AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.697

Bensinförbrukning E38, hur ligger ni till?

Sida 2 av 3
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Tack för det.

Jag är mycket mån om att de siffror jag uppger, vare sig det handlar om acceleration eller bränsleförbrukning är så realistiska och korrekta som möjligt för en glad amatör.

När det gäller acceleration m.m. så har jag en egen avancerad mätutrustning för detta i och med ägandet av denna apparat Länk
Och för de som är intresserade av mätresultat så har jag lagt ut några av mina utförda märningar på denna sida Länk

När det gäller bränsleförbrukning så finns det en hel drös fallgropar för en glad amatör att ramla i.

1. Hastighetsmätaren är för optimistisk, så 90 på den är kanske bara 84 i verklig fart. Så att då räkna på 90 blir ju helt fel, utan man kanske får köra i 97 på mätaren, vilket bör ge högre förbrukning.

2. Om hastighetsmätaren visar för mycket så gör oftast vägmätaren det med, så de 100 milen son den visar kanske bara är 94 mil. Och det tillsammans med hastighetsfelet kan ju göra att de fina 0,85 man räknat fram istället blir 0,98 om man räknar med korrekta värden. Bara som ett hypotetiskt exempel

Ang. min aförbrukningssiffror så inser jag att de för många kan uppfattas som helt ute i det blå. Men tänk nu på att jag har kontrollerat hastighet och vägsträcka med en separat GPS. Samt att det kan vara stor skillnad på t ex. stadskörning och stadskörning.

Hur som helst, de siffror jag uppgivit är noggrannt kontrollerade, i den mån det är möjligt för en glad amatör, och att man kan få ganska stora förbättringar på de flesta bilars förbrukning om ma<n bara planerar sin körning lite.

Men jag är också helt klar över att mina siffror kan ändras och bli lite högre om det görs en proffesionell mätning med sådan utrustning m.m. Men det bör inte bli några stora skillnader.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...
Johan_S > Ja, siffrorna är uträknade med trippmätare och fulltanksavstämning (fint ord ;) så jag tror att dem faktiskt inte bör vara så missvisande.

Möjligt att den är något snålare, jag tror jag läste någonstans att det skiljde 18% i utväxlingen till den manuella lådans fördel på högsta växeln. Borde göra iaf något för landsvägsförbrukningen. Sen är ju manuella lådan rättså mycket lättare än automaten. Men visst dem 2 faktorerna är nog inte lika avgörande som tyngden i högerfoten. Själv snålkörde jag rätt mycket, alltid kul att se hur snålt en 2tons klumpeduns med v8 kan gå. Usch nu fick jag 7serie abstinens igen... :)
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Det verkar nästan som Ni behöver chippa och serva bilarna?
Enligt mina bensinräkningar låg Europasemestern på snålare förbrukning än färddatorns mätare (som uppgivet tidigare). Kollat upp det pga att jag tog det som en direkt förolämpning att fara med osanning eller missledande.
Jag lovar, vi var absolut fullpackade med 2 barn och fru i bilen med alla tillbehör som kylskåp, playstation, TV/video, GPS.
Hastigheten och långa köstopp vet alla att jag inte skojar om som legat på motorvägar som Autobahn. Körde också bland annat över Cortina med serpentinvägar upp o ned.

Jag misstänker att jag hade haft (utan mappning)/har samma förbrukning som alain som har lite körvana på fältet?

Det där med att V12:an skulle dra 0,8 i 80 km/h däremot förefaller för mig "glädjesiffror".

/S
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
bmw750ia:
Har väldigt svårt att tänka mig att det finns någon bensindriven bil i hela världen som drar 1 l/mil vid 200 km/h. Knappast någon disel heller. Det skulle vara någon konceptbil med extremt lågt luftmotstånd. Möjligen kan man närma sig 1 l/mil vid 160 Km/h med någon bil med lagomt stor och modern motor, men inte med BMW 750. Något tankefel/räknefel måste du ha gjort!

