|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Stödlager pos.8, hardyskiva pos.2:Länk AE |
|
|
Var precis inne på gör-det-själv-hall igen, bläu känns dom det här börjar kosta mer än vad det skulle gjort att lämna in bilen. Bara hitta en insex i rätt dimension till bakaxel-klumpen var svårt, nu har jag köpt två och ingen funkar för det är så tajt om plats där. Skulle tagit en bild men ni kanske vet hur #¤#"##-dumt påfyllningspluggen sitter på bakaxeln, hylsan/insexnyckeln måste vara av perfekt mått, inte för lång inte för kort för då tar det i och man kommer inte åt. Jag är oerfaren när det gäller att mecka så för mig är det svårt att analysera drivlinan. Jag kika på hardyskivan (kul att veta vart den är nu iaf ;)), syna även klumpen så gott jag kunde men jag kan inte bedömma om något är slut eller inte. Stödlagret tex, antar att man inte ser med ögat om det är slut eller inte? Det är iaf väldigt tort på och runt om kring klumpen, damasker och drivaxlarna som går ut till hjulen har inget kladd på sig. Bultarna till tappning och påfyllnad är rejält slitna av naturens krafter (rostiga). Skulle behöva blästras ur så man får i en insexnyckel rejält öht. Frustrerande långdraget problem detta har blivit. Får hissa upp bilen baktill och sedan köra med bilen är väl bästa sättet att försöka höra vart ljudet kommer ifrån exakt. Fast då skulle man väl haft pallbockar å då har jag en utgift igen. Eller vågar man hissa upp den med en garagedomkraft placerad mitt på bakbalken? Det vore så skönt bara att få veta vad det är. Kan jag ha tur att det bara är stödlagret? Kanske är svårt att veta vad felet är då det säkert kan vara en rad olika saker. Men passar min beskrivning in på ett trasigt stödlager eller hardyskiva? Alltså mina missljud samt de kraftiga vibrationerna som känns när jag slirar i andra växeln? Är som när man kör på en "tvättbräda", tydliga små vibrationer. Tack för er hjälp! |
|
| mitt nya stödlager lät som en svarv tvättbrädeljudet låter nog likt...eller hjulen på en skateboard som åker över gatplattor med skarv .....det hade ett speciellt ljud =) | |
|
delorian, det nya lät så? Hur lät det gamla då undrar jag? :o Det ska väl inte låta alls, eller låter det innan det har "snurrat in sig"? Är det svårt att byta stödlagret? tips mottages gärna =) |
|
|
Det gamla lät inte alls, jag bytte det bara för att jag var tvungen att byta hardyskiva. Jepp antar att det måste till lite rotation för att lagret skall fettas in över allt det försvann efter 2 veckor och kom aldrig tillbaka. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg jag har klock i bakvagnen på min bil jag betalar hellre 200 till min mek än 100 kr i en GDS där jag inte får ett skit gjort. Jag hade inte bytt hardyskiva själv om jag aldrig gjort det förut, du måste ta ner avgassystem och kardan och innan du gör det så måste du line:a upp den dvs markera ett sträck innan du tar ner kardanen annars blir det obalans i den om du sätter ihop den fel. |
|
|
Hej hoppsan... Jag hadde ett vinande ljud från bakaxelklumpen på min 525i -91 diffbroms med spärr...ca: 24k mil Uppfattade inte vinandet från början men det utvecklade sig och ökade markant i ljudnivå på bara några hundra mil... Jag provade att byta till ny original olja...hjälpte inte!!! Jag provade att byta till ny Red Line "Heavy duty" olja...hjälpte inte!!! ...det enda som hände efter oljebyten...