AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.302

Varför ska jag ha en BMW 528 E39 och inte Lexus is200?

Sida 1 av 2
Jag väljer mellan dessa bilar, vad tycker ni? Jag är mest inne på Lexusen.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tja, du är inne på ett BMW forum vad tror du svaret kommer bli ;-) Lexus är valet om du vill ha en bil som absolut inte krånglar. Resten vinner e39:an på. Dessutom tycker jag personligen att just is200 ser duktig tråkig ut, speciellt inuti. Sedan är väl inte 200 motorn direkt någon raket.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lexus?

Är det en lampa eller vad? ;)

Lexusbilarna är nog en av dem bilar jag aldrig skulle köpa...Totalt sett bilar utan själ eller utseende..Jag har ju förstått att Lexusbilar är "hyffsat sammansatta" o bra i övrigt också...men..Neee..
Lexusbilarna har nu visserligen ett gott rykte när det gäller driftsäkerheten osv,men ingenting jag vill ha ändå.

"Plastiga" och ingenting jag skulle bli glad att starta på morgonen heller..

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det beror på din egen personlighet och vad du vill få ut av ditt bilägande.
Lexusen om du vill åka bekymmerslöst men utan själ och utan ASWD.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
ASWD var bra! Tog några långa sekunder innan poletten trillade ner. :)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Därför att en 528:a är snabbare, större, starkare, tyngre och krocksäkrare.
samt har bättre kvalitetskänsla i inredningen.

Det som talar för Lexusen är bättre andrahandsvärde och driftsäkerhet.

/L
Transocean
Hehe, jag har själv varit å provkört en ny Hyundai i30 med 1,6 diesel. Av de bilar du tänker välja emellan skulle jag nog välja 528:n. Bättre klös i motorn, drar inte alltför mycket soppa. Bilen är snyggare, större och säkrare än lilla Lexus.På minussidan det som för eller senare drabbar alla bmw:er, glappande fram- och bakvagn, vibrationer och en massa irriterande småfel som bara måste fixas även om du säkerligen aldrig kommer att få motorstopp med den bilen. Men is finns ju även som is 300 varför inte titta på den istället? Jag skulle kunna tänka mig att åka Lexus men då de lite större och snyggare modellerna plus att först borde jag väl då flytta från Norge för att slippa de astronomiska bilpriser som gäller här på berget. Här är det minsta motorn som gäller, vilket är tråkigt.

Juha
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Lexus=Toyota, Nissan
Hehe hade ju anat innan att svaren skulle väga mot BMWns fördel på det här forumet, men ville just veta fördelar med BMWn.
Jag skulle gärna tittat på IS300 med dels har den bara automat och så kostar den utanför budgeten.
Det jag tycker är bra med BMWn är just att den är billigare än Lexusen, nyare bil för samma pengar helt enkelt. Men är den betydligt dyrare och äga faller den bort.
Är delarna dyra till 528? Är det dyrt att åtgärda glappande fram och bakvagn? Kommer inte lämna in till verkstad.
Vad är det för vibrationer som uppstår? Massa irriterande småfel? som vad tex? De som är listade i begagnatguiden på detta forum?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag skulle vilja hävda, med risk att ha fel, att e39 är riktigt lättmeckad så länge det inte är tyngre motorproblem. Med hjälp av autopower, google och riktiga verktyg så kommer man långt, att man har tummen hyffsad rättplacerad underlättar givetvis.
Jag är inget mekaniker det ska gudarna veta, men jag har lagat det mesta som pajat under 5 år, vilket iofs inte är speciellt mycket, ta i trä ;-)
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
he he

ASWD standard på BMW !!!

vem blir först med att lista detta som utrustning på tex blocket :)
Johannes Rydberg
jag fattar inte ASWD. ??

lexusen hade jag valt om jag velat ha en problem fritt bil ägande. och ej var så intresserad av bilar m.m = ej bryr sej om kör känsla kör upplevelse effekt ljud m.m.

men är man minsta lilla intresserad av bilar och gillar att köra bil. och tycker det är viktigt med körkänsla och massa annat bra ex bakhjuls drift m.m
så är ju bmw n kanon. desutom drar 528 förvånansvärt lite,

(``320-325´´ gamla nicket)
dr
50
drive
3.0s -75
523iT-98
745i -02
Det tråkiga med lexus e ju att de inte kan komma med egna former.. deras bilar ser ju ut som en blandning mellan BMW & MB..

\m/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
ASWD= Automatic Smile When Driving

///MVH Hasso
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lexus IS 200 har ju faktiskt bakhjulsdrift,så där är dem med ;)

ASWD=Automatic smile when driving ;)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,Hasso hann före :)

Mvh Janne.
FredricF
Jag har en arbetskamrat som har en Lexus och han är toknöjd och menar att bättre bil finns inte. Å andra sidan är det hans första riktiga bil, som han dessutom köpte ny, så jag vet inte hur mycket hans utsaga är värd.

Personligen undviker jag Lexus och Toyota p.g.a. deras löjliga och sjävgoda reklam (nej Toyota, körglädje är INTE högt andrahandsvärde, det är nåt annat).

/Fredric

körglädje o elegans samt kraftfullmotor(6:a) mer komfort sportighet kvalitet ja jag kan fortsätta hela dagen o skriva om bmw 528 e39 om du vill....

har haft en Lexus IS200 sport i 5 veckor inna jag sålde den...
ingen dålig bil direkt men plastig tråkig o innehållslös skulle jag nog kalla den..
kronografmätaren e cool men va fan den kan man inte leva på...
nä köp dig en snygg 528 e39 givetvis med faceligt ochM sportpaket så kommer du bli fetnöjd....

gäller det enbart andra handsvärdet skulle jag nog välja en lexus men vem fan vil ha tråkigt när man kör bil....
Da
7
DavidR
525i 24v -92
Har nån sett nån i en Lexus med ASWD? ;)

Provkör bmw´n
(upplev stabiliteten i knappar, reglage, ratten, stolarna, vxlspak
se materialen, detaljer i coupe, motorrum osv
hör soundet i coupen, utanför, under huven
hur känslan är när man öppnar eller stänger en dörr
ta en kurva lite snabbt o låt fjädringen jobba
nått så enkelt som presitionen, ljudnivån vindrutetorkare, fläktar
hur kopplingen känns, inbromsning, acceleration, styrka o stabilitet
notera planeringen på instrumentpaneler
beskåda in och utvänding design och form i dess helhet
skulle frun/flickvännen/älskarinnan trivas i den? ;)
...kompromisslös genomgående bayersk kvalitet...)

Provkör sedan Lexusen....

k0
13
k0rlsson
BMW 535 -88
bmw:n!
Jag åkte en lexus 200 is för över 5 år sedan och jag minns det som att jag åkte i en burk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.