Sen att man skulle kunna få en snittförbrukning på 1,2 l/mil om man bara tar sig 16km på 6 timmar ser jag som totalt omöjligt. Möjligen om man är flitig med att stänga av/på motorn vid alla stopp. Men då måste man nog skaffa sig ett par extra batterier :) Någon som vet vad tomgångsförbrukningen (i friläge) är per timme? Eller hur mycket extra sås det går åt när man drar igång sin V12a?

Du har inte konverterat 750n till en hybridbil el/bensin?? ;)

Jag kan inte påstå att jag är 100% på att man kommer ner i 0,8 vid 80km/h, jag uppskattade mest att min "förbrukning=hastighet/100" -formel stämmer mellan ungefär 80-200 km/h för E38 med M73. Det kan säkert diffa 0,1.

Som kuriosa kan nämnas att farsans XC90 T6 drar lika mycket eller mer som BMW'n (gäller både landsväg och stadskörning). XC90 väger lika mycket, men har en betydligt svagare motor, som ändå ska vara modernare. Självklart påverkas förbrukningen negativt av formen och 4-hjulsdriften, men jag trodde ändå den skulle vara lite snålare i alla fall.
Ytterligare jämförelse är kompisens Audi S8, den verkar ha en tendens att dra lite mer än min, framförallt på landsväg.

---
Min bil: Länk
alain
Johan_S
Göteborg-Hellsingborg,, hellsingör-Rödby,, Putgården-Köln med hög hastighet. körde tre dagar i Köln (visit hos goda väner), Köln-Paris, körde två dagar i Paris, (min hemma stad), Paris-Nantes motorvägen, högst 150 i time besök hos min bror 1 vecka, körde lite runt omkring, Nantes-Bordeaux 2 dagar. därefter, Bordeaux-Paris-Putgården-Rödby-Helsingör-Helsingborg-Göteborg, sniten tillbaka, 1,2l per mil. jag tycker att för en V12, detta är välligt lite bensin.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hejs...

Några rykande färska förbrukningssiffror på min 740iL -99.

Idag var det läge för en liten solskenstur, så varför inte samtidigt göra en lite förbrukningskoll.

Jag tankade på Shell vid en pump där bilen står visuellt plant. Tankade sen tills bensinnivån stod still precis under kanten på tanklocksflänsen.

Nollade bilens trippmätare, och Cons 1 och 2 i färddatorn. Riggade upp min GPS, en Garmin 60CSx vid vindtutan och lät den få fix på alla satelliter och nollade dess färddator och satte på spårloggen.

Sen satte jag kurs mot Uppsala vilket är en distans på 10 mil. Jag satte farthållaren på 90 i verklig hastighet enligt GPS'en vilket var ca 95-96 på bilens hastighetsmätare.

När jag kommit till Uppsala så tog jag av mot Gävle, i samma fart. Jag följde alla hastighetsgränser till punkt och pricka men använde farthållaren bara på 90-väg, och jag körde aldrig fortare än 90 utom i ett par av omkörningarna då det blev kickdown och fullgas.

På väg mot Gävle så fick jag syn på en herans massa Tranor på en åker vid vägen, så en bit fram så vände jag och körde tillbaka för att försöka ta några biler på dem då jag hade systemkameran med i bilen. Jag hittade en bra plats att fota ifrån, men upptäckte att jag glömt att stoppa i ett minneskort i kameran innan jag stack hemifrån....

Jag fortsatte då mot Gävle i samma takt som förut, lugnt och still i 90, men det var ju en jäkla massa små samhällen där det var 70-50-70 om och om igen, så där var det inte lätt att köra snålt då man måste upp och ner i fart hela tiden.

Väl framme i Gävle så fortsatte jag mot Falun, och därifrån vidare mot Borlänge där jag "råkade" hamna på Burger King......

