AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.034

ryker vitt när jag kör men förlorar ej kylarvatten.

hej, min 525 - 92 ryker vitt när jag kör och förlorar inget vatten, och oljan var normal. toppa packningen kan väll inte vara dålig isåfall?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hög luftfuktighet så här års. Ryker det efter en riktig långkörning också?

AE
Okej, nej jag har inte provat det än, bilen har stått i nästan 2 månader så har jag precis servat den o körde den, så såg jag att den rök vitt.
och mitt i sommaren rök den vitt också, har ej tittat efter en längre tur men kört i 10 min gör den fortfarande, kan det ej vara kondens i avgasröret? typ i katarna eller någon ljuddämpare eller något liknande?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många kortkörningar kan samla vattenskvättar i dämpare o.s.v. Kan säkert vara det som ångar. Det krävs en riktig långkörning innan bakre dämparen är varm.

AE
Jag hade precis samma som du förut gick runt å oroade mig, läste på forumet att vi rök tydligen är väldigt vanligt och att det är kondens.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För varje liter bensin som förbränns, bildas det ca en liter vatten i förbränningsprocessen - detta vatten följer med i avgaserna ut i avgassystemet där det kan kondenseras om det är kallt.

BMW generellt har väldigt stora/volymiösa avgassystem som tenderar till att kondensera ovanligt mycket vatten i avgaserna. Detta kondenserade vatten har en förmåga att hålla sig kvar tills avgassystemet är riktigt varmt, från t ex en långkörning.

Inget ovanligt eller onormalt - så länge man inte förlorar kylarvatten eller olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
okej, tack för svaren, slipper man gå och oroa sig för det nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.