AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.881

BÄSTA eftermarknads gpsen?

Sida 1 av 2
Hej alla grabbar!

120d - tredörrars är beställd och är just nu på tillverkningsbandet. Pga snålhet (eller klokhet?) så skippade vi BMW´s original nav, då vi anser att om man ska ha den så måste man ha pro. naven och den är inte prisvärd...

... Så nu till min fråga; vilken anser du/ni är den BÄSTA(!) eftermarknads monterbara gpsen? Vi på BMW (är BMW anställd) säljer Navmann men jag har ingen större erfarenhet av varken den eller andra så därför behöver jag era tips!

Väntar med spänning på svar!

Mvh Anna
Eftersom utvecklingen går rasande fort kan det vi skriver om här och nu vara inaktuellt om några veckor, tyvärr.
Jag har testat en del genom åren: En tidig Navigon, Destinator (i handdator), Mio, Garmin, TomTom (både handdator och integrerad navi). TomTom har alltid haft ett stabilt och användarvänligt gränssnitt. Garmin är väldigt trevliga men dyra. Navigon har just släppt en ny serie (7110) som verkar bra.
Jag kör just nu med en TomTom Go 710 som hitills verkar slå det mesta på marknaden, till ett relativt rimligt pris. Tyvärr är TMC inte standard utan tillbehör (standard på 710T modellen) men annars har den allt man kan önska sig.
Detta är som sagt just nu, nästa månad kan någon annan segla upp med nya finesser.
Jag vågar nog påstå att Garmin, TomTom eller Navigon alla är säkra kort.

FP
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag kör med en Garmin streetpilot 330 i vår "bruksholk" V70 -06:a och jag är mycket nöjd.
Jag testade Tom Tom och Sonys alternativ innan jag fastnade för denna.
Löjligt användarvänligt gränssnitt och tydliga kartor och anvisningar avgjorde saken för min del.

Vilken enhet som är bäst är nog upp till respektive användare/smak att avgöra. Vi har alla olika prioriteringar.

Mvh.
/L
Jag bör kanske tillägga att det är ett KRAV att den inte enbart har kartor för norden utan även för europa, då bilen kommer rulla en hel där sommartid.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Europakartor är inget problem, det ingick i min ialla fall...

/L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Navigon 7000TE eller de nyare Navigon 31/ 7110 som kommit nu (dock dyra än)
men en Navigon 7000TE kan fnv köpas för under 3000 kr och är nog den prisvärdaste Navigator som du kan köpa. dessutom en testvinnare av flertalet olika källor.
Länk
Den slår det mesta i Navigationsväg med sin mycket bra funktionsstinna mjukvara inbyggt TMC, tunnelnavigering mm mm mm, men har inte bluetooth, mp3, bildvisning handsfree o annat krafs, :)mm .
Visst Navman är också bra,men inte bättre, dessutom funtktionsfattigare och tillbehören som, fästen , TMC mm är "svindyra" men gedigna apparater.
Tomtom är också ett säkert kort.även de dyrare Garmin 660.
Jag har iallafall fastnat för Navigons mjukvara, är inne på min andra Navigonbaserad navigator hade en 6000TMN6 innan som valdes till fördel mot en NavmanN60i sedan jag kört bägge parallellt (se blogg) trots att Navmans teleatlaskartor var nyare än 6000Ts Navteqkartor vid tillfället.
Körde Navigons 7000TE i Scotland/Glasgow, Edinburgh, landsbygden förra helgen, klockrent inte en gata elle felvisning tog alla fartkameror. Fördelen är ju att du kan sitta hemma och lägga in dina färdvägar och se dig om på kartan innan då åker. är en funktion som jag uppskattar mycket, valet mellan snabb, nomal, långsambil, lastbil, buss cykel, fotgängare, gör visningen mycket exact.

///MVH Hasso
Länk
Det frågas efter den bästa eftermarknads gpsen och inte den som är mest prisvärd. Jag kan varmt rekommendera Nuvi 660 FM. Den är stabil och kan allt en navigator behöver kunna i dagsläget.

En Navigon 7110 Europa Letade sig in i familjen när jag var bortrest och den håller iaf enligt mig inte samma klass som Nuvin.

