|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen är en 525 e34 från -94, manuell låda. Som rubriken anger har jag ett mycket tråkigt missljud, det hänger ihop med hastigheten och låter mer när man rullar med växel i än när man frikopplar. Antar att det har med drivlinan att göra då? Det är ett väldigt tjutande/vinande, ganska så högt och mycket irriterande, speciellt i farter från 70 och uppåt. Vid gaspådrag uppkommer detta vinande/tjutande och om jag släpper gasen och endast rullar med femmans växel i ändrar ljudet karaktär och blir ett slags smattrande/mullrande. Ljudet fortplantar sig väldigt i kupén, känns som man sitter i en väldig resonans-låda. Vad göra? Vilket är det mest sannolika felet? Den gick igenom besiktning precis i dagarna, inget nedslag eller påpekande om om nåt i bakvagnen, tror inte han märkte nåt ljud när han körde heller... det hörs knappt i låga farter. Tack för hjälp! | |
|
Borde väl vara bakväxeln som är sliten. Dålig olja & kanske för lite olja i bakväxeln, sliter till sist ut den och ger missljud. Bra att kolla oljenivån där, helst byta oljan. Om slitaget inte är alltför stort redan, så kan du få bukt med det genom att tillsätta RVS i bakväxeloljan: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Tack roughrider, intressant produkt. Jävlar nu blir jag riktigt nojjig... satt och klura ikväll precis innan jag titta in om jag fått nåt svar, och kom fram till att det måste vara växellådan eller kardanklumpen (bakväxeln?). Jag är inte helt van vid bakhjulsdrivna bilar men jag antar att bakväxeln är den klump varifrån det går ut en drivaxel till vardera bakhjul? aldrig hört den benämningen :o Vill minnas att det är lite kladdigt vid växellådan, tror det läcker vid packningen som håller tätt runt drivaxeln som går bak till kardanklumpen/bakväxeln/diffklumpen :S kanske är helt slut på olja. Hur pass kritiskt är detta, är varje meter jag kör nu förödande? Vad är det jag behöver för att få bort pluggen till bakväxeln samt växellådan så jag kan fylla på? är det endast en insex-nyckel? vilken storlek? |
|
|
KÖR INTE MED BILEN byt oljan i bakaxeln bakväxeln samt byt olja i lådan oxo... med 100% e det bakväxeln sm håller på att skära pga för dålig eller för lite olja... byt olja med en gång så slipper lagrena ta stryk... |
|
|
Måste iaf ta mig ner ca 1km till en gördetsjälv-verkstad, hur kör jag mest skonsamt? rulla på 2'an sakta? Jag känner mig helt lost nu, är det 3 ställen jag ska byta olja på? växellådan och kardanklumpen är jag med på. Men bakaxeln? Vad är det för skillnad på bakaxeln och bakväxeln? vad är det som menas, eller är det samma sak? lite bilder vore hjälpsamt |
|
|
Bakaxel eller bakväxel (kardanklumpen) står för samma del. 1 km till GDS-hallen måste ju tillåtas trots oljudet :-) Kör bara så sakta som det verkar vettigt. Det är en insexnyckel på 16mm om jag minns rätt. På 540i är det lite trångt för insexan, så jag fick kapa av en 20mm på kortändan för att kunna föra in nyckeln i bulten. Det går i en 2liter växellådsolja dit. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Tackar, då är det som jag trodde då. Men jag känner mig mycket ledsen i ögat då jag fått höra att det är kört för mig ändå. Även om jag byter olja kommer jag inte bli kvitt missljuden? Dock kan det hindra att växellådan rasar helt. Jag har införskaffat olja till växellådan och bakväxelklumpen, ska förhoppningsvis lyckas göra oljebytena i morgon. Känner mig så dum att jag inte kopplat tidigare, att jag inte reagerat tidigare... har tänkt att det är en broms som ligger och skaver lite, en bromsback, en värmesköld eller liknande. Tidigare rosta en bult av som håller i ena bromsbacken, då låg den och skrapa och lät, fixade det, men blev inte tyst. På nåt sätt har jag inbillat mig att då skicket inte är på topp baktill när det gäller värmesköld, bromsbackar osv har jag tänkt att det är nåt sånt som skapat missljud. Inte varit så ivrig att ta tag i det då allt fungerar som det ska... sniff Kanske kan prova det där mirakel-medlet som man ska blanda i växellådsoljan. Vill verkligen att bilen ska rulla tyst och fint. |
|
|