Sen styrde jag hem mot Avesta och till samma bensinmack och samma pump som tidigare, och fyllde upp till samma nivå igen, knökfullt alltså.

Trycket i däcken (235/60X16 Pirelli P6000, närmare 2/3 slitna) var 1,8 bar fram och 2,1 bar bak.

Facit blev så som följer.

Bilens vägmätare tyckte att vi kört 377,7 Km.
GPS'en (verkligheten) visade 373,57 Km.

Alltså visade bilen 4,13 Km för mycket på denna tur/sträcka, hur många procent blir det?

Jag fick i 34,75 L vilket räknat på GPS'ens 37,36 Km (avrundat uppåt) blir 0,93 L/mil

Inder färden så blev det ganska varierande körning trots att det egentligen är mestadels landsväg.

Jag körde igenom Sala där det är ett trafikljus och tre rondeller och det var gott om trafik så det flöt inte på så himla bra.

Sen lyckade jag hamna bakom en skördetröska i 30 km/h genom hela Morgongåva, och en bra bit utanför på rakan innan alla kärrningar framför mig vågat ta sig om den där hemska stora saken....

Väl framme i Vittinge så var det dags igen, 30 km/h genom hela Vittinge City, ja ca 500 m då......

Sen rullade det väl på hyfsat tills rödlyset vid Uppsala, sen blev det alltså en jäkla massa 70-50-70 i alla småhålor mellan Uppsala och Gävle. Geneom Gävle gick det på farthållarare då det flöt på fint på genomfartslederna.

Nästa "propp" var ju att ta sig igenom Hofors, där det är lite rondeller och skit, men det är ju inte London precis.......

Falun gick fint det med, tog förbifarten runt och hade tur med alla rödljus och det flöt på bra i rondellerna med.

Borlänge, ja där stannade jag ju och käkade vilket tar sin tull. Sen rullade det på utan minsta hinder hela vägen hem till Avesta och tankningen.

Så, summerar man detta lite så ser man att de tidigare siffrorna jag nämnde är helt möjlig atta nå, ja jag ahr ju nått dessa förut. Men, då kanske det var körnin g utan några hinder alls utan bara isolerad ren landsvägsåka. Jag brukar ha 2,1 fram och 2,4 bak i däckstryck vilket bör påverka lite. Har även testat med 3,0 runt om.

Alltså. Kör man bara ren landsvägsåka i ärliga 90 km/h och slipper allt som jag drabbades av ovan i denna tur, så bör man kunna kapa ca 0,1 l/milen på det, och då är man nera på ärliga låga 0,83 l/mil. Det är väl inte så illa pinkat tycker jag.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Haha det var en sannerligen ordentlig redogörelse :)
Att hamna på knappa 0,9 vid 90Km/h med en 740 ska inte vara några problem som du märker om man kör "eco-style". Inte alls illa.

Jag o en kompis körde förresten Sthlm-Luleå (ca 90 mil) efter varandra, han i en 528 och jag i min 750. Vi gjorde ungefär samma omkörningar osv. Jag fick en förbrukning på ca 1.25 om jag minns rätt, han landade på under litern! Så visst kostar våra snurror lite mer även på landsväg, men det får det vara värt - det är inte allt för sällan som jag skrattar högt för mig själv efter en omkörning =) Så jävla skönt!

---
Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Johan_S

Jodå, jag tycker klumpedunsen susar iväg riktigt imponerande om man ger den fria tyglar, ja nästan så man tror den tror den är en GTI-bil..... :-)

Fast, det känns ju att fysikens lagar börjar ta ut sin rätt när det närmar sig 200. Så har jag sug efter riktigt raska omkörningar och mer ork i farter runt 200, så får det bli Sierran. Å andra sidan så får man då inte glömma njurbälte Bilsom Gula och åksjukepiller...... :-)

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag förstår inte hur en del här kan få så låg förbrukning!

