AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
923

Fel på vattenpump och/eller givare till tempmätaren?

pb
9
pbiddy
323i Coupe -97
Tjena!
Har fått ett problem med min bmw 323 1997:a, som har gått cirka 11000 mil.

Bilens tempmätare går upp om jag kör över 80 km/h. Den stiger långsamt och så fort jag saktar ner till under 80 så sjunker den direkt.
Den blir även varm om jag kör i uppförsbacke när det är varmt ute.
Har hört mig för lite och fått reda på att det skulle kunna tänkas vara nåt skovelhjul (?) i vattenpumpen som kanske har lossnat och inte roterar riktigt. Eller nån givare till tempmätaren som kanske kunde strejka.

Kan själv i stort sett ingenting så jag kanske har blandat ihop orden lite här, men tänkte att det kanske e nån som har råkat ut för samma sak eller har nån idé om vad det kan vara.

Sen har jag även ett hål i kylet, har använt kylarcement vilket har tätat det nästa helt. Nu behöver jag fylla på ungefär 2 dl vatten i veckan till skillnad från innan då det va 2 liter om dagen.
Kan detta ha nåt med saken att göra? I övrigt är kylet i mycket bra skick och det läcker inte nån annanstans, så känns inte som att ett såpass "litet" hål spelar så stor roll. Än en gång så gissar jag bara.

Så för all del, e det nån som har nån idé eller förslag så hör av er.
Tacksam för svar.

MVH
Jonny
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
då tycker jag att du skall byta kylare,det första du gör.detta är ett slutet system.så du har garanterat luft i systemet pga kylarlägaget.luftningen kan ta uppimot halvtimma o lufta.när du endock är igång,så kan du byta termostat+huset på samma gång.att du har fått luft i systemet,är helt klart.för det du beskriver.men börja med detta till att börja med...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.