AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.062

Vårdslös körning - Stenskott - Polisanmäla?

På väg hem från jobbet idag blev jag omkörd på en sträcka där hastigheten tillfälligt är nedsatt till 50 km/h på grund av vägarbete och stenskottsrisk. Får givetvis ett ordentligt stenskott i rutan av en bil som dundrar om i 100 knyck. Tar reg. nr. och ringer upp ägarinnan som nekar till att ha framfört bilen vid tillfället. Jag ber att få prata med den som körde. Några minuter senare ringer en kille upp, är stöddig i tonen och påstår sig redan ha pratat med juridiskt ombud och jag får väldigt gärna ta detta hela vägen till Polisen.

Så jag tänker ta kontakt med Polisen under morgondagen, vill gärna ha tips och råd om vad jag kan göra.

Vet att han inte åker i finkan för detta, men jag erbjöd dem att ersätta mig för skadan vilket de på ett otrevligt sätt tackade nej till så jag vill gärna ge puckot en liten tankeställare.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Har du inga vittnen till just detta kan det bli svårt att hävda nått hos polisen. Du kan ju försöka men jag tror inte du kommer få nån form av ersättning eller nått.

Men jag kan hålla med dig om att det är personen som körde bilen som är skyldig till stenskottet och ännu värre är det ju att han inte brydde sig om att man har satt ner hastigheten pågrund utav trafikarbete och en ökad risk för stenskott.
jp
464
jpn
523im -99
ja försök att sätta dit han! annars kan man ju alltid lösa sånt själv med rånarluva och slagträ! =)
Fredrik M
Känns som det blir svårt att bevisa och att få någon polis att anstränga sig för en sådan sak. Förstår din frustration om han dessutom är stöddig när du ringer, men kan samtidigt förstå honom att han inte vill ersätta för stenskott då det inte är kutym för sådana skador. Gör ett försök i alla fall

jpn
Verkligen en bra lösning för ett stenskott. Dessutom tycker jag det är komiskt med allt folk som snackar om basebollträn och misshandlar såfort det hänt minsta lilla, dom som utför det är ofta inte guds bästa barn och skulle du möta flertalet av vandalerna så tippar jag på att du skiter på dig med luvan på huvudet och kommer själv hem med dåligt självförtroende. Jag förstår frustrationen, men somsagt många snackar så mycket om vad dom ska göra om dom hittar gärningsmannen/männen och det går ju bra sålänge dom inte hittar på dom ;-)
vart iofs lite OT sorry
Att få polisen att göra några ansträngningar tror jag inte på, det är ju ord mot ord. Om det är en vanlig "hederlig" Svensson så är det ju inte så kul att få hem papper från Polisen, för det får de väl? Kanske han tänker sig för nästa gång han tänker blåsa om någon på 50 sträcka i ungefär dubbla hastigheten.

Om jag skulle åsamka skada på någon annans egendom så vill jag ersätta personen i fråga, så jag förstår inte alls varför han inte skulle vilja ersätta mig. Det var ju inget möte det handlar om, han körde om mig på ett vägbygge så sten och damm yrde.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har funderat på ungefär samma sak, fast inte gällande fortkörare utan de som kör in för nära framför efter en omkörning.
Att hålla avstånd är tydligen ingenting folk alls lägger någon tankeverksamhet bakom, minst 90% av alla man ser i trafiken ligger alldeles för nära framförvarande fordon, och kör in för nära bakomvarande fordon efter en omkörning. Mest påtagligt är det tidigt på morgonen eller sent på kvällen då det är lite trafik på motorvägen, trots att jag och bilen som kör om mig är ensamma på flera kilometer vägsträcka ska han tvunget köra in tio meter framför mig så att jag måste bromsa eller själv byta körfält för att inte köra för nära.

När jag själv kan hålla avståndet är det mitt problem om jag får ett stenskott, frågan är vad som gäller när någon kört in precis framför mig och skjuter en sten som jag rimligtvis inte kan undvika. Den dagen det händer tänker jag inte nöja mig med mindre än 100% ersättning, oavsett vad som krävs...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Inte för att stödja snubben men stenskottet kunde ju lika väl ha kommit om han kört i 50 knyck. Är ju en sak om han ställer sig framför dig på en grusväg och burnar, men att stenskott ofta kommer vid omkörningar kommer man inte undan, även på fina vägar.
DavidT86
Om jag kört ikapp killen och legat bakom i 50 knyck eller om vi mött varandra och jag hade fått ett stenskott hade jag givetvis inte sagt något, men eftersom han nu kom i dubbla hastigheten och brände om på en enfilig väg med vägarbete tydligt utmärkt med stora skyltar med stenskottsvarning och grävande gubbar så blir jag lite putt minst sagt. Det tror jag de flesta som är rädd om sin bil hade blivit. Hade han försökt passera mig nätt och försiktigt hade jag inte heller sagt något, men detta var inte nätt och försiktigt. Dessutom skulle han svänga vänster 100 - 150 meter längre fram, vilket gör det ännu mer onödigt.

Jesperado
Det där har jag oxå reagerat över men mest då det regnar ute och folk klämmer sig in framför på motorvägen trots att det finns 3 mil fri väg framför. Själv ligger jag kvar i ytterfilen så länge att jag inte behöver stänka ned bilen jag nyss körde om.

/Fredrik
Trottoarkantshatare

Min 330i Länk
LeifM
Håller med Fredrik o Jesporado.
Omdöme saknas fullständigt från många bilförare.
Men tyvärr så ser ju den stora allmänheten istället en brist på omdöme om man håller 120-130 på motorväg.

Tog en sväng med frugans "nya" 325 igår kväll. Härlig bil! Kunde inte låta bli att ta en sväng i Båstad. Och ta mig f-n så kollar alla, de flesta i alla fall, på en 4 år gammal E46. Inte hade de gjort det om det stått Volvo/Saab/Toyota på den.
Mycket bra respons i motorn. Kan det vara direktinsprutningen - Valvetronic - som gör sitt till eller är det bara det stora välbefinnandet?

Nästa BMW en diesel...
jp
464
jpn
523im -99
ja på det viset som det gick till kan jag verkligen förstå att du blev iriterad! och killen som blåste om dig borde inse att det kanske inte var så smart gjort från hans sida och ge dig nån form av ersättning...

ryk 330xi : angående det om rånarluva och slagträ så var det skrivet med ironi! ett skämmt alltså och inte menat som ett seriöst förslag som problemlösning för att man fått ett stenskott och inget annat heller för den delen! dock så känner du nog inte mig och kan avgöra när/om jag skulle skita ner mig vid möten med vissa personer! är inte speciellt nervös av mig =) dock ingen bråkstake heller så no hard feelings =)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Otroligt tråkigt men jag instämmer med de andra och tror att det är meningslöst att driva ärendet. Fast du har ju reg.nr. Vänta en månad eller två och lek "asfaltsindian" med hans bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.