AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.188

Har ni besiktat in ett orginaldrag

lob
Har köpt en 530I med stora M-paketet. Idag skulle jag använda draget men hittade inte kroken. Ringde säljaren som upplyste mig om att det berodde på att bilen inte var regbesiktad med drag när den togs in (importbil). I utrustningslistan finns drag med (nr 239 tror jag). Nån som har liknande erfarenhet ? Varför har man inte besiktat in den med drag. Finns det nån hake eller har man bara "glömt" bort det.

lob
Sorry ! Förtydligande, det är en E39 årsm -02

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske kroken var borta redan vid reg. besiktningen och därav blev den regad utan. Vet inte om det finns någon hake, men det är inte en hake du behöver utan en krok ;)
Andvänder man förresten 50mm kula i hela Europa?

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror att det är Westfalia som orginalmonteras på BMW Länk Kanske det går att få tag på bara kroken.

AE
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kan vara så att kopplingsanordningen inte varit godkänd enligt de svenska kraven, kuldelen har saknats redan vid registreringsbesiktningen eller att man valt att registrera den utan kula av någon annan anledning.
Även om du hittar en passande kuldel får du alltså inte använda den utan att först registreringsbesikta bilen med kula.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

FredricF
Det är inte Westfalia för E34an, min krok ser inte ut som den som dom säljer och jag har köpt min på BMW. Fast det _kan_ vara Westfalia för E39 men jag undrar...

Det som också skiljer mellan tyskland och sverige är elanslutningen. När man köper en E34-krok på BMW får man med en liten adapter som man stoppar in i den tyska(?) kontakten så den passar en svensk.

Fast dels verkar det konstigt att slänga kroken för att elen inte passar och dels vet jag inte om det är lag på att elen skall passa svenska hyrsläp (fast det är ju praktiskt). Vad jag minns kollade dom inte elen när jag besiktigade min krok.

/Fredric
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Enligt uppgift så är det Westfalia som sitter original på E39. Har själv eftermonterat en sådan på min 530.

Min fd V70 som jag köpte när den var 1,5år hade originaldrag monterat och jag upptäckte av en tillfällighet att den inte var reggad med drag. Körde in på Bilprovningen och frågade hur jag skulle gå tillväga och då dom hade det lugn så tog han in min bil direkt och gjorde en regbesiktning.

___
//Ulf
lob
Tack för era bidrag. Har kollat på Westfalias hemsida och det ser ut som det kan vara ett sånt. Får väl åka upp till besiktningen o se vad de säger. Sen återstår bara problemet att få tag på själva kroken till ett vettigt pris men det ska väl fixa sig.

//Lars
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

lob: kollar med killen på Blocket som säljer och monterar drag. Jag tror han köper sina saker direkt från Tyskland och kan kanske fixa ett bättre pris än via t ex BMW. Han heter Lars P och annonserar antingen från Båstad eller Kronoberg.

___
//Ulf
lob
Okej ! Allt fixat. Pratade med besiktningen och det var inga problem så länge dragkroken låste automatiskt vid montering. Krävs bara en besiktning för draget för 380 spänn. Ringde och talade med RD Släpvagnsteknik utanför Sunne och beställde en krok (drygt 2000 spänn ink moms o frakt) Enligt dem var det vanligt att man "slände bort" kroken vid import för att spara problem och extra kostnader vid reg besiktning (vilket innebär att det bör finnas en djävla massa begagnade krokar i Tyskland) Tack för all hjälp

//Lars

52
54
528patrik
528 iA touring -98
Har eftermonterat ett "oris" orginaldrag på min e39 touring-98. Jag har fått olika besked vad som ska medföras vid en regbesiktning.
Besiktningsgubben sa att kopplingsschemat ???skulle uppvisas.
Verkstadschefen på bmw menade att det räckte att det framgick av handlingarna med vilket moment som draget monterats med. Önskar att någon sagt att det räcker med att den "klickar" fast ! Lite förvirrad nu :-) Berätta gärna hur det gick!

528 patrik
lob
Hej Patrik.

Jag tror att det beror på att draget var orginalmonterat på min bil. Det finns med i utrustningslistan på bilen från fabrik. Har inte varit och bes än då jag inte fått kroken än. Men jag återkommer med besked när det är gjort.

Lars

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.