AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.303

Varför ska jag ha en BMW 528 E39 och inte Lexus is200?

Sida 2 av 2
När kom facelift? Jag är mest inne på 99/00 modellerna.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om högsta prioritet är att tilfredställa omgivningens synpunkter och önskemål så är Volvo V70 ett säkrare kort!

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle välja Lexusen, eftersom den har ett bättre chassi för sportig körning än vad E39 erbjuder.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Faceliften kom 2001.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
hadde valt lexus´n... kan bara komma på 2 grejjer som är negativa.. släpper lätt som satan bak på vintern, den är typ för lätt över röven, en bekant fick köra runt med 50kilos vikt bak för att inte antispinn skulle gå in hela tiden... sen bromsar bak rostar ihop! fast tror d beror mer på att det bara är gubbar som åker lexus som aldrig kör så fort så att bromsarna bak motioneras!

hadde kollat vad en is300 ligger på i pris lr en dy har råd en GS300, är du ute efter mkt motor så är is200 devärre lite klen fast ekonomisk men a.. försöka kolla så att den ite är krockad och väl servad så har du en relativt bekymmerslös bil! lycka t.. fast väljer du bmw så har du ett underbart forum att vila mus armen mot.. ;)

Ge han olja Bara!!
No
5.161
Nockenwelle
Lexus IS200 passade väldigt bra på Knutstorps knixiga racerbana enligt Fredrik Ekblom och Mattias Ekström. Se

Länk

och

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För klen motor i is 200,med dåliga lågvarvsegenskaper....2,8:an i 528 är bättre "på alla plan"..

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Om det är körglädje som eftersträvas skulle jag välja Lexus, om det är bekväm långfärdstransport BMW. Med all respekt för er som skriver att ASWD förknippas med BMW skulle jag fästa mer värde vid kommentarerna från herrar Ekblom och Ekström. Just IS200 är inte riktigt som japanska bilar kanske oftast är, utan en lyckad kopia av BMW 3-serie (som är klart roligare än 5-serien).
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

ASWD får man inte när man "hoppar in" i Lexusen iaf...Maken till plastig inredning får man ju leta länge efter+sedan det där med motorn fäller ju avgörandet direkt...Utseendet...Vadå,ser ju ut som vilken annan Japan som helst..

Nee,det där är en bil som bara "är bra" ;)
Vilket inte räcker för att man ska ha "kul" ...Ok,diffbroms finns ju som tillval till Lexus is 200. vilket jag hoppas fd ägaren införskaffat,då skulle det ha blivit "lite roligare" iaf :)

Visst,herrar Ekblom och Ekström må ha haft kul på BANA, men där rullar nog aldrig mera en Lexus :)

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Automatic Smile when DRIVING uttyddes ju det hela till. Då lägger i alla fall jag stor vikt vid hur bilen är att KÖRA.
Om du inte förstår att den typ av egenskaper som Ekström/Ekblom gladdes åt på Knutstorp är samma typ av egenskaper som man gläds åt vid sportig körning på en krokig landsväg misstänker jag att du inte kör särdeles sportigt.

Jag tycker också att Lexusens interiör är trist, men det märks mest när man åker i bilen, inte när man kör aktivt. Därmed inte sagt att interiörens utseende är oviktigt, tvärtom, men frågan är om det handlar om KÖRglädje.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Såja "Nockenwelle"...nu tar du det alldeles för allvarligt :))

I konceptet "ASWD" ingår att även i de lägre hastigheterna(även från 0km/h->) kunna glädjas åt bilen i sig och även hur skön den är inuti osv ;)...Klart att detta ingår i ASWD,säger sig självt. ;)

Men slå gärna upp ASWD så hittar du säkert en fin förklaring på ordet som överensstämmer med hur du tycker det ska tolkas :)))

