|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Som jag skrev i en tidigare post så snittar jag runt 1,3-1,4l/m ... då jag slängde på nya dubbdäck på 16" fälg (215-65-16) så kör jag in dem nu lite mjukt sådär.... stockholm - nyköping 90-100km/h farthållare 0.78l/mil Nyköping - stockholm 110km/h farthållare 0.88l/m alltså ligger man å puttrar i under 110 så får man rätt bra siffror, kommer man upp i 130-140 och lite stadskörning så ser det sämre ut :) |
|
|
728iA: 6,9l/100km på sträcka med 4 vuxna å fullt bagage=) ca 10l/100km blandat |
|
|
Man kan ju undra om det är något fel på min bil eftersom jag aldrig lyckas köra den på mindre än 1,6 l/mil i stadstrafik t.o.r jobbet i centrala Jönköping. Visserligen är det för det mesta köer. Min f.d 728ia drog runt 1,4 l/mil samma tur. Jag kör inte som en biltjuv och försöker planera min körning... |
|
|
Friedrich: Dina siffror för stadskörning verkar inte alls orimliga. I instruktionsboken för min bil så står det 20,3l/100km för stad, och 13,5l/100km för blandad körning. Själv ligger jag på ca 1,5 just nu när jag kör till och från jobbet, kallstart, några kilometer med stadskörning samt en bit 90-väg. Lite gasande men inte mycket Motorväg 110km/h med farthållaren på: 0,88 enligt färddatorn (Borås-Göteborg, en del backar..) |
|
|
Hej Gott Folk! Sitter här intresserat och läser hur olika bensinförbrukningen kan vara på likvärdiga bilar. Har själv en 740-97 sedan 4 år tillbaka och nollat konsumtionsmätaren i princip vid varje tanktillfälle. Min bensinförbrukning har under åren legat mellan 1,2-1,35 L/mil/tank och med snitthastighet 55-65 km/timme. på sommaren kör jag med 18" 135/155 och på vintern smala friktionsdäck på 16" plåtfälg och konstaterade att med vinterdäcken på drog bilen 1-1,5 dl mindre per mil. Har nu köpt dubbade 16" 135 på alufälg men ännu inte testat vad de drar. Jag har även testat att köra så snålt det möjligen gär med min bil, körde 1 mil på en "normal" 90-väg, lite upp och lite ner. Jag använde inte farthållaren utan gasade upp till c:a 90 på plan väg och försökte sen hålla gasfoten så stilla som möjligt under hela sträckan dvs. lät hastigheten sjunka i uppförsbackar och öka nerför. mitt resultat blev då 0,79 L/mil. Tror att det blir väldigt svårt att komma under den konsumtionen utan stormen "Gudrun" i ryggen. ha det bäst Jimmy |
|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Ska ha "smått" och har precis skaffat kåk! Hade en M5:a 02:a, men tyckte inte den passade in i "livsläget"! Men fick oväntat bra pröjs för bostadsrätten, så nu har farsgubben och jag tjackat en 750IAL-99:a, för BMW-abstinensen blev enorm!! Har inte avslutat affären och fått hem kärran än, men känslan vad gäller soppaförbrukningen är följande: M5:an och 750:n drar båda 1,39L/mil enligt modellguiden, M5:an fick jag ner till ca 0,97 vid lugn körning på landsväg. 750:n borde klara det lika bra. Blandat hade jag ca 1,32l/mil med M5:an, och den är ju betydligt mer en "åka runt stan och dra" bil än en 750 tycker i varje fall jag! Då känns det som att runt 1,25l/mil kanske kan vara rimligt för 750:n. Säg då att man kör ca 800 mil/år skulle det ge dryga 200 spänn och månad mer i soppapengar än vilken "Svenssonbil" som helst typ Volvo, som brukar ligga på ca 1l/mil. Dom pengarna lägger jag alla dar i veckan, för skillnaden i körupplevelse går ju inte att jämföra!! Härligt att ha Beemer igen!!! kommer med bilder inom kort!! HA DET!! |
|
Som svar till Friedrich S och gänger här ovan. Nej, det är säkert inget fel på din bil. Med den typen av stadskörning som du och andra uppger, så går det åt soppa, den saken är klar. Även min 740iL -99 vill ha de dosena i de lägena. Men det man så ofta glömmer är att stadskörning kan vara oändligt olika, och vad folk sen kallar stadskörning likaså. Just därför så måste man ha en norm för hur körcyklerna och kriterierna skall vara när man skall testa fram olika bilars förbrukning. Och även om t ex. EU-normen är rätt missvisande i sig i många avseenden, så är fördelen att alla i vart fall testar på samma sätt. Men vi dödliga biltokar har ju inte riktigt de möjligheterna, och då blir det upp till oss själva att försöka förklara hur vid testar. I mitt fall så är ju stadskörning den typ av körning som blir i den stad där jag bor, Avesta. En liten stad där det en dag med tur i korsningar och lite medvind kan nästan rulla genom hela staden. Då kan den