AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.823

Är behov av större kombi. Vad skall jag välja?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ja det har nu blivit dags att sälja min E30 318 Touring. Bilen har helt enkelt börjat bli för liten för hunden.. Står lite i valet och kvalet inför vad jag skall ha istället. En E34 känns som ett kul alternativ, men jag vill inte ha för dyra ägandekostnader och finns det egentligen några fina ex till bra pris kvar på marknaden. Volvo 745, 945 finns ju vilket torde vara de mest driftsäkra och pansarvagnslika man kan köra? Opel Astra i hyfsat nya årsmodeller finns med samt lite mer okända bilmärken som Kia osv. Vad skulle ni köpt? Bilen skall endast agera bruksbil och skall därför vara så "vettig" som möjligt samt tåla att rulla i ur och skur året om. Körglädje känns obetydligt då M3àn stillar min hunger sommartid. Ge förslag på ett bra kombialternativ i 25 000 kronorsklassen.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag skulle nog snegla åt Japanare! Oftast driftsäkra och billig att äga. Mazda 626 eller Toyota Camry är hyggliga bruksbilar.

M3 E30Länk
Volvo 855 92-96, Ford Mondeo 97-00, Toyota Camry 92-96 eller Volkswagen Passat 94-97 blir mina tips. Astra är skrot. :)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Volvo 855 eller Mondeo blir mitt tips också.
Dom är ändå okej (småroliga) att köra.
samt hyffsade drift/försäkringskostnader.

En 945 är säkert bättre kvalitetsmässigt men ack så tråkig att ratta...
En 525T E34 är skitskoj, men i klassen 25.000kr kommer den att rosta och kosta så den
skulle jag skippa som bruksholk.

/L
Ao
50
Aouseus
320 -99
Ja du,

Bruksbilsmässigt och hund så är det ju bara att se vad som är populärast på hundklubbarna.

Men, det är lite som ketchup o senap = vad man gillar. Vi själva har en 320 sedan till vardags och en 745 GL -88 som slit o släng. Varför valde vi en 745? Enkel att själv meka med och som sagt slit o släng duger den alldeles utmärkt. För 25 000:- får du en mycket fin 945 med ac och annat lull lull. Fundera på var du vill ha nivån på utrustning och vad bilen ska användas till, vad är det för hund, ska jag köra 3-sits soffa = 745/945 etc. etc...

Har för övrigt haft en 855 Turbo men är ändå mer nöjde med 745 då den rymmer mer... Vi valde praktiskt framför motorstyrka.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
..såg att körglädje inte var prioriterat (läste dåligt) och att du hade en
M3 som bidrar tillräckligt med körglädje och dränering av bankkontot.

Då tycker jag en 945 med krok är det vettigaste bruksalternativet helt klart.... ;)

/L
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ja Mazda och andra japanare brukar ju funka finfint. Hade en 626 coupè som bruksbil för ett par år sedan. 745 är ju ungefär lika okomplicerad som en postlåda vilket är tacksamt när det väl går sönder. Delar osv hittar man ju i princip vart man än vänder sig. Har faktiskt sneglat åt Fordhållet med och då Mondeo. Man verkar ju få en ganska trevlig bil som känns förhållandevis modern. 855òrna är ju säkert en trevlig bil, men jag tycker man hört så mkt negativt om dem äldre årsmodellerna upp till -96..?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det flesta "åkommorna" på tidigare 855:or bör ju vara åtgärdade
på bilarna som är till salu nu.

Men visst gamla 740/940 ägare var ju
bortskämda med att bilarna sällan/aldrig gick sönder, och för dom blev det
en chock när 850 kom med lite "uppjusterade" reservdels/servicepriser.
Men tekniknivån är ju några snäpp upp från 700-serien också.
Dom 5-cylindriga motorerna är härliga, men visst 850 kommer förmodligen att fresta på driftkontot
lite mer än motsvarande 945...

/L
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varför inte en 523 Touring ? 96-00 ?? Inte så dyra i inköp och hittar man en välservad behöver de inte bli så dyra i drift.
Ao
50
Aouseus
320 -99
På de tidiga modellerna av 855 så hade man en del barnsjukdomar men som precis med vilket märke som så fanns det åtgärdsprogram från Volvo´s sida på detta. Typiska bekymmer med 855; bromsar dåligt underhållna, spindelleder = mängdrabatt oavsett årsmodell, läckage mellan motor o låda (har man bytt kopplingen nyligen så ska även packningen vara bytt och då ska det inte läcka), precis som med andra så finns det skruvade 855 då oftast de som gått långt. Läcker det runt motorn kan det vara svårt att hitta läckan = kostsamt. AC:n är busenkel att fixa om den kyler i början men slår av så fort motorn blivit varm (prova med ett skaft att slå till på drivskivan för ac:n slår den ihop sig och det kyler igen så behöver man "bara" shimsa om till en kostnad för knappa tusen-lappen ett stort obs är att ha bra reflexer när man ska slå till med skaftet då det är en jävla kraft i drivremmen).

