|
|
|
|---|---|
|
Behöver ert råd! Jag funderar på att skaffa en e34 igen. Nu väger det mellan två bilar, viken skulle ni rekomendera? 1. 525i -92, 2. 530i -93 Båda bilarna är i mycket bra skick, ca 20k mil och likvärdig utrustning, eventuellt har 525 lite mer utrustning. 530 är ca: 10k dyrare. Vilken ska jag köpa och varför? Mvh L | |
|
Köp 525:an. Anars blir du V8 frälst och i slutändan kan man bara köra V8-bilar. Det blir dyrt då... ;) Skämt å sido... 530 har något bättre prestanda och något högre bränsleförbrukning. 525 är roligare att köra då den är mindre framtung och har en varvvillig motor. Likvärdig kvalité! Svårt val... Dina behov får styra. Vad skiljer det i försäkring? |
|
|
Jag som har/haft både 530i och 525i skulle rekommendera... Jag vet j-kla inte! Men mina erfarenheter säger följande: 530 drar såklart lite mer, ca 1dl/mil. 530 är lite snabbare men 525 är inte direkt trött den heller. Bortsett från motorn är det samma delar överallt. Alltså ingen skillnad i reservdelspriser. Försäkring är nästintill lika, med liten fördel 525. 525 har mycket schysstare avstämt motorljud! Särskilt inuti kupén. De egenskaper och skillnader du tycker är viktigast får styra. Är det fortfarande svårt att välja så gå på skicket! Bägge var fina skrev du men den ena är kanske lite finare? Lycka till med den delikata uppgiften! ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tack för synpunkterna (dom uppskattas!) Det skiljde ca: 3000kr i försäkring mellan bilarna Jag har tidigare haft en 530 -93 trivdes mycket bra med den. Jag har fått för mig att 525:an är lite billigare att äga samt att prestandan inte skiljer så jätte mycket. Ska granska dom en gång till - kanske en av dom var lite finare ändå.. =) |
|
|
Så det skiljde såpass mellan försäkringarna? Eftersom det var så stor skillnad antar jag att det är helförsäkring du ska ha? På tal om försäkring så är ett tips att kolla upp Originalförsäkring och SalusAnsvar. Billigast såvitt jag vet och möjligt att ha viltskydd om du ska ha halvförsäkring. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Ja det var helförsäkring som jag kollade, frågan är väl om det är bara halv man ska ha på en så pass gammal bil. | |
LeifM |
Tycker det är fel att jämföra 525 med 530. När jag hade E34 535 -90 provade jag en E34 530 -93. Den gick minst lika bra som 535 med ett jämnare kraftflöde i botten. Blev väldigt förtjust i den lilla V8.an. Absolut att 530 är mer tilltalande än 525. Att sedan välja är inte så lätt................. Nästa BMW en diesel... |
| Jag har haft både 525 och 530. Jag gillar 530 mkt mer. Den drar lite mer soppa och behöver lite mer olja och två tändstift till, men det är det värt. 530 är sportigare att köra enligt min mening. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.