|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Händelse; Min mor åkte idag till Liljeholmen för att hämta min lillasyster från skolan, hon tog min Bmw 730iA. Morsan står vid ett rödljus bakom en annan bil när det säger "duns". En röd Nissan Micra med fyra män i 25 - 30 års åldern har kört på bilen. Hon ville skriva papper på plats medans han ville flytta sig in till kanten. Men hon stod på sig och ville ha alla uppgifter direkt varvid han kastar sig in i bilen bränner iväg fort som tusan, gör en U-sväng drämmer in i trottoarkanten och försvinner ifrån platsen. Min mamma har dock tagit reg-nr på bilen och fått på reda vem ägaren är och att Nissan var oförsäkrad och oskattad. Skadorna på min Bmw är lite kofångsskrapningar plus att den har tryckts en centimeter framåt på vänster sida och att den hänger cirka en cm mer under bakljuset än på höger sida. Mamma har talat med polisen, men ser helst att vi inte anmäler detta för då får föraren reda på hennes namn. Detta vill hon helst inte då killarna i Nissan såg ut vara hämtade direkt från ett "ungdomsgäng". Och det kan jag väl förstå att hon inte vill göra... Vad ska man göra, ska man anmäla det hela och driva det vidare? Eller låta det hela bero? Min bil är endast trafikförsäkrad. Egentligen ville jag bara skriva av mig lite... blir så satans arg när jag tänker på det. Tacksam för tips och funderingar ! Förarens kommentarer av händelsen var "Det hände ju inget". "Jag bromsade, vad mer kan man göra?" //Mogge | |
|
Du får endå ingen ersättning på en trafikförsäkring så du får bita i det sura äpplet och laga bilen för egna pengar. Du kan ju själv, rent hypotetiskt alltså, totalröjja micran då den antagligen står parkerad där ägaren bor. |
|
| Mogge: lider med dig råkade ut för en liknande grej tyvärr får man inte mycket hjälp från polisens håll ibland är det ända att ta lagen i egna händer som det heter lite flashigt kolla upp bilen med reggnummer. Man få fram allt om ägaren. ta med dig basebollträ och slå sönder hela bilen. Det leder inte till något men du kommer sova lugnare om nätterna. | |
|
Sover lugnast gör du nog om du gör som 80% av oss svenskar, knyter nävarna i byxfickan och går vidare. Det går ju bra att komma med olika tips om hur du ska ev. "läxa" upp dessa individer så länge man sitter anonym i en låst och larmad villa framför datorn i skydd av mörkret. Men man ska veta att vi lever i en sjuk värld, och någon bättring verkar inte heller vara inom synhåll då kriminaliteten bara blir råare. Folk slår ihjäl varandra för oskyldiga kommentarer och mindre dispyter numera. Bättre då att väga av vinst mot förlust om det är värt att riskera sig själv och ev. bekanta att hamna i problem för några mindre skador på en 15 år gammal BMW. Övergrepp i rättssak börjar också bli vanligt i detta land, och jag kan lova: blir man utsatt för något sådant så står man i vår tandlösa rättsapparat ruskigt ensam och utkastad åt vargarna. Jag skulle själv inte riskera att få en .357 Mag. uppkörd i ansiktet en mörk kväll bara för att jag försöker kräva min rättmätiga del i detta fall. Det är tragiskt men så ser verkligheten ut idag. Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dig/er och att er mor inte ådrog sig några Whiplash symptom i krocken. I såfall kommer din trafikförsäkring reglera detta oavsett hur motparten varit försäkrad. Mvh. /L |
|
|
Det bästa är att anmäla, vad händer nästa gång dessa herrar är ute och åker, då kanske en människa blir påkörd?! Är alla så här rädda? Då hade jag flyttat till lugnare trakter, för det är väl inte Irak detta hände? Stephan |
|
|
"Är alla så här rädda?" Nej, ungefär 80% av befolkningen. Du kanske tillhör de andra 20% av tuffingarna som ser fördelar med att driva ett sånt här ärende vidare? /L |
|
|
Skämtar ni, polis anmäl direkt pga först och främst att du får skadorna lagade av trafikförsäkringsföreningen, sen har ju polisen ett reg nr att gå på. Bilen kanske är stulen om inte så lär "gänget" åka på mer än smitning när polisen knackar på... Ge polisen reg nr =öppet mål för dem. Mpower |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tja, vid förhör kommer den registrerade ägaren att säga jag har ingen aningen vem som framförde bilen vid tillfället, standard svar av ett visst klienterie av människor och vid brist på bevis och vittnen, så avskrivs ärendet. ///MVH Hasso Länk |
|
Ring upp ägaren på bilen och säg att antingen så lägger han/hon 2000 spänn i ett kuvert och skickar till dig direkt, eller så blir det polisanmälan om smitning och polisen kommer och knackar på. Du anar inte vad folk betalar bara man låter lite auktoritär. |
|
|
Jag häpnar, har ni som bara vill gå och gömma er noll förtroende till era medmänniskor?! Yngve förvånar mig att du tillhör den gruppen eller är du på skämthumör? Om man är så rädd för replisalier då bör man inte ens skriva något på internet utan i stället ligga och trycka i ett skyddsrum, eller missade jag något, var personerna i Micra hotfulla, hade sina pistoler framme? Var det ett rånförsök?! Detta fordon rekommenderas för er som vill känna er säkra... Länk dock tror jag att det blir problem med polisen=) Mvh Stephan Ps; Leffo jag har gått och varit onödigt rädd alldeles för länge, det inskränker mitt liv för mycket, no more!! |
