|
|
|
|---|---|
mr_camitz |
har de senaste timmarna läst om både filter och oljetyp men blir bara mer och mer förvirrad om vad man ska välja, då vissa rekommenderar dittan och andra rekommenderar duttan. kort sagt: 1. vart ska jag köpa oljefilter, har en lägligt placerad mekonomen här i åkersberga, duger mekonomens filter bra eller måste jag åka 3 mil till bmw i danderyd? 2. oljan, hmm finns en uppsjö att välja bland, min lokala mekonomenbutik har castrol och de rekommenderar castrol gtx magnatec 5w-40 eller castrol edge 0w-40 till min bil. verkstaden där jag lämnat in bilar sedan mycket länge har dock alltid lagt i pennzoil performax 5w-40 i mina tidigare bilar. kan nån av er ställa dessa mot varandra? vilken är bäst? vet att bmw rekommenderar castrol, men duger pennzoil bra den också? bilen är en 520iA -96'a, endast gått 7800 mil och är som ny, ägd av en gammal herre som knappt använde den. mvh /allan |
|
Castrol är ju vad BMW har i sina motorer som "original olja" sedan är det ju bara att titta efter vad plånbonken tillåter,tror inte någon annan märkesolja är sämre.Gällande filter så är det viktigare än många tror,rekomenderar inte Biltemas filter. Här kan du köpa färdiga "servicepaket" där det ingår ett mannfilter Länk & Bilvård |
|
|
Försöker igen med länken Länk under Service & Bilvård |
|
| Oljefilter från mekonomen är inget att tveka på. Men som tidigare sagts, hoppa Biltema! Helsyntet 5W-40 av vilket känt märke som helst är helt ok. | |
mr_camitz |
jo jag har själv kännt att mekonomen varit bra på filter, köpt många filter där till mina tidigare bmw's och ingen av de motorerna har nånsin klagat. men det är ju alltid intressant att höra andras kunskaper om dessa filter. tror vidare att det blir pennzoil performax 5w-40, godkänd som LL-98. verkstan ger mig alltid specialpris på den, betalar alltid 600kr för oljeservice, aldrig mer eller mindre, filtret köper jag dock alltid själv på mekonomen. mvh /allan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.