Annars är det ju rätt skönt ljud med en 5-cyl.

Egen erfarenhet av Ford mondeo = ROOOOOOOOST. Oftast överlever motorn karossen men det är min högst egna åsikt.

Som alltid när man ska hitta nytt/beggat; ut o prova...

Just det, kopplingen ska kännas distinkt på 7/9/800-modellerna.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Har fått bytesförslag nu på en Chrysler Voyager. Någon som har erfarenhet av dessa.. Vet inget om årsmodell osv än. Killen bor bara en 500 m från mig så man får väl kika på den iaf!

Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Hej.

Bytte just bil jag med till en e36 320 touring just pga hunden. Om det är pga den du är i bytastankar så visst är en stor kombi ett bra alt. men kanske inte alltid det säkraste för hunden ifall olyckan är framme.

Antar att du har hund modell större när du skriver att den börjar växa ur bilen. Men tänk iaf på att stort bagage kan bli ödesdigert fast hunden har det fint där den kan röra på sig ordentligt. Har själv en schäfer och 320:an är riktigt passlig. Hunden ryms bra att sitta,ligga och vända på sig. Men inte röra sig så mycket från baksätet längre bakåt. Ligger den nära bakluckan i en stor bil och kollisionen kommer så då går det dåligt. Behöver inte gå så fort heller.

Nu kanske jag verka lite moraltant.. haha .. men kanske värt att tänka på.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Otto79: Du har all rätt i att moralpredika lite! Jag håller helt med om att det inte enbart är positivt med "för stort" utrymme. Vi har en Golden Retriver vilket iaf är hyfsat jämförbart. E30 är en riktig djurplågare sommartid då den knappast kan beskyllas för att hålla ett skönt klimat inne. Köra med rutorna nere är ju inte nyttigt det heller. Många faktorer spelar in på bilvalet!

at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
vi har mazda som andre bil o kör hunden o liknande i..måste säga att jag är nöjd med den
VW Pessar variant 88-96 är tipset, billig att äga, går snålt , billiga delar ("allt" finns som "pirat"), rymlig i såväl skuff som baksäte, lättmekad, många bilar till salu, många motorer såväl TDi som VR6 liksom 1,8 och 2,0 i olika effekt, Ac eller ACCganska vanlight läder i "tyskbilar"
Ju nyare du hittar ju bättre så klart

Jänke minibuss avrådes KRAFTIGT ifrån om du inte gillar at betala dyrt för såväl sås som delar ( samt havererade automatlåda...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Säger bara 960/V90 kombi, 94-97. Enormt lastutrymme, trevlig rak sexa på 204hk och bakhjuldrift. Skottsäker svensk hemslöjd när den är som bäst :-)

Reservdelar och servicekostnader torde väga upp en del av den höga förbrukningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör som jag gjorde när vi behövde en storlastande andrabil - satsa på en Tysk stridsvagn (aka Mercedes 124-serien).

Gedigen känsla och pompösa utrymmen, urstabil dragbil och framförallt INGEN volvlo!

Jag är faktiskt lite imponerad av dess kvalitetskänsla och rejälhet. Motorn i mitt fall är minsta tvåliterssnurran med sexton ventiler. Faktum är att den är betydligt piggare än jag räknat med innan jag köpte den - konstigt nog känns den inte undermotoriserad.

Automatlåda är nästan ett måste på en Mercedes - annars infinner sig inte rätta känslan av lätt uttråkad perfektionism.... ;o))

För 25´ får du ett rätt fint ex som troligen inte tappar så mycket i värde!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
säger som dom flesta en 945,en slitvarg som håller som slit o släng i alla väder.o mycket driftsäcker+krocksäker o gott om plats för jycken.lycka till med andra bilen...
Jag skulle råda dig att behålla bilen om du trivs med den. Det är ju frågan om en mycket nätt hund. Jag befann mig i samma situation som du med E46 Touring och bytte, men då hade jag två stora hundar i 50+klassen. Hade jag bara haft en så kanske jag behålllit min E46 eftersom hundar inte behöver mycket plats, utan snarare föredrar att det är lite trångt när de ska ligga ned.
Jag rekommenderar vidare alla hundägare att köpa hårdplastbaljan för att skydda tyget i hundutrymmet mot skador.

Mvh
Mikael
Visa användare
95
Coken
BMW 316i -00
En toyota-kombi mycket driftsäkra bilar och billiga att äga om du nu kan tänka dig att sänka dig ett antal trappsteg från BMW- till toyota-kombi :)
Köp inte gamla volvo-bilar dom slukar ju bensin som bara den en 945 som det är mycket tal om är jävligt rymlig och stor men du kommer ha feta bensinkostnader med den.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E34 Touring,motoralternativ väljer du själv...Men varför inte en 518 Touring?

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.