|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det här problemet har blivit löst? Jag misstänker att min 325:a lider av samma problem. Jag köpte en 325iA -05 i februari. Den funkade bra fram till april då jag märkte att den började gå ryckigt de första 30-60 sekunderna vid nästan varje kallstart. Lämnade in den på BMW i torsdags där de inte hittade någon felkod, men efter att ha låtit bilen stå över natten åtminstone kunde konstatera felet. Deras förslag på lösning av problemet var uppgradering av programvaran i styrenheten. Detta skulle lösa problemet enligt "supporten". Styrenheten hade heller aldrig blivit uppgraderad så jag lät dem göra det. Jag märkte inte av några ryckningar när jag körde hem bilen, men den var förmodligen lite varm när jag startade den. Tog även ut bilen en sväng idag och märkte inte av några ryck. Hoppas verkligen att det här har löst problemet, men det verkar ju vara en väldigt tillfällig lösning för de flesta. Återkommer när jag hunnit köra lite mer. Uppgraderingen (inkl felsökning 650:-) kostade 2500:- på Carlsson Bil i Örebro, om Kaffekokare fortfarande är intresserad. /Daniel |
|
|
Jag är intresserad eftersom jag har lite ojämn gång de första kilometrarna när den är kall på min 325 -06 (det hade jag iofs även på min förra Audi A4 så jag reagerade inte så mycket förrän jag läste denna tråden). "Andhämtningen" eller "svackan" vid 3200rpm kan jag stå ut med och den är inte så påtaglig, men den ojämna gången när den är kall hade jag gärna blivit av med om det nu går. Jag har dock två frågor: Hur får man fram versionsnummret på programvaran? Vilket versionnummer har du nu efter uppgradering av styrenheten? |
|
|
Jag har inte lyckats ta reda på hur man kontrollerar versionsnumret på programvaran. Vet att jag har sett en instruktion på engelska nånstans, men kan inte hitta den. Kanske nån med bra minne som kan hjälpa till? /Daniel |
|
|
Pisa: Hur gar det med bilen nu när det har gatt nagra dagar. Är rycket vid kallstarterna borta? |
|
|
Jag har kört runt 30 mil och har inte märkt av några ryckningar. Hoppas att det fortsätter så... /Daniel |
|
|
Pisa --> Drar bilen mer bränsle nu när rycken har försvunnit? Är det något mer som känns annorlunda med den nya mjukvaran? MVH Claes |
|
|
Klabbe: Jag tycker att bilen drar lika mycket nu som förut. Det verkar som att ryckningarna har kommit tillbaka. Märkte inget alls till en början men nu börjar den bete sig som innan. |
|
|
Finns det ingen 325 ägare som blivit kvitt ryckningarna eller hört något om några nya uppdateringar från bmw osv. |
|
| Har läst igenom denna gamla tråd nu. Finns det nåt bot mot dessa ryckningar? Eller ska man bara leva med de? | |
|
Min 325 -06 ryckte ganska kraftigt vid kall motor och även en del vid varm motor. Tappade vrid vid 3000-3500 rpm men gick perfekt över 3500 rpm. Hade även 10-20% högre bränsleförbrukning än normalt. Felet var kamaxelgivaren på avgaskamen. Bytte givaren och även styrventilen (i förebyggande syfte) då det tydligen var problem på 05-07:or. Ett besök på BMW och 3000:- fattigare går bilen perfekt igen. Motorfelslampan tändes i mitt fall men felet fanns även vid service en vecka tidigare (med motorfelsindikering) och de sa inget om det larmet och ingen kunde i efterhand säga vad som indikerats. |
|
|
Jag har sedan 3 veckor en 320i -08 170hk med direktinsprutning och har dessa ryckningar med båda kalt och varm motor. Framför alt vid låga varv och lite gas. De flesta inlägg jag hittar angående det här problemet är över ett år gammal så jag undrar om den senaste uppgradering har löst problemet. Har programvara uppgradering hjälpt för er med direktinsprutningsmotor? Kan bara inte förstå att det måste kosta så mycket pengar att uppgradera. Det är ju en bug fix, precis som Microsoft kommer med patchar och uppgraderingar och annat hardware kommer med ny firmware. Undrar om min Solid begagnat bilgaranti (försäkring) täcker det här. |
