AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.847

Märkligt surr när man stängt av motorn (klimatanläggningen?)

Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Hej.

En liten fråga om nu någon skulle ha nåt svar.

När jag varit ute och åkt och sen stannar motorn så hörs det ett mycket svagt surr ifrån bakom mittpanelen. Bakom stereon och klimatanl. Vet nån vad detta surr är??

Det är inget som stör egentligen och jag vet inte hur länge det håller på (har inte orkat vänta ut det) och tyst när man ska ut igen nästa gång.

Blev bara nyfiken när jag hörde det. Bilen är en 320 touring -95 som jag haft nu i 2 veckor som jag kan tillägga att jag är helt nöjd med såhär vid sidan av min fråga.

Otto

tja,,

helt normalt att det "surrar" ,, det är spjällen som ställer om sig,,
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Thanks..d va lite nåt sånt ja funderade på att det kunde va åxå.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Det sitter en liten fläkt i panelen som surrar i ca 10-15 minuter efter att du stängt av tändningen. Fläkten är till för att mäta temperaturen i kupén. I normala fall tror jag inte att den skall höras så mycket men är det damm i fläkten så kan det låta lite...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Japp, det är en liten minifläkt i klimatpanelen

Mvh:

Zoltan
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Tack för svaren...och det hörs inte så märkvärdigt högt..väldigt tyst faktist...bara att det är nåt som går..typ en liten fläkt. Det var bara nåt jag började undra vad det kan vara.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Blir obalans i den när den samlar på sig damm. Stör man sig åp det kan man ta loss panelen ta isär panelen och göra ren fläkten.
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
har läst någonstans, manualen kanske? att var femte gång man stannar bilen så är det någon fläktapparatur som testar sig själv genom att ung köra fram och tillbaks i något spår så den inte tjättar igen..

kan vara det!

//Hampus
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det vet jag inget om men det är garanterat fläkten i klimapanelen som låter i det här fallet.
Xi
29
Xic
325i -92 Coupé
Jag har ett liknande fenomen. Men det låter mer som ett spjäll ställer sig fram o tillbaka med en sekunds mellanrum ungefär. Lite nu o då upplever jag att det är. Låter lite för mycket för att jag ska tro att det ska låta så.

Sen har jag 2 problem med värmen också. Det ena är att den verkar fastna på ca 22 grader även om man har på det kallaste. Märkt det ibland på sommaren.
Det andra är på vintern, och är att om jag har fläkten mot fötterna och rutorna på värme, och sen vrider reglaget till ansiktsfläkten så slår det om till kallt (eller så kallt det är ute)
2 sidig klima har jag. Den "lilla" om jag fattat det rätt. ACn fungerar inte.

Nån som kan upplysa mig om något av detta?

Kör som försäkringen kostar!
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Xic: det ska inte komma värme i utsläppen mot ansiktet i e36, det är kasst men det är så.
Acous -> är du helt säker på det?
Jag har då värme i alla utblås på min E36.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Det ska komma värme mot ansiktet! Skulle vara märkligt annars. Men det går att ställa ned den värmen genom att blanda den med utomhusluften.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
hmm, i min tidigare e36 coupe lyckades jag aldrig få värme där och vad jag läste mig till så skulle det vara så. Men om ni har värme där så har jag antingen fel eller så finns det olika versioner.

Det kan ju vara så att ni har inställt på att inte ta in ny luft, då blåser den ju in kupéluften (recirkulation). Förstår ni vad jag menar. Luften som kommer ut mot ansiktet värms inte upp utan är samma som den luften som den tar in.

Om ni ställer in på att ta in luft utifrån, får ni värme då?
Vi
64
VivalaDee
328ic -96 / såld
528iA Touring -98
Helt riktigt att det är motorstyrda spällen som låter samt att med clima kan
man också höra ett pysande ljud när man stänker av motorn och det är köldmediet som tryckutjämnar mellan hög och lågtrycksidan när kompressorn står still.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Har inte återcirkulation på utan det är "ny" luft som värms.
Men man kan få den luften att bli kallare om man skjuter reglaget under mittspjället mot kallt. Då tar den uteluften direkt utan att gå förbi elementet. Det jag har är ju en -94 med analog klima föresten men jag har svårt att tänka mig att de andra inte har varmluft mot ansikte och händer.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
min var automatisk klima -93,

jag trodde min var trasig först, men upperbarligen var den inte det,
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Jo men den var väll trasig eftersom du inte hade värme i utblåsen! Det ska ju vara det.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Bäst jag fixar det då...

Jo den kanske var trasig, men det kanske också är så att det fanns två olika HVAC som de satte i olika bilar beroende på hur de specades. Vilket som är fallet vet jag inte.
Pu
113
Pukin_Dog
330iA -03
Jo den möjligheten finns ju men jag tror inte det är fallet.
Hur många skulle köpa en bil som inte har värme till annat än fötterna och defroster?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.