dagens stadskörning landa på kanske 0,90 l/milen. En annan dag så har man inte samma tur utan hamanr i värsta rusningen med säkert 20-25 bilar runt om kring, och får stanna starta vänta och krypa, innan det är på rull igen. Den dagen kanske stadskörningen ger 1,50 l/milen. Men normalt så går det att tassa lugnt och fint genom staden utan mycket jobb för motorn, och därför så kan man cruisa runt några varv en helgkväll utan att det knappt ens syns på förbrukningsmätaren. Jag har förövrigt haft förbrukningar på runt 0,76-0,78 l/milen de sju milen till Västerås, med klimator och farthållaren på. Nu verkar min förbrukningsmätare slå fel med ca -0,04 l/m mot vad jag får fram med egen GPS som mäter sträckan och sen räknat på vad jag tankar. Men det är ju bra siffror ändå. Orsaken till de fina siffrorna är ju till stor del att det är väldigt plan väg den sträckan, så det blir inte mycket till backar för farthållaren att brottas med, utan det rullar på snällt och nästan av sig själv långa sträckor. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| nu har jag åkt upp till 1.6 stads körning inte så mycket mera än E38 750 jag hade. | |
|
Pendlar med en 728iA -99 som enligt färddatorn drar 8,0l/100km under 12 mil daglig motorvägskörning i 110-120km/h samt några km stadskörning. Jag har lyckats köra den snålare ändå men då får man verkligen gå in för det. Enda gången jag kört bilen en längre sträcka över 10l/100km var när jag snittade 10.5 under en dagsetapp på 125 mil då farten låg mellan 150 och 180 km/h. En del hårda accelerationer efter att ha kommit ikapp annan trafik. Tre personer och fyra vinterhjul i bilen. Annars rullar den alltid under litern "blandat" men det är inte mycket stadskörning. Bilen har rullat på 235or runt om. Det ska bli intressant att se om de lite smalare vinterhjulen gör någon skillnad. |
|
| Åkte Stockholm- Ö-vik 112 mil tur o retur under Höstlovet med min 750-95:a på dubbfria Nokian orginaldimension, 0,96 lm på vägen upp med en snitthastighet av 106 km/t, 0,95 lm ner med en snitthastighet av 98 km/t mätt på hela sträckan. | |
|
750iA -96, 18 000 mil, värden enligt färddatorn 235/40 18" Till och från jobbet, 2 mil enkel resa med en snittfart på 50km/h 1,25 l/mil. Till Östersund och tillbaka 20 mil enkel resa snittfart 90km/h 0,89l/mil. "inspirerad" körning i stan, minst 2 liter milen! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Hur är bensinförbrukningen för E38 730iA med den lilla V8an? Är förbrukningen som 728an eller mer som 740 pga de 2 extra cylindrarna? |
|
|
för ca en vecka sen låg jag på 10,9L/100km ca 51km/h snittfart me min 740. Just nu ligger på 11,7L med samma snittfart. Kan bero på att d blivit halt och jag njuter av bredställ :) Kan poängtera att innan jag bytte min insugsbälg som var rejält sprucken så låg jag på 14,5L med samma snittfart och körstil. Så de kan vara värt att kolla på bälgen. min va sprucken på undersidan och det var en ren tillfällighet att jag såg det. Mvh Jojje |
|
| Bytte stift och filter sänkte från 1,4 till 1,3 blandat med mest stadskörning | |
|
" Välservad vagn " "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Åker 728 98a och har mätt upp den till 0,69 ren landsväg vid 95km.Körde ganska lungt och snålt. Vid normal körning vill den ha 1-1,5 dl till. Man åker mycket bra och billigt i en 728a, men suget finns ändå på en 740 eller 750. Helt klart är att har man börjat åka 7-serie så är man fast. |
|
|
Ett ytterligare vis att se på E38 äro ju att det krävs icke att det tages mer resurser ifrån moder natur och tillverka ytterligare en bil. Miljöbil kan hava flera aspekter... Högre oktan= lägre förbrukning, 3-5% enligt mina tester. Välservad= nytt luftfilter, oljefilter, kvalitetshelsyntetolja osv= gör några %. Standarddimension på däck= 10% lägre än 18-19"s däck. Nyttjande utav farthållare och fartbegränsningar= rena rama sparbössan:) Mvh Asken |
|
|
Senaste resan ner till Mdrei's event så körde jag på lite mer "svenssonnormalt" och då hamnade förbrukningen ner till eventet på ca 0,92 minns inte exakt nu. På vägen hem så blev det ett en stilla lunk i ärliga 90 (95 på mätaren) och då landade förbrukningen på 0,82 till Burger King i Västerås, ca 21 mil. Sen när vi väl var hemma (28 mil totalt) så visade mätaren 0,85, då den tickat upp ett par tre snäpp när vi var in i Västerås och snurrade. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.