|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 328 som ev yngsta dottern ska få när hon fyller 18.Innan jag tar itu med det kosmetiska så måste maskin få en genomgång.Problemet är DME boxen både smällt spole på 1an och ngt fuktskadad. Efter körning i CS så kommer en drös fel upp bla lamda men vid live körning så ser det ok ut. 1ans cyl var helt kall på grenrör och saknade gnista,då kollade jag upp transistorerna och mkt riktigt så var 1ans defekt. Jagade då upp en transistor av märket Motorola som var lika på allt utom på amp orginalen ger 80amp men den jag fick tag på ger 70amp. Nu finns gnista med den saknar den rätta tjongen den ser mao ganska liten och klen ut fast ibland så blir den ngt kraftigare. Men bilen envisas med att halta på 5cyl fast det finns både komp fungerande spridare och gnista om än svag.Den borde ju åtminstone tända sporadiskt vid 4000rpm. Kan transistorn vara för klen? eller är det följdfel i boxen efter allt strul med vatten och härdsmälta i tändspole. Spolarna är naturligtvis bytta med nya tändrör. Det är inte så lätt att kasta i en ny box iom att epromet är lött med en faslig massa tassar,och utan orginalet lär aldrig ews låsa upp. Funderingar någon> Mvh/Micke | |
|
Är transistorn identisk förutom på "styrkan" så borde inte detta spela någon roll. Det enda jag kan komma med är väl om det finns fullgod "kräm fram till spolen" då det tidigare gått varmt både i kablaget och i spolen som du säger. Kontrollera annars att temporärt ge spolen riktig drivspänning direkt från batteriet genom en säkring på 7.5A. Detta borde visa om det är något fel i kablaget som ger spänning till spolen. Tyvärr kan ju felet även sitta i kablaget in till DMEn (spolens minussida genom transistorn till jord antar jag). Att DMEn har fullgod jord i sig själv kan man ju anta då övriga gnistor är kraftiga och ok. |
|
|
Tackar för svar,kablaget är uppmätt från spolar till handsken/DME, har även jordat med xtra tåtar. Så troligvis har nåt mer i boxen fått stryk,blir till att jaga en begad box samt få EWSen att lira ihop med systemet. När du säger ge spolen drivspänning från batt hur tänker du då,finns ju 3st tåtar in i spolen 1jord (brun) 2ews (grön) 3ut från dme (transistor) svart Mvh/Micke |
|
|
Ok, my mistake. Jag antog bara att spolarna hade + fram samt signalen in till DME ungefär som en "gammal hederlig tändspole" där + kom genom säkring och andra sidan gick ner till brytaren... Vågar inte uttala mig om vad som är vad men en logisk fundering är ju att 2 EWS ger konstant + in till spolen då tändningsvredet är aktivt och EWS godkänd? |
|
|
Jag kollar upp den gröna EWS tåten hur funktionen är med tänd av,tänd på,samt vid gång.Har inte haft EWS med i hjärnan alls vid felsök,återkommer. Mvh/Micke |
|
|
Har kollat lite till och det finns 12,2V vid tändning i både EWS och Trans sladd,detta stiger till 14,5 på tomgång så det ser ok ut. Däremot är nu gnistan endast sporadisk på tomgång på 1an,så det lutar åt en begad box. Mvh/Micke |
|
|
Har glömt att uppdaterat detta,men en begad box inhandlades (fanns endast 1st i landet pust) och efter mkt mickel med kodning så går bilen som ett skott:) Så härdsmältan hade orsakat mer skada än bara på transistorn. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| mycket bra tråd var sitter ews boxen på en e 36 | |
|
Ews box.... är det de samma som DME? // MVH Jocke |
|
|
Nope EWS är startspärren. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.