|
| 4 år sen man skrev om sina ryckningar på sin 325:a, ryckningar som aldrig försvann helt. Nu åker man 320D och lampan "motorfel" tändes o bilen har gått ner med reducerad effekt. BMW gör underbara bilar... | |
|
Macckan du har inte råkat ut för skakande koppling ännu då? Minst lika vanligt eller vanligare än detta felet. Googla "clutch judder e90". Upplevd kvalite vs riktig kvalite!? Hoppas Saab överlever så man kan köpa en bil med kvalite och körglädje. Synd de inte kan fixa bättre upplevd kvalite. |
|
| s60761: Jodå, men det kommer såpass sällan så det stör mig inte så mycket. | |
|
Saab bra upplevd kvalité...*host* Vi hade en Saab 9-3SS 2.0t Vector -03. Vi tröttnade efter 3 månader och på att ha bilen på verkstad sammanlagt 13ggr under denna tid. Vi trodde inredningen skulle gnissla sönder och motorn knackade så illa vid start att vi trodde att kolvarna skulle titta ut genom cylinderväggarna. Detta plus en massa andra suspekta fel (bla lacksläppande backspeglar) gjorde att vi som sagt efter 3 månader reklamerade bilen och köpte en Peugeot 206 RC istället. Liten snabb budget bil för småpengar (i jämnförelse) som otroligt nog gick klockrent utan en massa strul och den gnisslade inte heller i inredningen som Saaben. Rätt pinsamt för ett företag som i sin hybris upplevde sig själva hålla samma "Premium" klass som Audi, BMW och Mercedes. Kan även nämna att kusinen köpte en Saab 9-5 Aero -07 för ett par år sen. Första han fick göra var att laga ungefär hela klimatanlägningen..Bilen var då knappt ens tre år gammal...Sen har han fått fixa ABSen plus lite annat. Han har nu också tröttnat och kommer troligtvis byta märke. Så Saab upplevd kvalité, ja, jag tackar ja.. |
|
|
Jag bryr mig inte om Saab eller Peugeot. Jag har köpt en BMW och vill veta om jag kan lösa problemet med små ryckningar. Jag har läst genom många trådar och kom till följande alternativ. 1. uppdatering av mjukvara 2. Tanka V-Power 3. Hälla i STP Complete Fuel system cleaner 4. Regelbundna gasa ordentlig Håller på att testa 2 och 4 (utan resultat än så länge) men skulle verkligen vilja veta om det är värd att uppdatera mjukvara. |
|
|
Var bara en kommentar till s60761 påstående om Saab, inte ett svar till dej. Tyvärr kan jag inte ge dej nåt bra svar då själv inte upplever något av dom problem som beskrivits i tråden på min 325 touring -07. Dock så kör jag på V-power med märkbar skillnad mot 95 oktan. Känns som hela motorn livas upp rejält. Lycka till och jag hoppas verkligen du får fason på ditt problem |
|
| 98 oktan tog bort de flesta ryckningarna för mig, och en mjukvaruuppdatering för två veckor sen verkar ha tagit bort resten.. =) Jag hade ryckningar (alltid bara en åt gången) i väldigt låga varvtalsregister vid gaspådrag. Typ en om dagen eller liknande. | |
|
Schenkie: Ryckningarna i din direktinsprutade -08 har ju inte samma orsak som i bilar före -08. Som du nog har läst så lyckas BMW inte åtgärda ryckningarna i alla bilar. Tycker ändå att det kan vara värt att testa en uppdatering. BMWs syn på goodwill är tyvärr usel och de tar bra betalt för uppdatering. |
|
|
Nu har det gått ytterligare något halvår, någon som fått sina ryckningar/tvekan lösta med någon mirakelmedicin? Jag har ändrat uppfattning och vill nu helst av allt bli av med att motorn "hämtar andan" vid 3200rpm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.