AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.754

Hur illa är egentligen vindbruset i 3-dörrarsvarianten?

Sida 2 av 2
Korkat kanske var fel ordval. Ogenomtänkt alt impulsivt kanske hade varit mer passande. :-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dennis, vad lider du av?
Dennis82: 1-serien är BMW´s sniksnik-modell? Vafan fick du det ifrån? BMW BYGGER INGA SNIKMODELLER!!! Dom bygger bilar för människor som uppskattar att KÖRA en bil, som vill njuta i en bil och som vill ha äkta sann körglädje!

1-serien motsvarar en VW Golf i storlek, men är för den sakens skull ingen SNIKbil. Det är en liten bil, absolut. Och med små bilar kommer ofta sämre kvalitéts känslor men tro mig, jag som BMW anställd och snart blivande delägarinna i en 120d tredörrars kan intyga att kvalitén på en 1-serie är lika bra som om du skulle köpt dig en ny 3-serie. Bilarna bygger på samma inredning och samma stuk. Många av mina kollegor åker runt i 1-serien pga dess schyssta comfort (trotts storlek) samt förhållandevis låga bränsleförbrukning.

Och om du nu tyckte att 1-serien såg ut som stryk? Så varför i helvete köpte du dig inte en begagnad bil som föll dig i smaken?

Angående bruset så ligger det i betraktaren (lyssnarens) ögon (öron) och om du inte planerar att bygga värsta billjud-anläggningen för att tävla med bilen, så är jag ytterst tveksam till om du överhuvudtaget kommer lägga större uppmärksamhet till ev. "missljud". BMW släpper inte ut vad som helst från sin fabrik.

Mvh Anna
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört 1-serie både tre dörras och femdörrars just för att jämföra ljudnivån. Upp till 150 km/h är inte skillnaden märkbar om man inte går direkt från den ena till den andra.

Slappna av och njut av bilen, det är ingen fara.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
"Dennis82: 1-serien är BMW´s sniksnik-modell? Vafan fick du det ifrån? BMW BYGGER INGA SNIKMODELLER!!! Dom bygger bilar för människor som uppskattar att KÖRA en bil, som vill njuta i en bil och som vill ha äkta sann körglädje!"

Vilken bil i Bmws sortiment är billigast? 1-serien. Vilken modell är den enda som inte har AC standard, jo ettserien. Ettserien är en snikmodell, jag förstår att du reagerar, men du blir väldigt upprörd för en sådan liten sak. Om du köpt en ettserie i tron om att den inte är en sniksnik så knackade precis verkligheten på för att informera dig om vilken snikbil det är.

"Och om du nu tyckte att 1-serien såg ut som stryk? Så varför i helvete köpte du dig inte en begagnad bil som föll dig i smaken?"

För mig är inte utseendet viktigt på något plan i den här bruksbilsklassen. Det är en bil som tar mig från A till B på billigaste möjliga vis, visst är den ful som stryk, men det bryr mig inte. Dock önskade jag att den skulle gå så billigt som Bmw deklarerat, men det verkar vara en stooooor överdrift.

"Lövet", tack för svaret, det var precis detta jag var ute efter när jag startade min tråd! Jag väntar med att annonsera ut den då iaf tills jag fått den. :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"Det är en bil som tar mig från A till B på billigaste möjliga vis, visst är den ful som stryk, men det bryr mig inte." Det är tydligen den billigaste och fulast bil du kan hitta, grattis till köpet, men du har misslyckats, den är varken det ena eller det andra.

Att 1-serien är instegsmodellen hos BMW betyder inte att det är en snikmodell. Ett-serien har tillkommit för att attrahera nya kundsegment, t.ex storstadsmänniskor som lever singelliv eller miljömedvetna människor med behov av kvalitet och körglädje!
En snikmodell är ju strippad på all funktionalitet, standard eller optionell, vilket du inte kan säga om 1-modellen. 1-serien nog är den bil som kan beställas med mest funktionalitet i klassen.

