AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.623

Regnsensor på min E39 defekt/glapp?

Hej.

Regnsensorn på min 523i -99 har de senaste veckorna börjat leva sitt eget liv.

När jag startar bilen på morgonen och sveper bort vatten på rutan genom att aktivera rengsensorn med "hjulet" på torkarspaken så börjar torkarna kontinueligt gå på näst högsta torkhastighet istället för att som normalt svepa när det kommer vatten på rutan.
Torkarna går med max 1 sekunds mellanrum så det är väl inte vanlig intrevalltorkning, utan näst högsta hastighet?.

När man sedan kört med bilen i några minuter kan torkarna helt plötsligt gå ner i regnsensorläge igen, och fungera precis som vanligt, tills nästa gång man startar bilen. Ibland fungerar det även när bilen stått flera timmar.

Är det en initiering på BMW som behövs, eller har jag ett annat problem?
De flesta jag läst om på autopower har inte haft riktigt samma symptom.

Vad tror ni?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Imma på rutan? Det är rå och otäck höstluft nu...

AE
Det skulle kunna vara imma. Iallafall imorse var det mycket imma på rutan, men jag minns inte jag hade det problemet förra hösten.
dom där sensorerna e roliga min reagerar tillomed om rutan e smutsig...
så det beror garanterat på fukt på rutan...
no
144
nordicgym
Bmw 323 cab års 00
min gjorde likadant förut! då kollade jag säkringen och böt den, konstigt nog så slutade den krångla. du kan ju alltid pröva!

Bmw 530d touring-99
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Min regnsensor slutade fungera förut, förmodligen efter att batteriet laddat ur sig. Torkarna gick i samma fart hela tiden. Lämnade in den till Perre på Bil och motorteknik i Huddinge i samband med nåt annat. Han fixade det gratis, det var vanligt sa han men lättfixat. Vad han gjorde vet jag inte.

Lycka till, regnet är snart här.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Häng av batteriet i 10 minuter. Ibland får de spel och då krävs en reset.
Hej.

Jag har nu testat min sensor lite mer.
Har kommit fram till att den antagligen fungerar, och precis som Anders-72 sade så var det nog imma som skapade problemet.
Verkar fungera dagtid, eller i riktiga regnoväder, men inte på morgonen när det är fuktig och rå luft.

Tack för alla svar!
Återkommer om jag tycker mig uppleva problem med den senare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.