|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Ringde och pratade med verkstan (servicerådgivaren i Kristianstad) idag och det var inga goda nyheter. Tydligen hade man (BMW Tyskland) upptäckt att den nya mjukvaruuppdatering inte åtgärdade de problem den var tänkt att fixa så de drog tillbaks den. Nu säger BMW Tyskland att de senast augusti ska ha en fix för dessa problem. Tydligen är detta ett problem som väldigt många upplever, och servicerådgivaren sa att detta är något som han får frågor om från kunder väldigt ofta. Tydligen är det samma symptom på de nya direktinsprutade motorerna, han nämnde 116i, 118i som exempel. Problemet ligger tydligen i den magra bränsleblandningen som ges. Detta förklarar varför symptomen tillfälligt försvinner efter en omflashning av mjukvaran, eftersom den innan adaptionen är färdig drar betydligt mer bensin (min drog ca 10 L på 10 landsvägsmil). Intressant var att han berättade att han också läser på diverse forum om bl.a. dessa problem, men han får inte lov att skriva något. Han nämnde också att oktantalet på bensinen inte påverkar symptomen alls, vilket jag själv också verifierat med 95 och 98 oktan. Jag tycker det är väldigt dåligt av BMW att de inte lyckats lösa detta problem än. Det är nu mer än 1 år sen som jag påpekade detta felet första gången, och jag var nog inte den första. Visserligen ligger BMW långt framme när det gäller motorutveckling och man får kanske leva med vissa barnsjukdomar på grund av det, men när de inte lyckats lösa detta på 1 år så misstänker jag att det handlar mer om prioritering än tekniska svårigheter. De prioriterar väl nyutveckling högre än att fixa problemen i levererade bilar. /Marcus |
|
|
Ja, det är riktigt dåligt att man inte fixar detta snabbt när man erkänt att det faktiskt är ett problem. Klarar man inte av det, eller skiter man i kunderna? Oavsett vilket så är det lika uselt. Jag tycker att det här tyder på att BMW helt enkelt inte har tillräckligt bra koll på hur vanos, tändsystem och bränsleinsprutning ska samverka för att både uppnå låg bensinförbrukning, låga utsläpp och bra körbarhet hos motorn. Det är givetvis mycket avancerad simulering och reglerteknisk analys som behövs för att få detta perfekt men andra tillverkare klarar av det så varför inte BMW? Jag anser att ni som har dessa bekymmer ska stå på er allt ni orkar eftersom man inte ska behöva uppleva denna typ av ofullständighet i en motor som sitter i en bil för 400 papp. Det är iaf min åsikt, sen får andra tycka vad de vill. |
|
|
Jag påpekade detta i Oktober 2006 när bilen gått ca 20 mil, det tog rätt lång tid innan man (BMW) antydde att detta fel var känt trots att ajg kunnat läsa om det på många forum. Vad jag förstått är problemet större på de nya modellerna med mer effekt samt lägre bränsleförbrukning, vissa går knappt att köra har jag hört från säker källa. Det är som sagt dåligt att inte BMW tar sig an detta problem på alvar och löser det för oss som är drabbade, felet förtar ju en del av körglädjen och just körglädje är ju ett av BMW's tyngsta argument när de säljer bilarna. I princip borde man ju ha rätt att lämna tillbaks bilen eftersom de inte kunnat åtgärda felet på 3 försök. Nu har man ju dock kört ett tag så det är ju inte aktuellt, skulle förmodligen kosta mer än det smakar. /Calle |
|
|
Undrar om någon vet vad som händer med detta? /Nicklas |
|
|
När jag pratade med "min" servicerådgivare igen i början av juli, så var det fortfarande augusti som gällde så vitt han visste. /Marcus |
|
|
Något nytt om den undergörande uppdateringen? Jag kollade med servicechefen där jag servar bilen och han var helt ovetande om någon uppdatering för detta problem. Skulle därför vara intressant att vad som är på G. Det verkar som fokus mer är på de nyare modellerna som tydligen har större problem med ryckningar p.g.a. för mager bränsleblandning. Har snart gett upp hoppet om att få detta fel åtgärdat. /Calle |
|
|