ännu mer missljud och ett mer eller mindre gnagande/durr ljud uppstod även när diffen fick jobba! Öronproppar blev flitigt använda på slutet!!! Har man inte diffbroms med spärr och ett vinande ljud har uppstått! BYT KLUMPEN PÅ EN GÅNG UTAN ATT FUNDERA!!! (ingen ide att kosta på dyra oljebyten för att i slutändan bara konstatera att det inte hjälpte...) Man hittar lågmilade perfekta klumpar för omkring 1000 spänn... Kostapå den nya oljan i den nya klumpen istället... Har man som jag diffbromsad klump med spärr och ett vinande ljud har uppstått! ...blir det lite jäkligare! Eftersom man förmodligen vill fortsätta att ha diffbroms med spärr... Det kan nämligen vara ganska svårt att hitta någon beg. sådan klump! Jag hittade en klump med spärr till en 520 perfekt tänkte jag...lite annorlunda utväxling men helt efter min smak... 5000kr fattigare konstaterade jag att den inte passar på min 525:a... Det var 4-bultar på ingående axel...på min skall det vara 6-bultar... (även andra skillnader) Nu ligger den bakaxelklumpen i garaget å skräpar... *suck* Lyckades till sist med att hitta en diffbroms med spärr dryga 16k mil och inga missljud... Denna kostade mig bara 2000kr!!! + ny olja och min bilmek tog ca:1000 spänn för jobbet... Nu e jag helnöjd :-D Lycka till... |
|
|
Hmm.. är det inte lönt att testa byta stödlagret till att börja med? Eller måste man riva halva bilen och line'a för det med? vart får man tag på en billig klump annars? Jag har kollat skrotar och de är ju sjuka i huvudet. Priser mellan 2500kr och 5000kr. Inte ovanligt att dessa klumpar kan ha gått mycket långt också. Exempelvis hade en gått drygt 30000mil. Absurt. Skulle dock få "bra" pris på den, 2500kr tror jag det var, yay! hittar dåligt med privat-annonser... Låter ordentligt i kupen nu. Får dra på stereon som satan för att slipppa plågas av ljudet. |
|
|
Kollade runt lite och precis som du säger så var utbudet magert nu... =( Det är nog bara att vänta å se...å vara på hugget!!! Skrotarna kan dra åt Hälsingland ockerpriser vill jag påstå...de måste väl förbubblan ta med beräknad livslängd i beräkningarna när de prissätter prylarna... Hoppas verkligen inte dom får sälja någon klump med de priserna. Jag köpte dock min klump från skroten... Helnöjd me den...diffbroms med spärr å för bara 2000kr =) NÄ! Vänta tills någon har "glömt" å byta vattenpumpen på sin pärla och motor haveriet är ett faktum...då ska du se att de stackarna vill prångla ut en massa reservdelar på Blocket! =) Kanske börjar bli brist på lågmilade klumpar... *veåfasa* Angående stödlagret så har jag ingen direkt åsikt... ...tror dock att ditt stora problem är bakaxelklumpen och inget annat! Lycka till... |
|
|
Ruskig, du som bytt klump. Hur pass snabbt bytte du klumpen? Är det skadligt att köra vidare med en tjutande klump? Jag håller utkik efter klumpar men avvaktar tills en meck har tagit sig tid att analysera problemet, först då kan det bli köp. Vill inte köpa en i onödan. Kan drivaxlarna som går ut till hjulen skadas? Kanske bäst om bilen bara står tills vidare men hatar vara utan bil så nu kör jag fortfarande. Kan man köra tills det rasar och då rasar endast klumpen utan att skada nåt annat?! Är det inte ovanligt att klumpen pajjar? jag försöker fortfarande hålla hoppet uppe och inbilla mig att det ska räcka med att byta lager. ugh, orkar inte med sånt här strul =( |
|
|
dumt att man inte kan editera inlägg.. edit: ruskig, var du tvungen att byta något annan än klumpen när du bytte den? |
|
|
Jo hejhopp! Nu var det så att jag lät min bilmek fixa bytet...jag hadde inte tid själv åsså har jag blivit lat... :-D Bilmeken är ingen "hemmapulare som fipplar hemma i sitt eget garage"...! Han tar ca: 600-700kr/timme... så bytet kan inte ha tagit allt för lång tid! För jag betalade 1000kr i arbetskostnad för bytet...det kan även ha varit något mer han fixade för denna peng...minns inte riktigt? Dä är bara å köra enligt min åsikt... Jag satt me öronproppar länge i min bil!!! Det är inte vanligt att klumpen skär ihop helt...det kan säkert hända men då ska man nog ha väldig otur,,,eller köra väldigt länge... Jag körde kanske 1500mil sedan jag fattat att det var klumpen som tjöt! :-) Och