Jag var till 'storstan' i kväll, tur och retur. Det är först 7.5 km på kurvig landsväg (ca 100 km/h och mycket bromsa och gasa = virvel i tanken) följt av 55.5 km motorväg (130 km/h på farthållaren) följt av 3.7 km stadstrafik (upp till ca 70 km/h då och då) med lite köande vid rödljus och sedan samma tillbaka igen. Man kan lungt säga att jag inte snålkör men jag tror jag inte använde kick-down en enda gång under resan och bara någon enstaka gång tryckte på ner till att man känner kick-down stoppet, dvs 100% trottelöppning.

Under denna resa drog den 1.34 l/mil, med långtidssnitt på 1.56 l/mil.

Tidigare har jag betraktat denna förbrukning som helt normal för klumpedunsen och körprofilen men när jag läst andra inlägg här börjar man ju undra om det är något fel. Att den 6-vxl manuella drar mindre det bortser jag helt från då jämförelser med icke-automater knappast är relevanta, dels från rent teknisk synvinkel men också körprofil-mässigt.

Bilen är välservad med bl.a. hjulupphängning och bromsar i tip-top skick och senaste programvara från BMW i motor och växellåda (A5S 440Z) med Castrol 0W30 (lättflytande!) motorolja och friska tändstift samt endast Shell V-Power i tanken. Hjulen är förvisso 18 tums med 255 orginaldimension bakdäck och med exakt rekommenderat däckstryck enligt handboken. Subjektivt går den väldigt bra.

Vad skall jag ta mig till?
"bensinberoende i småstad" :)

---
Bilblogg: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
balmgren.

Rent spontant, men som nybörjare på dessa bilar, så känns din förbrukning inte direkt konstig med tanke på hur du säger att du kör. Möjligen att den är lite åt det höga hållet då, men det känns ändå inte orealistiskt eller som nåt fel om du förstår vad jag menar.

Jag tvivlar inte på att min förbrukning går upp klart märkbart om jag skulle lägga mig på 130 på farthållaren, vilket bär vara ca 120-125 ärlig fart. Driswtar man sig sen till att köpra om lite då och då med hyfsat pådrag så går det åt soppa, så är det bara. Samma sak med stadskörningen.

Har du kollat din förbrukning när du kör liknade så som jag uppgivit att jag kör när jag kollar förbrukningen? Det skulle vara intressant, och jag törs sätta en blank femma på att du får ner din förbrukning en hel del då.

Så långe det inte föreligger något fel på bilen, så handlar det till säkert 80% om ren och skär körteknik, och det behövs inte många avsteg från det som är bra innan det ger tydlig påverkan på förbrukningen. Det behöver inte handla om fanatisk ECO-driving utan det kan ge fina resultat bara genom att man tänker till lite, har god framförhållning och planerar sin körning. Och inte minst, vågar gasa på ganska ordentligt (men inte fullt) när man ska accelerera upp i fart. Det är mycket effektivare det än att fisköra och tassa på gasen så att det tar en evighet att komma från stillastående eller låg fart och upp till landsvägsfart.

Sen måste man komma ihåg att det kan vara en jäkla skillnad på stadskörning och stadskörning.

Fundera på hur det påverkar förbrukningen för stadskörning att ta sig en runda genom Sthlm City en Fredagseftermiddag, och att ta sig en runda genom en småstad en Onsdag förmiddag.

I det första fallet så blir det ett envetet start och stopp med några meters rull varje gång, mest hela tiden. Alltså bara upp och ner i fart hela tiden.

I det andra fallet så kanske man kan rulla på lätt och lugnt i 40-70 utan mer än ett par stopp.

Det blir en jäkla skillnad på bränslekontot det för samma körsträcka och sk. stadskörning.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års frånvaro.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Johan_S
Inga tanke/räknefel.
Uppgav allt korrekt, bla medelhastigheten.
Verkar som du nollar mätaren en liten bit och tycker; Så mycket dricker den?