Pratade med "min" servicerådgivare igår, och den uppdatering vi väntar på har inte kommit ännu. Nu sa han att den med all säkerhet kommer i mitten på september och att BMW lovat att den ska åtgärda problemen med ryckningar/tveckan. Håller tummarna /Marcus |
|
| Vilken version är det vi alla tålmodigt väntar på? Någon som hört nåt nytt om realesedatumet? | |
|
Det har ju kommit en uppdatering, Progman v.31 tror jag det var, i mitten av september, är det denna som skall vara lösningen på problemet som beskrivs i denna tråd? Skall in med min bil för diverse garanti-ärenden om några dagar, är det lönt att uppgradera då? Skulle vara intressant att veta om någon redan uppgraderat och upplever någon förbättring. /Calle |
|
| Jag ska in med min på uppdatering nästa vecka. Ligger tydligen en spolning av någon ventil som kärvar med i det nya programmet. Får se vad som händer. | |
|
Jag har nu fått bilen uppgraderad med progman v.31. Hade stora förhoppningar om att den slutligen skulle lösa problemet med tanke på att en del inlägg här indikerat att rättning var på G. Detta gjordes för ca 2 veckor sedan. Jag har kört ca 60 mil sedan dess och bilen rycker fortfarande lika mycket som tidigare, så felet är inte avhjälpt överhuvud taget. Har nu också kontaktat försäljningschefen då problemet inte verkar högprioriterat på servicesidan (det enda man gör är att trycka i ny mjukvara). Försäljningschefen ringde mig idag och talade om att man gjort allt för att lösa problemet men att BMW inte anser att detta är ett fel, problemet finns på många bilar säger man också. Han hävdar vidare att allt de har gjort på min bil har de gjort på goodwill, men nu kan de inte göra mer. Garantin har inte gått ut ännu, men det är inte långt borta nu, vad göra? /Calle |
|
| Varför är det just 3200rpm?! Är det något med vanos för omställning av kamaxalen? | |
|
Har en bmw 330 i E90 05 har ej haft några problem med ryckig gång avgasaröret är ej heller sotigt. bilen har gått 5600 mil. men jag har störningar på alla radiokanaler i mellanåt .men ska nu till bmw och byta annten kabel . har hört med bmw att några har haft problem med radiostörningar men har då bytt anntenkabel och problemet försvunnit. |
|
|
Då jag åter igen går i bytestankar(till 325), så lyfter jag min fråga från förra året. Vågar man köpa en begagnad 325? Framför allt en där fabriksgarantin gått ut? Jag tolkar "Calle_R" som att inte heller den senaste uppgraderingen(v.31) löser problemet med tvekande accelaration och ryckningar vid start. Ska man leta med lykta efter ett exemlpar som verkar gå bra från början, eller kan man lita på att BMW kan ordna problemet? Undrar även om någon vet om detta går som goodwill från BMW eller är en ev uppgradering något man själv får bekosta? ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Ok, då har jag också fått ny mjukvara i min, och jag kan bekräfta Calle_Rs iaktagelse: Problemet med ryckningar (tvekan) vid bl.a. 3200 rpm är INTE borta med senaste mjukvaran. Ska ringa och prata med servicerådgivaren igen så får vi se vad han säger. Enligt honom hade de kört in nya mjukvaran hos många som klagat och han hade inte hört något ifrån någon av dem och det kan man ju tolka som att felet försvunnit (är ju generellt inte så många som ringer och berättar att allt fungerar som det ska :-). Dock verkar det som att denna mjukvaruversion främst var riktad mot de nyare motorerna med direktinsprutning (som tydligen lidit av samma symptom) eftersom jag uppfattade det som att han inte kunde hitta ändringar för "min" motor i noteringarna om ändringar i denna versionen. Det kan ju vara så att problemen i de nya motorerna har lösts, men att våran motor inte är intressant att åtgärda längre då den inte finns i produktion, och därmed påverkar inte problemet försäljningen... (hoppas jag har fel och "målar fan på väggen") /Marcus |
|
|