Det enda jag stör mig på i garmins gränssnitt är att man inte själv får välja vilken infornation som skall visas i huvudfönstret. I jämförelse med tomtom där man själv får kryssa i vad som skall visas. Annars är den helt enkelt outstanding. Grymt stabil och har alla funktioner du behöver och inte behöver :) Dessutom i ett smidigt format.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag använder en Sony NV-U92T och är mycket nöjd med den. Europakartor ingår liksom TMC mm, den har väl det mesta man kan önska sig av en modern navigator. Tror inte det skiljer så väldigt mycket mellan olika märken vad gäller funktioner.

Framförallt har den en sugkopp som fäster och verkligen sitter kvar på såväl instrumentbräda som ruta.

Även denna är en testvinnare hos förmodligen andra källor då. Gränssnittet har blivit lovordat i vissa tester.

Jag är väldigt nöjd med den.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Jag köpte mig en Nüvi 660FM och kan bara säga att jag inte gillar den alls. Dels kan man inte precis som wentdan skrev välja vad man vill se. I 3d läget hoppar den hela tiden tillbaka till ett förutbestämt zoomläge, FM sändaren suger liksom blåtandsfunktionen som definitivt behöver en extern mic.
Köp 660 utan FM mycket billigare!!!

Livet börjar vid 9G...
Vill först och främst tacka alla ni herrar som gjort mig lite mer insatt i vad som finns tillgängligt på marknaden och även påpeka att jag har ytterst få krav då det gäller en gps.

Jag vill att gpsen (självklart?) ska ha europa-kartor, blåtand-funktionen är absolut ett plus i kanten, men inget måste. Jag vill ha klar och tydlig skärm där jag på karta kan se området jag är och ska till (gillar inte BMW´s standard nav med enbart pilar som inte säger en någonting alls) och det är absolut tokbra om det finns gpser som klarar av att visa broar/tunnlar som ni skrev ovan och sist men inte minst ska gpsen inte vara jätte komplicerad att använda.

Priset är inte det viktigaste, utan att jag finner en gps som jag kan komma att trivas med!

Tusen tack för alla hitills, tokbra svar, och jag hoppas på många fler bra tips!

Mvh Anna
Ta en titt på Mio 520t, har haft den sen i somras och är i stort sett mkt nöjd.
Den finns nu att få från runt 3600, mkt prisvärt enligt mig.
Det enda om inte är såå lysande är TMC:n, men det problemet ligger ju inte i navi'n utan hos vägverket, sveriges radio eller vem som nu uppdaterar infon som sänds ut i rymden...
Fartkamerorna uppdateras via nätet på ett smidigt sätt (gratis 1:a året).
Blåtanden funkar klockrent med mkt bra ljud.
Kartorna kanske lämnar lite övrigt att önska, men det gäller nog lite överlag.
Har inte testat den annat än i Sverige, Danmark och Norra Tyskland, så hur den är längre söderut kan jag inte svara för.
Den fixar även de något onödiga sakerna som Mp3 och jpeg.
Den även finns i en billigare version, utan TMC.
Länk till tillverkaren: Länk

/Magnus
Orsaken till mitt nick:Länk
Gå in till en eller två välsorterade affärer och prova, så du får något som passar just dig.

Jag köpte för en tid sedan en billig (ca 1500-1700:-) Navman F20 med Nordenkartor att ha på husvisningar, och när jag häromdagen provade runt på Mediamarkt blev jag verkligen inte imponerad av de dyraste Garmin, Navigon, Sony etc.

Jag tvivlar inte på att de har fler finesser, men de kändes inte trevligare att använda som just bilnavigatorer. Dessutom undrar man när kartorna senast uppgraderades, ungefär hälften av de jag provade saknar mitt postnummer i Stockholm som är åtminstone 6 år gammalt.

