|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Tycker min 325:a (-05) rycker vid kallstart. Någon som haft detta jobbiga fenomen? Försvinner när motorn blivit varm. Hade inne den för några månader sen för rycket vid 3200 varv. Det är iaf borta nu. | |
|
Samma här, har inne henne på omprogrammering nu. Hoppas att det blir bättre! /ElakaKatten |
|
|
Jag har också känt tendens ryckig gång när motorn är kall men på BMW säger man att störningar som bara uppstår under uppvärmningsfasen gör man inget åt. Har programmerarna gett upp? För varje problem de försöker lösa uppstår minst ett nytt... Ett mycket irriterande fenomen jag har drabbats av efter uppdatering är att bilen rycker till KRAFTIGT om man kliver på gasen hastigt efter att ha motorbromsat. /Ronny |
|
|
Jag har samma sak på min, varje morgon rycker den och har sig. Men på min försvinner det efter att man varvat ur bilen en gång. Enligt en servicerådgivare på Autopartner Kristianstad så är det en automatisk kalibrering som görs, och innan den är gjord så rycker bilen. Låter logiskt men samtidigt egentligen oacceptabelt att de inte lyckas göra det mindre märkbart för föraren. /Marcus |
|
|
Min rycker också när den är kall. Har även rycket vid 3200 rpm kvar, trodde det hade löst sig efter omprogrammering i våras men det har kommit tillbaka. De första dagarna efter omprog. var det helt borta sen kom det tillbaka. Kan ha med yttertemp och göra, nu när det är kallare på morgnarna känns det mer. /Calle |
|
| Det verkar ganska vanligt alltså. Tycker detta är oacceptabelt på en såpass dyr bil. Att man sen känner torkarna i bromspedalen är fruktansvärt irriterande. Skall det vara såhär på en bil för 400k? Premiumbil, jo tjena... | |
|
Fick låna en 116i när jag igår hade min bil inlämnad för byte av en drivaxel och den kändes faktiskt bättre hopskruvad och fri från skramel än min 325:a. Inga tendenser till ryck eller ojämn gång hade den heller. Det är kanske ett måndags-ex jag har fått tag i... /Ronny |
|
|
Ni som fått era bilar fixade för 3200 rpm rycket, vad mer än omprogrammering är gjort på dem? Har rycken försvunnit för gott eller har de kommit tillbaka efter ett tag? De ryckningar som nu känns i bilen när den är kall hade jag inte innan senaste uppgradering som gjordes i våras för att lösa 3200 rpm problemet, så nu har jag bägge problemen. Det som irriterar mest är att rycken inte alltid uppträder utan bara ibland, det gör det svårt att påvisa på verkstan, har alldrig lyckats få den att rycka ordentligt när jag visat up den endast svagare ryckningar vid 3200 rpm har då visat sig. Rycken känns bast på 1'an eller 2'an kör man på 5'an eller 6'an kanns det mer som att bilen inte svarar direkt på gaspådrag utan man får en "gummisnoddskänsla" d.v.s det känns som det tar emot enstund och sen släpper det. /Calle |
|
|
Jag kör en 330i. Jag har också problem med ryck, oavsett om motorn är varm eller inte, framförallt vid fullgas från mellan 1000-2000RPM. BMW har "nollat" adaptionen och lagt in ny mjukvara - utan att någon förändring skett. (Förutom att bränsleföbrukningen ökat markant...) /Kalle |
|
| Det är samma här. Det värsta är att garantin gått ut... Kul! 2år gammal bil och den går inte rent. | |
|
Min har haft detta problem men nu efter 4400 mil så fungerar den som den ska. Den har iof varit inne för uppdatering ett antal gånger! |
|
|