då hadde tjutet funnits ända sedan jag köpte bilen... Visst kan exempelvis växellådan pajja om det blir tvärnit i klumpen... Men att oroasig är juh som att låna bekymmer från framtiden!!! =-D Drivaxlarna tar ingen större skada...däremot så kan juh även dom vara lite glapp med tanke på normalt slitage...och jag tror att körstil på tidigare ägare kan vara största boven vid glappande drivaxlar... Om det är lagren i bakaxelklumpen du tänkte byta så är inte det någon större ide... eftersom du troligtvis aldrig kommer att bli kvitt tjutet från klumpen... nä vänta tills det finns någon "privat" som säljer reservdelar från någon slut bil! ...och köp en klump för en billig penning, gör du jobbet själv så behöver det hela inte kosta många hundralappar för att åtgärda... OBS! Det behöver naturligtvis inte betyda att en klump som har gått 15.000mil är mycket bättre än en som gått 30.000mil... beror nog mycket på om oljebyten är utförda samt tidigare ägares gasglada fot... Det enda som behöver bytas i samband med bakaxelklumpen är oljan i klumpen för att veta att den är ok!!! ...en kontroll av drivaxlarna skadar juh inte heller...å alla bussningarna där bak kan man väl åsså kika lite på! Om jag berättar lite om min bil så... Vid ca: 24.000mil var det dags att byta bakaxelklumpen oljan troligtvis aldrig utbytt i den...drivaxlar...har ej bytt ut "vänster" men den är ganska glapp...växellådan är mer eller mindre slut! skall byta denna när jag får tag på någon fin. Den är lite för långsam att växla med..."trög"...inte roligt när man är gasglad!!! kopplingen vill nog även den snart bytas ut!! Har även bytt länkage till växelspaken... Det jag vill säga med detta är att eftersom bakaxelklumpen är slut så är troligtvis fler saker i drivlinan på väg att bli gammal åsså! Det betyder inte att man nödvändigtvis måste byta en massa saker...är man nöjd med bilen som den är...och den inte skrämmer slag på omgivningen genom att låta som ett reaplan när man kör förbi folk så är det väl inga problem... Min bil lät verkligen som ett REAPLAN från bakaxelklumpen!!! Lycka till det ska nog lösa sig ska du se... |
|
|
Oj, min bakaxelklump med diffspärr har börjat vina lite lätt de senaste veckorna. Jag kollade oljan i den i våras och den "såg" fin ut. Kanske är dags att byta ändå. Eller är det för sent? Är diffade klumpar extra känsliga? |
|
|
Det enda som jag skulle kunna tänka mig som kanske kan rädda en vinande bakaxelklump är en redig behandling med Transmission Treatment "T3" av märket RVS... se mer info på www.rvs-tec.com Möjligen kan bakaxlar med spärr slitas lite mer pga. ökad belastning på dreven mm. i klumpen... Jag antar att en obromsad klump gärna gör att man tappar greppet å spinner loss när man ger fulla spjäll...detta ger väl mindre max belastning på klumpen kan jag tänka, om man nu spinner loss när gasfoten blir blytung!? (Nog spinner väl en bil på ena däcket med obromsad diff vid gaspådrag oftast iallafall...???) Jag spinner då aldrig med min bil...om ja inte nu låser fast den vill säga!!! :-) Så även min nya spärrade klump får jobba rejält emellanåt! Den kvider juh inte som min gamla iallafall *Ler* :-D Men jag skall skicka på en RVS behandling så den får lite å götta sig på! Om du provar RVS behandlingen hör gärna av dig hit igen och dela med dig av erfarenheten och det intressanta resultatet...blev den tyst eller inte...? |
|
|
"-Hellre en klump i vinet, än vin i klumpen." (Tibetanskt äldre bilmekarordspråk) |
|
|
Haha, den var bra! kanske ska ta och testa det där rvs... Det viner bara när den är kall. Har ju blivit några sladdar med den, speciellt när det är vått. så svårt att låta bli :) Trodde den klarade sånt men milen har ju förstås tagit ut sin rätt också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.