Dennis82: Jag insåg i efterhand att mitt inlägg lät väldigt bitchigt, vilket inte riktigt var meningen, men fortfarande kvarstår faktum att du VISST bryr dig om bilens utseende, annars skulle du inte från första början skriva "fuling" :)

BMW överlag bygger inga snikbilar, men visst, 1-serien är den billigaste av BMW´s modeller (om man bortser från Mini Cooper) och även en av de mest populära (de flesta som kommer in till oss på BMW vill titta på och provköra 1:an)! Folk är idag mycket mer miljömedvetna än tidigare och har insett att man inte behöver en mellanklass bil som 3-serien är och ännu mindre en stor 5:a.

Jag tror du kommer bli kalas nöjd med din 1:a när du väl fått den, om inte så kan du säkert svänga förbi mitt jobb och få bilen reklamerad ;)

Kort och gott så anser jag att BMW inte bygger några snikbilar, utan överlåter det åt de andra bilmärkena på marknaden!
Undrar om formuleringarna från början var gjorda att provocera eller om det helt enkelt var "ogenomtänkt" :-) Som man frågar får man svar....

Jag upplever 120d M som ett lyft (undantag prestanda) jämfört med M5 -00 som jag tidigare hade som vardagsbil men smaken är ju olika. Vindbruset är lågt men ett visst däcksbuller kan göra sig påmint i vissa farter.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Herr Dennis82.
Det låter på er som någon tvingat på er fordonet under vapenhot?
Visst skall man ifrågasätta och kritisera, men ni har ju inte ens framfört bilen ännu?
Återkom gärna med synpunkter om bilens egenskaper när Du ägt den någon månad.
På dig låter det som om bilen skulle falla i delar och börja brinna redan på leveransparkeringen.
Hallå du har köpt en sprillans ny BMW! Njut.

Du skulle provköra min 318 med 38000 mil på nacken så skulle du få lite perspektiv på tillvaron.
Där kan vi snacka om vindbrus.
Den vise talar om vad han vet, dåren vad han hört. ;)

/L
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dennis måste vara årets pucko. Nu tror jag inte på den här historien för fem öre iof. Nyreggad användare som gnäller på allt. Att han sen påstår att han ska köpa den är för att han tror det ger någon slags cred i debatten. Patetiskt.
Mitt förslag är att Dennis sätter sig en vecka i en twingo eller i en cool (för dom är enligt mig coola) Fiat Uno TURBO. SEN kan han prata komfort (ljudnivå) och utseende!
LeifM
Och det är så att 3-serien har bara AC som std!

Nästa BMW en diesel...
Jag hade en nya 3-dörrars 120d M-Sport Limited Editon 177hk i några timmar igår. Jag upplevde inte att vägljudet var högre i den än en 5-dörrars 120i. Den gick ganska tyst trots 18".
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Kul tråd detta... ;-)

Vindbruset i 3-d varianten har jag inte upplevt men i 5d så är det då i huvudsak inte vinden som väsnas utan motorn och däcken, åtminstone i normala svenssonfarter. Som dieselkonverterad bensinsniffare så uppskattar jag ju däremot inte knattret, men man har ju igen det när man tankar (7,99/l senast, tack för det Jet!).

Vad gäller utseende så skulle ju åtminstone inte jag köpa en bil som jag tycker är ful. Som tur är inser jag det vackra i 1-serien, det är ju nästan den enda vettigt designade BMW:n för närvarande!

Visst, den är ju inte snål som en Lupo 3L direkt, men fullt tillräckligt. Inte minst är kvoten effekt per krona riktigt bra! Förresten, har man råd att kasta ut ca 300 k på en bil så har man råd att tanka, om inte får man nog allvarligt börja revidera sina beslutsprocesser!

Och vill man sedan ha en mer tysk, ändå billigare, lika bakhjulsdriven och tystare bil, men som är minst lika kul att köra som en 120d så får man nog börja leta efter gamla Opel Kadett Rallye istället. Aktiva hörselkåpor finns på Jula.
Den är jävligt snål för att ha nästan 180hk under huven.
Dennis82: Du är nog den dummaste person som skrivit inlägg på detta forum. Att man aldrig slutar att förvånas över alla IDIOTER som finns överallt i samhället. Väx upp säger jag!
F.ö. håller jag med Anders S till punkt och pricka både i denna tråden och den andra där bromsarna avhandlas!

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.