Det verkade inte som jag målade fan på väggen, utan jag hade rätt i att vara skeptisk till att problemet kommer att lösas! När jag ringde servicerådgivaren och berättade att problemet inte var löst så skickade han ner informationen till BMW Tyskland. Efter någon dag fick han svar, och det var att de var medvetna om att detta problemet finns på dessa motorer! Han får inte lov att göra någonting med bilen heller (betalar jag själv så går det säkert) utan vi får snällt vänta på att BMW Tyskland kanske någon gång behagar fixa problemen (jag gissar att det aldrig kommer att ske). Löftet de (BMW Tyskland) givit till återförsäljarna, och som i sin tur givit till kunder, om att problemen skulle vara lösta i augusti-mjukvaran var alltså inte mycket värt. Tydligen är det också så att vissa bilar har blivit fixade, men det involverade byte av en hel del "hårdvara" tillsammans med ny mjukvara, så problemet går tydligen att lösa, men min gissning är att det blir för dyrt och därför låter man bli och väntar ut problemet. Eftersom när nu dessa bilar blivit några år gamla är det många som byter bort dem, och andrahandsköpare kan inte kräva gratis lösning på problemet utav BMW då garantin gått ut. Jag har även fått tipset, av en person som verkade väl insatt i problemen, att chiptrimma bilen! Enligt honom så har dessa problem försvunnit på bilar som blivit chiptrimmade, men då försvinner ju eventuella garantier man har kvar. Dessutom är ju de chiptrim jag sett optimerade för 98 oktan, och det är ju inte många bensinmackar som har detta längre. Om 1 år ska jag byta bil, och på grund av BMWs urdåliga hantering av detta, samt även att jag inte delar deras synsätt på hur en klimatanläggning ska fungera (30°C vid fötterna problemet), så kommer det högst sannolikt att bli ett annat bilmärke. Dock finns det inget annat bilmärke med samma körglädje (i modeller motsvarande 3-serien) så det blir tyvärr ett byte nedåt i det avseendet. /Marcus |
|
|
Det är detta jag misstänkt hela tiden. Man blir ju rätt förbannad då jag anmärkte på detta problem redan när min bil var ett par dagar gammal. Det har gjorts ett otal uppgraderingar helt i onödan skulle manju kunna säga, då BMW förmodligen hela tiden vetat vad som egentligen är problemet. Efter senaste uppgraderingen och den info jag fick från BMW, bytte jag bil, ville jag inte ha den gamla längre då jag irriterade mig väldigt på rycken, bytte då till en 07 med automat och lite annat lullull. Provkörde förståss noggrant innan bytet. Den går perfekt och varken rycker eller sotar avgasrören trots samma typ av körning som tidigare. Den har också utökad klimatanläggning vilket gör att man kan justera mer noggrant var luften skall komma så problemet med värme vid fötterna finns inte i samma utsträckning på denna. Jag kan tillägga att jag fick ett väldigt bra inbytespris när jag bytte så nu är jag helnöjd. BMW Sverige är dock fortfarande arroganta och svarar inte på mail, inte heller har de ringt upp trots att jag bett dem gör det när jag fick frågan av ett undersökningsinstitut som ringde för att kolla kundnöjdhet i samband med service. (Frågan löd: Vill du att BMW kontaktar dig) /Calle |
|
|
BMW Sverige suger......... Jag hade 2 stk bmw 320ci -02 mill ca 9000 på båda alltid servad på Bmw. bilen skaka når den var kall alltid på morgonen ca 30 till 1 min så gick den bra igjen hade båda dem på bmw i lund theanders bil dem sa at den ene misständer i 2a.cyl og den andre på 3a.cyl och at på båda så var hydraulyska ventillyftare som måste bytas!!!!! VA.....14000 kr skulle dem ha for 1 bil å bytta dem så totalt ca 30,000 kr for båda.. Jag sa nei dät måste vara nogot med denna motoren M54 at Hydrauliska ventillyftare måste byttas på båda och bilarna har knapt rulat 9000 mill. Ja sa dem vi har haft nogra problemer med presis på dena modelen at hydrauliska ventillyftarna var kassssss...Ja men da vill jag at bmw står frr kostnaderna Nei sa dem BILEN ÄR FOR GAMMEL...HAHAHAH GAMMEL CA 9000 mill -02 GAMMEL...dem sa at BMW SVERIGE inte vill göra nogot med Det... JÄ.....la.... BMW SVERIGE... VILl IKKE |
|
| Ni som inte har nybilsgaranti kvar, vad har ni fått betala för uppgradering av mjukvaran? Hörde med Förenade Bil, och de ville ha 3 500 kr. Tyckte det lät mycket. Eller är det ett arbete som tar lång tid? | |
| Ingen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.