Calle_R: De uppdaterade endast mjukvaran i min, inklusive den i DMEn (vad det nu är?). Efter det så upplevde jag den lite starkare på låga varv och tvekan/andhämtningen vid 3200 var borta. Har kört ca 500-600 mil sen dess och har inte fått tillbaka symptomen, förutom ryckningarna vid kallstarter då men dessa hade jag även innan uppdateringen. Servicerådgivaren i Kristianstad (Autopartner, f.d. Eriksson&Månsson) kände igen problemet med rycket, eller snarare tvekan/andhämtningen vid 3200 och hade inga problem att verifiera det när han testade bilen. /Marcus |
|
|
Ringde Bmw GBG och dom visste givetvis inget om rycket. Blir att lämna in , betala och hoppas att bilen håller ihop. Börjar tröttna på alla besök på verkstan. Synd för bilen är härlig när den väl funkar utan fel. Återkommer om några veckor när det är fixat. |
|
Mattias_johan |
Även jag känner små ryck i min 325i E92 när den är kall. Mina är väldigt svaga tror inte medpassagerare hade märkt det men jag gör det själv. Någon som haft dem här rycken och fått något åtgärdat så att det blev bra? Eller är det så att alla nya 6:or har de här rycken är ju otroligt i så fall. |
|
Mackan! Jag hade inne min i våras för att fixa 3200 rpm tvekan/ryck men det enda som hände var att bilen började gå ryckigt när den var kall, 3200 rpm problemet kvarstår och jag får känslan att bilen drar mer soppa när jag kör korta sträckor d.v.s till och från jobbet. Så jag tror du fick kallryckningarna när de fixade 3200 problemet. Har också noterat att min är väldigt sotig i avgasrören vilket måste betyda att den går för fett, när jag påpekade detta för verkstan konstaterade de bara att alla deras bilar var sotiga i avgasrören. Angående garanti så verkar det ju inte spela någon roll om man har garanti kvar eller inte, de verkar ju ändå inte kunna fixa problemen. Jag köpte min bil ny just för att slippa åka till verkstan, men jag har haft den inne för åtgärd av ovanstående vid 5 tillfällen redan + en massa andra småsaker. Tycker också att det är synd då bilen precis som du säger är härlig när den går som den skall. /Calle |
|
|
Calle: Samma anledning för mig att köpa en nyare bil, att slippa bli stående och ha problem. Men det verkar som man helst skall försöka vara tråkig och köpa sista verionen av en bilmodell. Gick från Volvo till Bmw för att slippa problem. Bättre kvalité i bmw:n förutom motorn, den är verkligen inget jag är imponerad av. Volvons motor var 7ggr driftsäkrare och piggare. |
|
Mattias_johan |
Förstår att det inte är lätt att förklara men ni som har rycken. Är det hela bilen som rycker eller är det bara ni som känner det i gasen? Känner era medpassagerare det? |
|
Rycken känns tydligt, även medpassagerarna känner dem. Dessutom tycker jag att det har blivit värre nu när det börjar vara lite kyligare på morgonen. Utöver detta rycker min bil kraftigt en gång om jag gasar från lite lägre varvtal, t ex öka från 70 till 90 på femmans växel. Detta oberoende av motortemp. /Ronny |
|
|
Usch detta låter ju inget vidare. Nu svalnar intresset lite för att köpa en ny 318d, hoppas dieseln är bättre. Man kanske skall vänta lite att köpa E90 till BMW kommer tillrätta med problemen? Jobbigt när man står och väger lite mellan S40 1.6D och 318d pendeln svänger fram och tillbaka just nu pekar den på Göteborgaren. :( /L |
|
|
RYN: Rycken har absolut blivit mycket mer tydligare nu när det är kallt. Leffo: Tror nog allt att 318d är ett bättre val. S40in har haft fruktansvärda elproblem. E90in är förövrigt en trevlig bil men det är bara det att jag det känns som man inte skall behöva lämna in en 2 år gammal bil i den här prisklassen 3 ggr sen januari. / Mackan |
|
Mattias_johan |
Leffo: Vad jag kan läsa av den här tråden så är det bara 325 motorn som är problem med och en med 330. Tror inte du behöver oroa dig för något sådan här problem om du köper en 318d. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.