Mvh Janne.
Om man ska jämföra Lexus is 200 med någon likartad BMW ska man väl jämföra med E46:an. E39:an och Lexusen är ju inte samma typ av bil.
No
5.161
Nockenwelle
Jag blir lite trött när den sorts självgodhet som BMW-ägare ibland beskylls för uppvisas i all sin tydlighet, därav min reaktion.
Som jag skrev i föregående inlägg tycker jag också att interiörens utseende är viktigt för glädjen med biägandet. Av det skälet skulle jag välja E46 framför IS200, trots att Ekström/Ekblom rankade Lexusen snäppet före. Jag tycker också att E39 har en mycket tilltalande interiör, men jag skulle inte välja den före IS200, eftersom väghållning, köregenskaper, chassibalans, osv är de viktigaste kriterierna. E46 är tillräckligt bra i detta avseende, tyvärr är E39 för stor och klumpig för att ge den stora portion körglädje jag söker hos en bil. Den är helt enkelt för gubbig i sina köregenskaper, men har andra kvaliteter som är mycket höga.
I min värld har valet mellan IS200 och E39 väldigt många likheter med valet mellan E46 och E39.
No
5.161
Nockenwelle
EDIT, ser att Henkez i två meningar lyckades sammanfatta vad jag behövde flera minuter för att skriva.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du "Nockenwelle", menar nu alltså att jag är en "typiskt självgod" BMW förare när jag framhäver det som skiljer mellan modellerna som trådskaparen vill ha synpunkter om...Ja,det får ju stå för dig.

Sedan att ni nu tycker att man ska jämföra 3-serien med iS200 är helt enkelt inte det trådskaparen frågar om...eller har ni något att säga där?

Om ni läser frågan igen så kanske ni kan komma tillbaka till det trådskaparen vill ha fram>>>>Dvs om han ska välja E39 528i ELLER Lexus iS 200?

Tycker det är solklart,men det får ju stå för mig :)

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Jag hade inte dig specifikt i åtanke, men eftersom du nu säger att du framhäver det som skiljer modellerna åt, varför nämner du ingenting om att väghållningen hos IS200 är betydligt mer lämpad för sportiga förare? Det är väl ändå en skillnad som också förtjänar att framhävas?

Jo, visst skriver trådskaparen vilka bilar han jämför, men det är väl inte fel att ta en extra funderare kring frågeställningen?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visst är en Lexus smidigare och kanske roligare på små landsvägar med mer böjar än raksträckor och också möjligen bättre på den "hala grussträckan i skogen" som salig Glenning brukade säga.

Jag tycker dessutom att du tolkar mina svar som om jag cyklade mest och inte begriper att chassiesättning osv är bra avstämmt på en Lexus,"ASWD" handlar inte bara om det som jag redan skrivit :)

Lexusen är och förblir en produkt som är så urvattnad och ett plagiat som den bara kan bli när Japaner försöker göra någonting vettigt....Blir bara så "könlöst" och slätstruket utan vare sig karisma eller själ....Som jag redan sagt så är Lexusen en "bra bil",men totalt sett så är det en alldeles för "svag" sett till utseende,inredningskvalitet,motor+ att"ASWD" inte kommer att komma i en sådan bil i "normal alldaglig körning"...mot då en 528i E39.

Nee,en burk är vad det är som någon skrev ;)

Mvh Janne.

Hehe märks vilka som är BMW frälsta ;)
Hade jag sökt en rolig bil hade jag nog inte tänkt på en BMW med så lite motor, eller på Lexusen. Haft bil med bättre acceleration och körglädje än vad någon original BMW har att erbjuda, och vill jag åka fort har jag en "hyffsat" snabb hoj. Men nu är jag ute efter en bra bruksbil som inte kostar skjortan att äga samt är trevlig att åka i.
3 serien ser lite tråkig ut tycker jag annars hade det varit ett alternativ. Ska provköra lite bilar så får vi se vad det blir.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Klockrent E39 528i som du ska ha ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.