Jag gömmer min navi när den inte används, så utseendet är inte relevant för mig.
Kan inte vara lätt att dra slutsatser av alla synpunkter här...)
Min erfarenhet av Mio 520 när jag hade denna är väl sådär. Framför allt saknar den möjlighet att lägga upp favoriter och rutter i förväg, man kan inte sitta hemma och lagra upp hållpunkter osv. Hur man kan utesluta favoriter är för mig en gåta, det är en av de vanligaste funktionerna som jag använder iaf.
Tunnelnavigering: Hasso menade säkert att det finns vissa beräkningsfunktioner som gör att navin försöker beräkna positionen även utan signal från satelliterna när man tillfälligt kör i tunnlar osv (s.k. död räkning). Jag inbillar mig att de flesta navis är rätt lika där, finns ingen signal in så finns det ingen, och eftermarknadsenheterna har ju ingen speedsignal eller gyrosignal in från bilen, vilket är skillnaden mot de originalmonterade.
Möjligen kan det skilja på processorns tid att snabbt låsa på satellitsignalen igen när man kommer ut ur tunneln.
Jag kan bara konstatera att det sitter en 400MHz processor i TomTom 720 och den är attans snabb till att läsa in, beräkna och låsa på satellitsignalen jämfört med tidigare navis som jag testat, inklusive Garmin 660.
FM-sändare finns, Bluetooth, JPG-visare, MP3 osv likaså men en av de viktigaste fördelarna är möjligheten att eliminera lite av de problem som förts fram ovan, nämligen det faktum att kartmaterialet bara är aktuellt när den senaste releasen släpps osv. Här kan man själv datera upp materialet om man hittar felaktigheter eller nya vägar, ändrade förhållanden osv, och ta del av andras uppdateringar (via Internet).
En annan trevlig detalj är att man kan röststyra den med vissa kommandon och slipper knappa in allt på skärmen osv, men då är vi inne på avd. finesser osv igen. Automatisk belysningsstyrka, många möjligheter att ändra färger osv på kartorna finns, men saknas konstigt nog hos en del andra tillverkare.
Visning av (varning för) fartkameror finns nog hos alla navis idag, fast tillverkarna försöker ta betalt för uppdateringar efter en viss tid. Finns dock fritt att ladda ner på nätet.

FP
Åtminstone Sony påstår sig ha inbyggd gyro idag. Och det innebär väl att komponenterna är så billiga att alla har det snart.
Intessant. Ett gyro, fluxgate eller vanlig magnetkompass förutsätter att den sitter på plats, kalibreras och sedan inte flyttas ur fläcken efter installationen (ifh till fordonet, båten osv) om det skall bli en fungerande referenssignal för navigatorn. Det är dessutom en känslig mekanisk enhet.
Detta kan man ju knappast åstadkomma med en portabel navienhet, men det är ju möjligt att Sony har nåt liknande eller motsvarande förenklat som ändå ger viss referenssignal..

FP
Folke, Det finns idag otroligt små och mycket mycket exakta (ca 0,05 grader) elektroniska bla piezo gyron som mycket väl får plats innanför skalet på dagens navigatorer. Vore riktigt coolt om detta infördes. Gyrona används bla i modelhelikoptrar, fråga mig varför jag vet :-)

Det finns mer än BMW, nämligen SAAB... 39 GRIPEN!! ;-)
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Jag kör med Garmin Nuvi 200, kostar ung 2000:-. Bara nordenkartor, kartuppdateringar ska va gratis(har inte testat). Finns mkt roligt på den, dessutom finns bilsalongen(nuv. autopartner) i skövde med bland "intressanta platser". Den är väldigt vettig, bra inte jämt den föreslår de planaste vägarna, men annars mkt bra vägval, lättförståelig,lättolkad display, bra sattelitmottagning(tar lite tid om man startar den efter man börjat köra). Finns säkert mkt nackdelar också, men inget jag hängt upp mig på.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Får rätta mitt förra inlägg då jag ser att du ska ha europa-kartor, då är det 220 eller 250 du ska ha, kostar 500:- mer än 200:an
Det stämmer att man använder piezo gyro för stabilisering av modeller bl.a. I fallet med navi så är det ju inte själva fordonet som skall stabiliseras utan man tar ut signalen från rörelserna och räknar om till positioner osv. Sony har mycket riktigt en del komponenter inom detta området, mycket möjligt att man kan använda detta som ett hjälpmedel för navigatorer osv.
Det jag refererade till tidigare är de komponenter som ursprungligen används i gyro, dvs magnetiska och roterande delar.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har köpt en Sony NV-U92T med TMC och kartor för hela europa.
Har inte använt den så mycket ännu, men är mycket nöjd hittills - inte minst fästet är bra då det som sagt fäster på instrumentbrädan och inte måste sitta på rutan...(men det går även att fästa den på rutan om man vill!)

Folke, det förklarar att just denna navigator (och kanske andra med) har en funktion som gör att den kan navigera hjälpligt i t ex vägtunnlar, utan kontakt med sateliter.

Jag stod och vägde mellan Garmins motsvarighet och Sony, men tyckte att framförallt skärmen var bättre på Sony-navigatorn!

MP3 och Bluetooth är jag inte intresserad av, så de funktionerna saknar jag inte (finns ej på Sony:n).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.