update: köpte olja till bakaxel och växellåda (tråkigt dyra oljor). Innan jag skruva ur pluggen till växellådan kollade jag via nivåpluggen hur det såg ut. Gissa om jag blev förvånad när det rann ut olja när jag tog bort nivåpluggen. Dessutom var oljan som ny. Rödfärgad och otroligt klar... tog lite på fingret och kunde inte urskilja en smutspartikel. Antar att växellådsoljan är bytt för inte så länge sedan (har haft bilen ett år). Dessvärre fick jag inte bort nivåpluggen till bakaxelklumpen. Min hylsa var för lång =( lagom irriterande. blir till att hitta en kortare stav/hylsa till insexbulten för bakaxelklumpen. SKulle dock inte förvåna mig om oljan är som den ska där med. Kanske bara är så att komponenterna har gjort sitt efter alla mil/år. Väldigt frustrerande dock att inte veta vad som orsakar missljuden. Om det var växellådan som orsaka ljuden, borde man inte då märka problem med den? växlar som hoppar ur, växlar som är svåra att få i osv? Jag har inga problem med lådan. Är det en hållbar teori att det ändå är bakaxelklumpen som har nåt trasigt lager eller liknande och på så sätt skapar vibrationer/missljud som fortplantar sig i växellådan? Det skulle förklara varför det låter 10gånger mer när man rullar med växel i än när man rullar utan växel i? Vad är ungefärlig arbetstid för att byta bakaxelklumpen? |
|
|
Hej du. Råkade ut för samma på en 325:a en gång. Ett jävla missljud från bakaxeln mitt i allt. Där blev det till att byta "klumpen". Det är längesen men med rätt don och lite hjälp skulle jag upskatta att det tog 2-3 timmar. Vi stressade väl inte heller när vi bytte. |
|
|
Kompis prova stta vinterdäck och testa...det är billigaste varianten...skulle tippa på däcken...hade samma problem fast däcken var ju ganska nya.. lycka till sutko |
|
|
Är det så att man alltid byter ut en bakaxelklump som har börjat ge missljud? Är det inte någon ide att öppna den och endast byta den felande komponenten? (lagret?). Kanske är svårare, mer tidsödande och i slutändan lika dyrt eller dyrare än att byta klumpen. Om jag nu ska försöka få tag på en begagnad klump, vilka är det som passar? Är det olika mellan årsmodeller och framför allt mellan olika motoralternativ eller kan jag ha en klump från en 518, 540 eller vad som helst? |
|
|
Troligen skiljer det en del på utväxling mellan 518 och 540. Du kan ju jämföra artikelnummer och utväxling på realoem. Här en länk till din bil:Länk Sedan får du leta själv ;) AE |
|
|
Jag blev nyfiken och kollade själv. 525:an har utv. 44:13 (3.23) både för manuell och aut. Ingen annan modell verkar ha samma utväxling. 530i ligger på 3.15 vilket är 2,5% skillnad om man vill få ner varvtalet lite på bekostnad av acceleration. 525i Touring har 3.38 vilket ger motsatt 4,5% lägre utväxling och högre motorvarvtal. AE |
|
|
Sorry 42:13 skall det vara vilket motsv. 3,23 AE |
|
|
Anders-72, Intressant! Märkligt dock att 525 sedan och touring inte har samma utväxling?! Är det för att kombin är tänkt att lasta och då behöver lite mer ork? 530's utväxling skulle jag inte ha något emot men passar den rakt av mot det befintliga? Innan jag införskaffar ny klump måste jag dock säkerställa till 100% att det är bakaxelklumpen. Jag får intrycket att det är en trolig orsak. Finns det andra förslag på vad som kan orsaka missljudet tar jag gärna emot dem! |
|
|
Jag säger det igen: Testa först RVS Länk innan du börjar att byta "bakaxelklumpar". Först måste du iallafall byta packboxarna till bakväxeln så inget läckage finns. Är inte helt säker om det kan sluta läcka med Omega:s packningsskydd (917) Länk funkar om packningen är bara torr & inte sprucken. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Blev fel på länken med ett kommatecken i slutet >:-/ RVS till växellåda/bakaxel: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
När byttes stödlagret? När jag bytte till nytt så hördes minsta skrap väldigt väl, det försvann efter ett tag. Kolla stödlagret, samt hardyskiva på samma gång. |
|
|
Stödlagret, ? Finns det med på denna bild? Länk |
|
|
Liten update: Körde med bilen idag och nu har problemet utvecklats till att inte endast vara ett missljud. Om jag rullar i gång-fart, lägger i 2'an och släpper upp kopplingen långsamt med ganska mycket gaspådrag så känner man tydliga vibrationer från bakvagnen. Det vibrerar ganska kraftigt. Kan detta ha med missljuden att göra eller är det något nytt jävulskap tro? känner inte av det på ettan eller andra växlar men har inte testat så mycket heller. |
|
|
Hej. Har du fått reda på nått nytt eller nya problem?? Kanske det är i skick? Om inte så testa med att palla upp bakvagnen (eller hissa upp bilen om möjligt) och kör igång och försök lokalisera ljudet var det kommer ifrån mer exakt. Om den inte ger ljud ifrån sig så försök rycka i hjul + axlar och se om nåt är oroväckande instabilt. Men jag gissar fortfarande på "klumpen". Otto |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.