AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.180

325 - 90 mindre värme problem + ojämn gång

jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Startar med att jag har sökt och inte hittat nån tråd som passar helt.

Underbart att igen äga en bil med lite krångel så man har något att göra.

Min nyligen införskaffade e30 325a hade redan när jag körde hem den en tendens att vara lite varm. Tempmätaren stod på 2 mm över "normal" vid landsvägskörning i 110 kmh. Höjer man farten till 140 kmh så står mätaren närmare första sträcket till höger än strecket i mitten och pressar man kan man få mätaren att närma sig rödmarkeringen... På tomgång stiger tempen ganska fort men det är inte så illa att man riskerar att det kokar bara för man fastnar vid ett gäng rödljus efter varandra. Bilen gick dock helt rent, inga ryck eller misständningar. Värmen i bilen fungerar bra, inget vatten i oljan vad jag kan se och inget läckage av kylarvatten.

Min tanke var att det är dålig genomströmning i kylsystemet.

Idag efter jag varit och tankat bilen för andra gången (statoil 95 oktan båda gångerna) så började bilen gå dåligt. Ryckigt vid lätt acceleration på låga varv, ganska rent vid jämn gas. lite mindre ryckigt vid lätt acceleration vid högre varv.
Vid full gas på högre varv går bilen bättre men kraften kommer i vågor beroende på varv (stor skillnad). Innan kom kraften i en jämn ökande takt med varvökningen. På tomgång låter det som det misständer.

Nu undrar jag om problemen hänger ihop eller om det är så enkelt att m20 2.5 inte gillar statoils kassa 95 oktan soppa.

Tips på lösningar mottages tacksamt.
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Nu har jag felsökt lite

Bilen går jämt och fint igen efter luftfilterbyte och med 98 oktan i tanken.

Värme problemen kvarstår

Jag har idag luftat kylsystemet. Det kommer vatten ur luftningsskruven och ingen luft, så vattnet verkar cirkulera

Med full värme på så stiger i bilen inte över normal i temp på tomgång. Utan värmen på så stiger tempen sakta men säkert. Är bilen redan varmare är mitten på mätaren sjuker inte temperaturen på tomgång även om man slår på full värme. Den slutar dock att öka. Värmepaketet verkar vara i gott skick och ger bra värme.

När man kör går den kallast vid va 70-100 kmh då temp mätaren håller sig obetydligt över mitten. långsammare eller snabbare hastighet medför något högre temp (men stabil vid en viss fart) Jag har inte varit inne på det röda.

Om vatten pumpen var kass skulle väl inte värmepaketet fungera korrekt?
Om termostaten var kass så skulle väl problemen vara mer tydliga? Tex om termostaten fastnat i stängt läge borde bilen koka oavsätt hastighet och har den fastnat i öppet läge borde bilen vara för kall?

kylaren ser fräsh ut men jag börjar fundera på om det är för dålig genomströmmning i den. Borde inte det ge exakt de symtom jag har?
eller kan det vara mer luft i systemet trots att det bara kommer vatten ur luftningsskruven. I så fall borde väl värme problemen vara större?

Alla tips tas tacksamt emot
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Jag fortsätter väl min monolog här

Efter att ha felsökt lite har jag kommit fram till följande

Det var stopp i kylaren, termostaten var kass, (testade att koka den) visko kopplingen va kass, desutom var det dåligt med vatten i systemet men gott om luft.

Med rensad kylare, nytt kylarvatten, ny termostat (biltema) och en snabb luftning är alla värmeproblem i hastigheter under 120 kmh borta, mätaren står snällt prick i mitten trots helkass viskokoppling. Kör man fortare så får man lite högre temp tex 140 är 2 mm över mitten och 200 är halvvägs mot rött. Kylaren ser fräsh ut.

Betyder det att det är vattenpumpen som börjar bli lite dålig eller kan en liten mängd luft kvar i systemet ge detta symtom?.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Sätter en tia på att din vattenpump behöver gå i pension!

BMW fûr allè
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Vattenpumpen har 27000 mil på nacken så det är kanske dags, får byta den när jag byter kamrem om nån vecka.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.