|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har funderingar på att köpa en BMW 740. Min fråga är om den är särskilt dyr att äga och att ha i drift? Hur är det med reservdelar och service? Det verkar vara en oerhört läcker och bekväm bil som tilltalar mig mycket, både som famljebil och "cruiser". Bilen jag kollar på är nämligen en import, alltså ingen försäkring täcker motorskador. Vill därför också höra lite med er hur det är med driftsäkerheten. Berätta gärna kort vad ni tycker om er bil. Mvh Carl | |
|
Naturligtvis älskar jag min bil (kort och gott). Driftsäkerheten på topp, över "standard". Försäkringar täcker inte nåt som man tror ändå. M-testa bilen kanske? Reservdelar o service kan enligt min mening inte mätas med något annat bilmärke? Kanske personlig service från verkstad i så fall, men grejor finns till allt, annars finns det ersättning som också funkar. Ska du tvivla, kolla vad du betalar för bilen, jämför med en likvärdig bil (hittar du?) och se vad du vinner/hur länge du kan ha den för samma pris, fast då med driftkostnader inräknade mm. Jag menar, köper du en billig 740 som är i riktigt underhållssbehov så kanske du får ha den längre tid för att det ska kunna gå ihop sig med kostnaderna i jämfört med en medelservad av liknande karaktär? /S |
|
|
Glömde fråga; E32, E38 eller E65/66? /S |
|
|
Förresten. Om Du kör med bara Trafikförsäkring och smäller bilen, kan Du ju nyttja det som återstår till nedanstående filmatiserade projekt; Länk /S |
|
|
När du säger att reservdelar och service inte kan mätas med något annat bilmärke, är det negativt eller positivt? Menar du att det finns mycket delar eller priserna? Haha, intressant projekt, ja ifall det skulle gå illa ^^ Jag är dålig på det där med "E"-beteckningarna... Det är iallafall en BMW 740i 4.4L 286hk 6vxl manuell, 96:a. Det enda som håller mig lite ifrån att slå till är ifall något olyckligt skulle hända med motorn... Jag har inte direkt pengar att flytta över till mitt BMW-konto ifall det skulle hända. Men det är väl en risk man måste ta isåfall. Jag har tänkt åka till en verkstad och be dem kolla igenom bilen, innan köp. /Carl |
|
|
Ang. motorn så måste oljepumpsbultarna kollas. Se begagnatguiden om du inte redan gjort det. Länk ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
| Tack så mycket joblock, ska jag komma ihåg! | |
| En gång lyxbil - alltid lyxbil. De här bilarna kostar att hålla och folk med drömmar om billig lyx upptäcker snabbt att det kostar att ligga på topp. Det är därför 90% av alla tidiga E38 idag är rent skräp. | |
|
E38B12 det ligger något i vad du säger. Jag vill minnas att jag skulle bara inhandla en "bagatell" som tändkablar till en sportbil jag hade för länge sedan. (När man var ung och blåögd) – Det blir 7000kr! sa mannen bakom disken med ett hånflin. – UAVAA!! kontrade jag. – Har du kollat upp vad tändstift, oljefilter, luftfilter och skivor & belägg kostar till en sådan bil som du har? sa reservdelskillen. Det hade jag ju inte gjort innan jag köpte... Efter den informationen hamnade fordonet omedelbart på Blocket till försäljning. ;) /L |
|
|
Man ska givetvis inte vänta sig drifts- underhålls- eller service-kostnader i nivå med en Micra på dessa klumpedunsar. Men med lite omtanke och tur så blir de inta alls så höga som folk nog spontant tror när de ser bilen. De flesta delar man kollar priset på är förvånansvärt billiga, men visst finns det dyrdelar med. T ex. backspegelglasen på bilarna med elektrochromatisk avbländning, de kostar drygt 3000 kr styck, för bara glaset... EDC-dämparna ligger väl på ca 6500-8000 kr styck. När jag köpte min egen E38 i början på sommaren så kollade jag runt mycket på Blocket och andra ställen efter en bil med massor av