AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
36.819

E90 som rycker vid kallstart?

Sida 2 av 6
Njuren
Verkar som det är en vanlig grej med BMW-sexorna. Har varit med om samma sak på min förra E39 och en 320 E46 jag fick låna.

all in!
to
38
tomkal99
G30 540 iX M Sport IE-19
Inte upplevt någon ryckighet förräns jag tankade 98-oktan på OKQ8. Bilen gick ordentligt ryckigt innan den var varm. Körde slut på skitsoppan och tankade V-Power efteråt och den gick som en symaskin igen. Har du prövat att tanka på olika mackar då det tydligen kan vara skillnad på hur bilen ställer om sig till oktantal och kvalitet?

tomkal99
Mattias_johan
Jag pratade med BMW igår om detta.
Är en känt fel för dem. Min bil har än så länge bara gått 150 mil så det ville att jag kommer över 1000 innan de ändrar några inställningar.
Mattias_johan: Dom sa inte vad detta berodde på? Vilken BMW återförsäljare var du hos?

//Markus
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Jag har samma problem med min, rycker vid kallstart samt tvekar vid 3200 varv. Tråkigt med dessa problem när man köper en ny bil. Hoppas att BMW fixat till detta snart. Jag påtalade detta problemet innan jag köpte min bil men verkstadens kommentar var "läs inte inte för mycket utan kör bilen". Visst tänkte jag, hämtade bilen det första man känner är tvekan vid 3200 varv blev riktigt besviken.
Jag har version 26 i min.

/Nicklas
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Fick tillbaka min från verkstan utan åtgärd, "vi kan inte göra något, datorn ger inga felmeddelanden och vi har provkört bilen utan att hitta några problem" - och med tanke på vad andra har för erfarenhet av omprogrammering känns inte det som en lösning att propsa på ny mjukvara.

MEN!!!!!

Jag har kört på 98 oktan från Preem och provat 95 oktan ett par gånger för att se om jag märker någon skillnad. Så provade jag V-power i förra veckan och precis som tomkal99 skriver går motorn ryckfritt med det. Dessutom har den blivit kännbart starkare 1000-2000 rpm, innan kunde den hicka till och tappa andan ganska rejält när jag startade från 1:an. Borta nu!

Jag ska ha lite koll på bränsleförbrukningen nu, ligger på 0,94 med min normala körcykel - ska bli intressant att se om V-powern sänker det en aning.

/ElakaKatten
Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
Jag har hela tiden kört på 98 oktan från OK/Q8 och ryckningarna vid kallstart kom först efter senaste uppgraderingen som gjordes i våras.

Något fel i programmeringen måste det ju vara, bilen skall ju klara från 92 oktan och uppåt, om den endast gåt bra på V-power så borde det framgå när man köper den.

Har provat vid ett tillfälle att köra på V-power men det var innan senaste uppgradering. Skall prova igen så får vi se.

Mattias_Johan:
De verkstäder jag har pratat med säger sig inte känna till problemen som beskrivs i denna tråd, vilken verkstad pratade du med?
Jag påtalade tvekan vid 3200 rpm redan efter 20 mil, nu har jag kört 1500 mil och varit inne på diverse felsökning/uppgraderingar men de har fortfarande inte fixat felet.

/Calle
Lämnade aldrig in min bil utan testade V-power. Första tanken funka det klockrent. Nu rycker den något mindre men i morse lyckades den misstända 2 ggr. Underbar bil...
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nu gäller det inte en E90 325, men jag upplever liknande problem på min 320 E46. Speciellt nu när det har blivit kallt på mornarna. Den känns ryckig på gasen/pulserande. Kör på 98oktan från JET. Löjigt om man ska behöva köra på V-power, den ska gå rent på vilken 95oktan som helst, från vilken mack som helst här i Sverige. Ska göra en vinterservice, med bla. olje byte, får se om det hjälper. Ärligt talat så har alla småfel, som detta, gjort att min övertygelse för BMW har rubbats ordentligt. Audi nästa kanske...
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Har någon lyckats få bort dessa irriterande ryckningar vid kallstart? Har någon nyare version än 26 i sin bil?
Jag lämnade in min bil förra månaden och dom bytte tändstiften (inte billigt...) och det är stor skillnad. Numera känns det knappt något. Har v.27 i min har jag för mig.
Även jag tycker att bilen gick renare efter att ha kört bilen på V-Power, 2 fulltankar blev det. Tror iof rätt mycket på placebo-effekten, bilen skulle ju testas med denna soppa och man körde ju inspirerat under "test"-perioden.

Tankar normalt 95 alt. 98 oktan på JET. Mestadels 95.

Keep your distance!
Jag har också kört på V-power det sista med undantag för 98 på sista tanken.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Kan tyvärr meddela att jag har gått tillbaka till 98 oktan igen. Efter en tank på V-power kom ryckningarna tillbaka och efter 3 tankar låg förbrukningen på samma som tidigare - så jag tyckte inte det var värt det. Placebo på första tanken kanske, eller så tog det ett tag för insprutningen att ställa om sig.

Nya stift kanske är grejen - ska in på första servicen om ett par månader.

/ElakaKatten
Ni
89
Nicklas_E46
530xd IE -17
Kan man bara begära nya stift o ny programvara utan att BMW ska felsöka på bilen. I begagnat testen i TV så påpekades rycket vid 3200 att inte BMW fixar till detta. Gör ju inte bilen med lättsåld nu.
Skall även tillägga att det var dags för mig att byta stift också. precis nått 6k mil.
Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
Är det någon som har en uppfattning av hur många som har problemet med ryckningar vid 3200 RPM.

För mig märks 3200 rycken tydligare nu när det börjar bli kallt men de kommer inte jämt.

Kallstartsryckningarna märker jag inte så mycket nu då jag för det mesta använder motorvärmare.

/Calle
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Calle_R: Jag har inte problemet med ryckningar vid 3200 rpm, däremot går motorn väldigt ojämnt när den är kall.

/ElakaKatten

Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Vågar man köpa en begagnad 325i E90 där garantin gått ut?

Är lite sugen på en sådan, men efter att ha läst denna tråd om alla problem med motorstyrningen så börjar man ju undra.....
Löser de senaste uppgraderingarna problemen?
Jag hade problemet med rycket vid 3200 varv. Men det felet åtgärdades vid den programvaruuppdateringen som gjordes på bilen i september -05.
Jag kan minnas fel, fick nämligen 2-3 st olika programvaruuppdateringar.
Alla problem jag hade löstes dock vid den sista uppdateringen sept. -05.

Keep your distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.