|
|
|
|---|---|
|
Ibland vibrerar ratten vid inbromsning, har funderat på om det är krokiga skivor fram, men då borde det väl vibrera vid varje inbromsning? Om de nu är krokiga, lönar det sig att svarva dem eller ska jag köpa nya? De har gått ca 4000 mil. Om jag nu skulle köpa nya var får mest "value for money"? | |
| Hur långt har bilen gått? De bakre casterstagen brukar ge bromsvibbar om de är dåliga. Oftast mest när man "fes"-bromsar. Bromsar man hårt brukar det inte kännas. | |
| Glömde, 4000mil är ingenting, skivorna går nog 10-15000 utan problem. Har bilen gått ca13-15k mil så brukar det vara framvagnsdetaljerna som börjar ge sig. | |
|
Bilen har gått ca 24000 mil. silentblocken bak är bytta nyligen, stagen fram är bytta och bra. Jo, det är nog mest vid "fes"-bromsning. Kan en normalbegåvad lekman byta casterstagen själv eller är det verkstad som gäller? Finns det fler kännetecken på slutkörda Casterstag? |
|
|
Är bussningarna riktigt dåliga i casterstagen kan man se hur hjulen förflyttar sig något i hjulhusen om någon kör bilen sakta fram och tillbaka och bromsar tvärt. Dåliga bussningar kan bidra till toe-out hjulvinkel vid hård bromsning och då vill bilen slingra och man får sitta och parera.Länk (pos.11) Vad gäller bromsskivorna så kan de, utan att vara särskilt gamla, slå sig om de går varma. Har du tillgångaatt låna en indikatorklocka med magnetfot kan du kolla om de kastar. Skall vara max någon hundradels millimeter AE |
|
|
hade sama problem med min 523 byte skivor/bromsar fram och bilen blivit som ny.(OBS när man monterat nya skivor man ska inte bromsa hårt första 15mil) Lycka till |
|
| Tack för era svar, jag ska försöka mäta upp bromsskvivorna, Jag känner inte av symptomen som Anders-72 beskriver. Bilen är jäkligt stabil i övrigt! | |
|
Glömde... sutko, köpte du BMW orginal eller valde du nåt annat? |
|
|
Symptomen med vibrationer p.g.a dåliga bussningar verkar vara vanligare på 3-serien som istället för casterstag har en bumerangliknande bärarm. Då är det istället bakre bärarmsbussningen som glappar. På E34 har jag hört någon som haft vibbar p.g.a casterstagsbussningarna men inte på E39 så det är nog ovanligare. Sikta på bromsskivorna i första hand då det är ganska vanligt och bussningarna i andra hand. Varje liten mekanisk verkstad har en indikatorklocka, så kan man låna en sådan och sätta fast magneten på t.ex fjäderbenet och lägga mätspetsen på skivan och snurra för hand får man snabbt svar på om det är skivorna. Då de är ventilerade skall man mäta på båda sidor då det händer att flänsarna mellan spricker ibland. AE |
|
|
hej, jag faktist köpte grejerna på Biltema allt kostade 820:-.+kopparpasta 25kr,det är också viktig att smörja.(kolla mekartips) Otroligt billigt tycker jag och jag är riktig nöjd än så länge, Som jag sagt att det är viktig efter man monterat nya skivor INGA håra inbromsningar första 15 mil och så blir ju bra sen. mvh |
|
|
Jag tänkte bara avsluta påbörjad diskussion... De lyfte upp den vid inspektion, kände på lite stag, men hittade inget konkret. De föreslog att jag skulle byta bromsarna nästa service. Jag åkte därifrån nästan utan inbromsningsvibrationer. Vid senaste servicen bytte jag bakbromsar, skivor och hela paketet. Alla bromsvibbar borta! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.