utrustning, då det var ett primärt krav, annars är det ju ingen lyxpil i mina ögon. Den bil jag fastnade för och slutligen köpte är nog en av de absolut mest utrustade E38 i landet, för det är bara några få saker som inte den har. Det som avgjorde mitt köp var givetvis att skicket var det jag krävde. även om den inte var 100% perfekt. Men även att all dokumentation sedan bilen kom till sverige 2000 fanns kvar, liksom i princip alla kvitton på servicar och köp av delar ända ner till torkarblad och filter. Det var en rejäl binge papper kvitton och dokument, som jag nu ska lägga i plastfickor och sätta in i en BMW-pärm i datumordning coh sen fortsätta att fylla på med de papper som tillkommer under mitt ägande. Likaså var serviceboken ifylld från det att bilen levererades till den tyska bilfirman och vidare fram till idag. Jag kunde lätt få fram bilens tidigare ägare och jag fick kontakt med alla på första försöket på telefon. Första ägaren i tyskland har jag inte ringt ännu, men jag har namn nummer och adress. Jag har även talat med verkstadschefer och kundmottagare där bilen servats när de tidigare ägarna haft bilen. Det var ju rätt kul att höra från dessa att den killen som ägde bilen längst i Sverige och som hade bilen för senast ett år sedan, var en pedant och riktigt noga med bilen. Nu ska alltså jag försöka ge denna vagn ett fortsatt värdigt liv, och kosta på den det som den behöver för att bli nästan som ny igen. Den är riktigt fin på många sätt så det är inte särskilt mycket egentligen. Det drygaste är väl att jag ska få den helt omlackad då det är stenskottsskador på huvkanten i massor, som inte syns för än man står rätt nära men då ser det för jävligt ut på en sådan exklusiv bil. Jag har redan uppgraderat till 16:9 naviskärm och ska ha tag på en MK4 navigatorenhet, samt en ny hybridbox för analog och digital-TV. Sen börjar det bli färdigt. |
|
|
Vältalat av E38B12, 7-serie ägandet kan aldrig bli billigt om man vill hålla bilen i ett sådant skick som en sådan bil skall vara i. En grov gissning är att driftskostnaden för en 740 eller 750 är minst 50% högre än en 6-cyl 3- eller 5-serie. BMW CS #5139 |
|
|
Ja,vad ska du använda bilen till? Året runt drift i saltlake osv eller bara under "sommarhalvåret"? Stor skillnad på kostnader beroende på HUR du tänkt det hela :) Ska du bara ha den som "entusiastbil"(heter så när bilen blir som en tavla ;)),eller har du tänkt att använda den året runt? Kan hålla med om att vill man åka snyggt o med "lite stil" då blir ju en 7:a något dyrare än en vanlig "brukshäck" att äga..Dvs lackbehandlingar,omlackeringar av div ytor vad det lider pga stenskott,uppgraderingar av däck/fälgar till större doningar,bromsarna vill man kanske uppgradera,avgassystemet vill man också få att likna ett lite "värre" osv osv.. Dåå blir det ju dyrare..ganska så rejält också,OM du då ska använda den året runt.. Jag har ju en gammal E32:a som jag iaf ska försöka få i "hyffsad stil" vad det lider,men då börjar det ju kosta en del..används som "brukshäck" by the way :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för alla svar. Bilen kommer möjligtvis rulla året runt men jag ser den mer som en entusiast bil. Självklart har jag inte tänkt köpa den och sen inte underhålla den........ Dock har jag väl inte tänkt mig några större uppgraderingar i nuläget. Som sagt, det är en import och inga försäkringar täcker maskinskada, det har jag inte råd med ifall nåt större på den delen av bilen skulle ramla i asfalten. Men självklart behöver grejer bytas och bilen måste ju underhållas. Vad har ni för försäkringar? Hel-, halv eller bara trafikförsäkring? Vad räknar ni med att ni gör av med i månaden på bilen inklusive försäkring, bensin osv? Tacksam för svar. Mvh Carl |
