AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.065

M3 E36: Originalchip?

Här kommer ytterligare en kanske tjatig fråga om chip men kan man plocka ett originalchip från en M3 -93 och montera det i en annan M3 -93 utan problem? Det är inte låst till chassienr eller liknande?
Eftersom att det, enligt BMW-återförsäljare, inte finns något löst chip så känns det meningslöst att fråga där.

M. Pedersen
Hej.
Det kan fungera men behöver inte göra det beroende på styrboxens och chippets nummer. Har du otur kan andra koder i mjukvaran ställa till problem även om nämnda nummer stämmer.

Flåklypa
En sak som kan skilja är om det är från en bil med startspärr, det funkar inte.
Men startspärr är väl inte så vanligt på -93 årsm.?
På 3.0 så har inte epromet något att göra med startspärren (bosch 075 box, som vad jag vet alla 3.0 har), evs:en (startspärr) använder annat minne i boxen.
Det finns säkert några olika mjukvaruversioner till den boxen men det är nog minimala skillnader.

Vänd på det, går det att stoppa i en motor från -95+alla givare i en -93 kaross+box, ja det skall gå, då torde det vara mycket små skillnader i sw-versionerna (revideringar, miljöpåhitt m.m..).

Jag har själv prövat många gånger fam och tillbaka men aldrig blivit "startspärrad".

Storebror Kilander
Pratade med köhler, han hade haft problem med en m3 -95 när han monterade ett chip som var programerat till en bil utan startspärr.
Den startade inte!
Ok det motbevisar isåfall mitt resonemang.
Var det originalchip han försökte montera ?

No offence men generellt: även den bäste misslyckas och det är enkelt att skylla på startspärr...

Storebror Kilander
Han skulle montera ett trimchip i en m3 -95. Har för mig att boxens nummer på min bil börjar på 028 inte 075..
Nä men det slutar på ...075

Storebror Kilander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.