AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.015

Är det hjullagret på min 523a e39?

da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Hej, har en 523 e39 96a som gått 16000 mil. Har en tid märkt att bilen slamrar lite i framvagnen när jag kör över ojämheter trott att det varit stabiliseringsstagen, men ändå tyckt att det varit ett nytt typ av ljud de senaste veckorna, igår prövade jag att rucka på vänster framhjul och märkte då att det glappar. Läst lite på forumet och kommit fram till att det är hjullagret, men kan det vara någonting annat?

\mvh Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hjullagren brukar inte glappa, men däremot låta förskräckligt när dom är dåliga på E39
Kan lika gärna vara en av spindellederna, som gör dunkadet, är knepigt att få fram i ett annat läge än när hjulet står på backen, dvs normalläge.

///MVH Hasso
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Tack hasso. Låter gör de inte alls, men det är ett slammerljud och känns även i bilen när man åker.
Då är frågan är det undre eller övre länkarm som ska bytas, hur ser man/testar enklast. På GDS hallen har de en lyft som man kör upp på med hjulen, dvs de hänger inte när man hissar upp bilen, går ju att sticka in huvudet underifrån när någon ruckar på däcket, kan jag se någonting då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som sagt är knepigt, inte ens SBP skakmaskin lyckas med bedriften ibland.
jag böt halva framvagnen på 540 innan jag hittade den glappa spindeleden och bilen hade passerat bes, ua samt att jag hade haft dom lösa när jag bytte stötdämpare och bussningar utan att känna nått glapp.
Så jag hade lite tur när jag hissade upp bilen en aning på domkraftsfästet lagom så hjulet lättat och och fick fram kluckandet genom att rycka hjulet kl 12 o 6.

///MVH Hasso
Länk
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Hmm.. låter lurigt det här ;-) Blir att sätta på sig stetoskopet och köra en liten undersökning tror jag bestämt.
Jag behövde inte ta i speciellt mycket när jag ruckade på hjulet för att känna glappet. Bilen har alltid gått igenom besiktiningen utan fel eller anmärkning, men det är kanske som du skriver att inte ens de lyckas.
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jag skulle tippa att
stötdämparlagringen har sagt upp sig

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Brukar man känna ett litet glapp i hjulet när stötdämparlagringen har sagt upp sig?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hjullager brukar inte slamra..ett vinandeljud eller malande skorrande ljud.har jag hört. är lagren så dåliga så att dessa slamrar tror jag att du inte skulle komma en meter innan den har skurit totalt.
jag kan ha fel..

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Hjullagren har jag lagt ner ganska omgående som orsak. Försökte kolla igår genom att rycka och känna, men man hade inte en sportmössa att framkalla någon form av glapp.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Återkoppling till min fråga:

Har bytt en styrled och båda stötdämparna i framvagnen, bilen är numera helt knäpptyst vid ojämnheter i vägen. Nu känns den otroligt tajt och fin, nästan nyskick, viilket är imponerade för en 11 år gammal bil som gått 16 000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.