|
|
Jag har en 730i -92 manuell utan extrautrustning. Jag har också min som "brukshäck" fast den är i fint skick. (Notera nivån dock; Jag skulle aldrig lackera om pga blästring i huvens framkant, eller repor pga att en korkad katt/skata försökt sitta på den nyvaxade bakluckan.) Däremot kommer jag antagligen inte använda den som vinterbil, eftersom den är helt kass när fästet är dåligt. Kliva över en mittsträng, i sprutet från en långtradare, görs med fördel framhjulsdrivet. Jag har höga krav på ekonomi och valde en enkel 730 pga innerutrymmen samt att den ger odiskutabelt mest för pengarna. Priset är lågt och driftsekonomin ser bra ut. Skillnaden mot "fetare" alternativ är marginell. Dessutom gillar jag att tjänstevikten stannar på 1720 kg. Tyngd är det sämsta man kan förse en bil med och 1720 kg är även det i mesta laget. Finns 5-serien också, men de är patetiskt trånga, med tanke på att de ändå väger 1600 kg. Jag skulle kunna tänka mig en 730-V8 eller en 740 och då absolut en manuell. Jag vet inte hur det är med 96:or, men den äldre E32:an har en automatlåda från ZF som är kass. Även om jag gillade automater skulle jag inte köpa en sådan. 730-V8 och 740 har moderna motorer som antagligen fungerar bra men åtminstone 730-V8 är lite törstigare än den borde vara. Nämnda bultar på oljepumpen är mest kända problemet. Jag skulle däremot aldrig överväga en 750. Det är en överkomplicerad konstruktion med mycket som kan krångla. När det ska lagas, är det sanslöst krångligt. Bara en sådan sak som att komma åt generatorn fodrar åtskilligt med demontering. Hydraulsystemen är knepigt integrerade med varandra osv. Sedan drar den soppa också, typiskt 3 dl mer än 730. Min bil kostade 12.000 kr. Med bara 13.000 mil på mätaren, räknar jag med att köra den i åtskilliga år. (Jag brukar köra bilar till 40.000+ mil.) Med en förbrukning på 1.0 L/mil, billiga däck, endast trafikförsäkring och lång årlig körstäcka, räknar jag med att den kostar mig 15-16 kr/mil, inklusive allt. Jag skulle kunna köra en billig gammal Golf för kanske 12 kr/mil men tycker att prisskillnaden är motiverad. Särskilt när jag kör mina tre Tonårsungar i baksätet. Om du är lite äldre, bor på landet och kör 3000 mil/år skulle jag tro att du kan köra en 740 för 24 kr/mil första året om du "mekar själv". Sedan sjunker kostnaden i takt med att värdet minskar men kommer antagligen aldrig under 19 kr/mil. Prisskillnaden mot min beror på att en 740 kostar kanske 45.000 kr och då vill man antagligen ha den halvförsäkrad i stället för bara trafik. Det högre priset ger också mer värdeminskning och kapitalbindningskostnad. Sedan drar den säkert 2 dl mer. Jag ser att du är ung och kanske bor du i stan och anlitar verkstad. Då kan det antagligen bli "hur dyrt som helst". Kolla med försäkringsbolagen och vad verkstaden tar för några vanliga reparationer: Oljeservice, avgassystem, framvagnsstag, stötdämpare, hjullager, klimatanläggning, vattenpump, kylare. |
|
|
Tack för ditt svar Bengt. Jag hade tänkt använda morgondagen till att ringa runt till olika verkstäder om hur mycket de tar för olika reparationer (har inte haft tid tidigare), skrev genast ner de saker du namngav! =) Jag är ung men är mycket entusiastisk och har tänkt mecka så mycket jag kan själv. AutoPower har ju en väldigt bra del "hur man gör själv" och sen är jag säker på att jag kan få hjälp här i forumet om det skulle vara nåt =) Angående försäkringen är jag även där klyven om jag ska ta en helförsäkring eller en halv, hmm. Billigaste hel jag hittat än så länge ligger på 9 200kr, billigaste halv ligger på 5 800kr. I want that car! ^^ /Carl |
|
|
Jag betalar 7350 kr helförsäkring helår för min 740iL -99. Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.