|
|
Jag tror knappast att de pröjsar 2000 spänn om bilen i fråga inte ens är skattad, besiktigad (förmodligen) och försäkrad. Det är förmodligen inte det enda dom inte betalar. Jag hade polisanmält direkt oavsett om det kommer drabba ägaren eller inte. Det vore synd att låta dessa herrar urholka rättsystemet och få oss att strunta i att anmäla brott. Men det ser ju bättre ut i polisens statistik... Sen kan man bara hoppas att du får något från trafikförsäkringsföreningen! |
|
|
Jag har övervägde faktiskt en 3 tons Chevy Tahoe innan jag skaffade vår nuvarande bruksbil, dock fick den skräckinjagande bränsleförbrukningen och avsaknaden av 50 cal.MG. mig att avstå från köpet ;) /L |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stephan: Jag tillhör inte gruppen, men av erfarenhet så vet jag hur lama polisen är i sådan här fall. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag lider av samma problem själv, även om jag blev rammad av en BMW 745 :-) TFF fick ärendet i knät av If, men TFF köpte inte If:s åsikt att bilen var okänd. Så några pengar därifrån kommer det inte i första taget. Nu utreder polisen ärendet trots ett initialt ointresse, så vill du ha pengar från TFF kommer polisen att bli inblandad. Alternativet är att du håller tyst om att du såg registreringsnumret. Om man kan misstänka att den här busbilen kan "försvinna" kan du så snart som möjligt ta reda på var den håller hus och fotografera skadorna. Då slipper polisen, när de väl kommer igång, lyssna på en massa historier om att buset inte alls var där vid den tidpunkten och att bilen stod hos en kompis längst in i garaget. Du är själv din bäste dräng i sådana här frågor. |
|
| Skit i vad fegt folk skriver och polisen hjälper dig inte alls i detta fall och i ca 1000 andra fall för dom är minst lika fega och lata som vissa här på forumet verkar det som. En 14-åring håller i en pistol och polisen låser in sig i sin bil och försker fly här nere i helsingborg när dom egentligen skulle gett honom ett glas mjölk och lite kakor, jag som är 20 år gammal pratar ifrån mig en fortkörningsbot utan några som helst problem. Det är samhället idag tyvärr.. fega inte ur, idioterna som körde på din mamma blev ju rädda för din mamma och smet från platsen.. det är frittfram att vara dom här påstådda 20% tuffingar i detta fall. TFF kommer du inte få mycket från, trots att jag hade bildbevis från polisens sida och lite lovord från polisen fick min självrisk för försäkringen stå för det hela. | |
|
Självklart ska man anmäla en sådan händelse, man vet som sagt inte vad liknande idioter tar sig till nästa gång. Bristen på civilkurage gör det bara lättare för brottslingar att fortsätta sin brottsliga bana ostört, och att fler oskyldiga riskerar att drabbas. Vågar inte din mor anmäla händelsen så kan du göra det i egenskap av bilägare, så står inte din mors namn som målsägande... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej igen och tack för era synpunkter! Angående att åka och trasha bilen skulle kanske kännas bra, men det är nog egentligen bara "roligt" att leka med i tanken. Att ge mig in på brottets bana känns inte aktuellt idag =) Jo, en liten snabb uppdatering... Morsan hade anmält det som ett anonymt tips. Men valde ändå senare på kvällen att ringa till ägaren - som tydligen var en "bilnasare". Den bilen hade han sålt för några dagar sen, och hade inte skickat in papprerna förrän igår? Men han gav oss uppgifter om den nya ägaren som är född -92. Polisen hade också hört av sig till honom. Även de hade fått samma uppgifter. (Den tidigare åldern var ett antagende från mig, för hon sade att det var fyra unga killar, och den som stod på bilen är född -79.) Jag skulle nog egentligen vilja anmäla det, men det är ju inte direkt stora skador. Och det känns inte som att det ger någonting. Samt att en anmälan plockar ju knappast bort dem från gatorna - eller hindrar dem från att köra igen. De var ju fyra st, morsan har inga vittnen - bara här uppstår det väl stora problem? Stephan, nej det var inga vapen inblandade eller så. Jag tycker nog att du har rätt, men jag är inte helt säker på att jag har lust/ork att handla efter det nu. Tyvärr. Samtidigt går ju tankarna lite åt det håll som Leffo skriver om. Ska fundera lite mer på det, så får ni veta hur det går. Hoppas det lösar sig för dig iaf, Niklas =) Än en gång, tack för tips och synpunkter! God natt! //Mogge |
|
| Den fege den dör tusentals gånger, den modige dör bara en ;) | |
| Klart det skall anmälas, om än enbart för att sätta dit dem. | |
| Ungdomsgäng i 25-30årsåldern ?? Jaha är det ungdomar det... jag skulle nog använda andra ord än ungdomsgäng i det här fallet ... men det sticker så mycket i ögonen på vissa folk så jag låter bli .. | |
|
Klart det skall anmälas! Om det nu är några snorungar som är ute och leker (kanske utan körkort) så lär de nog bli lite skraja om snuten kommer och knackar på dörren. En anmälan i ett sånt här fall KAN göra att de inte gör samma grej igen och det kan det väl vara värt? Nästa gång kanske det är en barnvagn de inte hinner stanna för. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.