AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.963

Första brevet från BMW...

Sida 1 av 2
Har ägt min 120d i precis en vecka och då dyker det första brevet upp från BMW Sverige. Tydlgen skall bilen in på verkstad pga att batteriet kan laddas ur om bilen står oanvänd en längre tid. "Givetvis är denna åtgärd kostnadsfri för dig" avslutar dom med, jo, tack för det:)

Men frågan är om jag kan kräva lånebil för tiden då bilen är på verkstad? Hur har det funkat för er andra i liknande situationer?
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag tycker du kan kräva det. Jag skulle iaf göra det.

Mvh Johan

Hur långt tid kan det ta för en BMW meck att byta ett batteri i din bil? Eller är det inte batteriet dom anser det är fel på? Jag tror (är rätt säker på) att det är en fråga om hur lång tid bilen kommer bli ståendes på verkstaden, om det är en sak dom fixar på en timme så tror jag tyvärr en icke-schysst BMW verkstad kan neka dig lånebil.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lär inte vara batteriet det är är fel på utan de har lokaliserat någon källa som sakta med säkert drar strömmen ur det.
Nej, det verkar inte vara batteriet som felar. Enligt utskicket är det "ett antal bilar som varit behäftade med ett fel i systemets viloläge, felet kan resultera i att batteriet laddas ur när bilen inte används".
120d
Har också fått brevet, har även hunnit råka ut för ett urladdat batteri (maj månad) fick bara ett nytt batteri då man inte hittade något fel utan trodde det var kortslutning i batteriet.
Får väl åka in igen, blir tredje gången sedan april varav en med bärgare...
Mo
47
Moffe
325xi Touring -07
MakkeH: Självklart skall du kräva lånebil när det handlar om ett garantiåtagande.
120d
Har pratat med BMW tydligen är det en uppdatering till ny programvara som ska göras, någon som fått något annat svar?
120d
Ingen annan som kontaktat BMW? Intressant o höra om ni fått samma svar som jag!
Har talat med dom idag och det är ny mjukvara som ska laddas. Dom uppdaterar all mjukvara i bilen, även till motorstyrning etc. Har några småfel som jag bad dom titta på samtidigt, bl.a. att det rycker i bilen ibland när lådan lägger i 6:an (har automat). Dom sa att det första man gör i sådana fall är uppdatering av mjukvara och det skulle ske samtidigt i alla fall. Inte för att jag är helt övertygad om att det hjälper men det är ju en start iaf.

M v h
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Intressant tråd!!

Har en 130:a som har råkat ut för exakt den problematiken som nämns,
påpekade det hela vid sista servicen för drygt 6-månader sedan.
Verkstaden tog det väldigt kyligt, sa ja ja bilen har ju ståt ett tag vi laddar upp batteriet för dig!!
Fortfarande ett problem, ibland vid crank så slår startspärren till pga dåligt batteri!!!

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
Har gjort uppdateringen på bilen idag. Samtliga mjukvaror i bilen ska vara uppdaterade. Har inte kört så mycket att jag märker någon skillnad. Däremot ser jag skillnad på serviceindikatorn. Det har tillkommit en meny med en paragraf (§) som enl instruktionsboken ska betyda lagstadgad kontroll. Trodde inte det gällde Sverige och saknade den inte innan därför. Undrar just vad det är? Fast det är lång tid dit. Dessutom har tiden för service av fram- och bakbromsarna kortats ner. Fast den har ändrats lite hit och dit innan beroende på hur jag kört.

Någon annan som gjort uppdateringen och sett dessa skillnader?

M v h
120d
Har också fått uppdateringen enligt BMW fick den redan 22/8 då jag har andra problem med att bilen rycker o blir kraftlös i bland, nu vart inte dessa problem lösta av uppdateringen bilen rycker fortfarande, inte heller har jag den nya menyn du beskriver kanske finns en senare uppdatering än vad jag har trots att min verkstad säger att det är den senaste.
Eller jag ska kanske inte kalla det meny, men den finns i serviceinfon när man bläddrar där.

M v h
Förresten jag har också problem med att bilen rycker ibland samt känns kraftlös. Den rycker oftast när man accar lite hårdare samt planar ut runt 90 km/h. Jag har automat och trodde det var relaterat till den. Bilen kan även kännas ganska kraftlös ibland men om man gasar på ordentligt brukar det lossna. Jag påpekade detta när jag lämnade in bilen och fick till svar att man alltid provar att uppdatera mjukvaran först. Ju fler vi är som påpekar detta desto större chans till en lösning.

Vet dock inte hur den går efter uppdateringen idag.

M v h
120d
Ja hur många är vi egentligen som åker omkring i ryckande kraftlösa bilar? Och är det någon som fått problemet löst?
120d; har du manuell eller automat?
120d
Manuell
Ok då är det ju inte lädan det beror på iaf. Fick för mig att det var när den la i sexan eller lock-upen det ryckte. Har dessutom på senare tid känt att bilen rycker i jämn fart. Ska bli intressant att se hur den beter sig nu efter uppdateringen.

M v h
120d
Min rycker också i jämn fart, jag kan ligga på farthållaren i 70 Km/h eller 90 km/h och plötsligt kan bilen rycka till. Men oftast är det om man typ rullar in i en korsning eller rondell och sedan gasar på då rycker bilen till den kan även kännas kraftlös när man gasar på efter en ryckning.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
När man ligger på konstant fart kan min bil ibland rycka till genom att plötsligt tappa varvtal. Har man tex farthållaren på 90km/h och det rycker till måste man aktivera farthållaren igen.
Detta sker ibland.

PS, jag kör bensinmotorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.