Körde fram och tillbaka till GBG nyss, körde på Shells V-power och fick en medelförbrukning på 10,4 l/100km enl. färddatorn. Då körde jag bla en stadsresa som jag kom 4,5 km på 45 minuter.

Kommer inte att diskutera det här mer, men tycker det är taskigt att uppge helt fel siffror, så att personen som startade tråden och kom med frågan inte köper någon bil pga. detta.
Skillnaden är ju väsentlig för varje dl/mil. Man åker kanske inte på en 1000-mila-rutt bara för att bilen är go och lägger 1.6-2,0l/mil, men kanske kan tänka sig det på 1,1 som min och säkert fleras verklighet är? Nu har jag inte samma erfarenhet innan mappning med original-config.

Precis som jag (och faktiskt du själv) säger, så dricker den här 12:an inte mer än vilken bil som helst när den får jobba och komma till sin rätt. Det gör den inte på Sveriges vägar. Därför är det nog viktigare att tänka igenom när/hur/var man ska nyttja bilen.
Mina argument kan bla. låta; Varför ska mina barn åka mera osäkert än statsministrar o dyl. mm. listan är lång. Hjälp vid ett stopp/olycka med en BMW i EU är nog mer genomtänkt än något?

Kul att veta att mappningen och mitt med fleras engagemang uppenbarligen har gjort en tjänst till miljön.
Tack för mig.

/S
Ti
65
Tibban
525 TDA -92
Jag har hittils legat på cirka 1.15 - 1.20 milen med 740D. Mycke gasa och en hel del stadskörning.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
bmw750ia.

Jag tror det kanske var du själv som möjligen skrev lite luddigt, eller så fattar vi andra lite fel i vad du egentligen menar.

För mig så såg din text ut som du helt allvarligt menade att din 750 drog 1,1 l/m i farter 160-200 km/h. Det måste jag säga känns rätt långt ute i det blå, och borde vara en klar nominering till Nobelpris i fysik eller nåt sånt.

Men, om du istället menar att den under en längre körsträcka, på vilken det blev en total medelhastighet på ca 100 km/h, men att farterna ändå stundom varit uppe i 160-200, ja då kan jag köpa det hela. För då kanske majoriteten av körningen ändå handlat om jämna 120-140 på landsväg, en del stads och kökörning och en del högre farter. Jag köper på inga vis (utan mer bevis) att den skulle klara sig med 1,1 i 160-200 km/h på autobahn med allt vad det innebär med nedbromsningar och åtföljande accelerationer, ja inte ens i jämn fart.

De sista siffrorna du nu uppgav kändes inte alls så märkliga, utan för mig nåt som kan uppnås.

Så, beror det hela på lite luddig formulering från dig eller nåt annat missförstånd?

Utan att ha testat så skulle jag tro att min egen 740i klarar sig med 1,1 upp till landsvägsfarter runt 120-140, men det ökar betänkligt så fort man ökar farten. Då ska man veta att en 750i aldrig kan ha samma bärnsliförbrukning som en 740i av flera orsaker.

De har relativt lika vikt och utväxling, och areodynamik, vilket då ger att den effekt som krävs för att driva bilen i en given fart är rätt likvärdig.

Men, en 750i har fyra cylindrar mer, och av allt annat som hör dessa extra cylindrar till. Det betyder att den har en klart högre inre egenfriktion och därmed högre effektförluster internt än en 740i. Så för att få ut samma användbara nettoeffekt på hjulen för att driva bilen framåt i en given hastighet, så måste en 750i producera fler Hk än en 740i för att "göda" den egna högre interna förlusten. Och för att producera denna extra effekt så går det åt mer bensin, så är det bara.

Jag har i princip aldrig sett i något biltest någonsin att en bil blivit snålare för att man ökar farten över 90 kmh. Det är i princip så på alla bilar att de är som allra snålast i farter runt 70-80 kmh och under det och över det så ökar förbrukn ingen hela tiden, och ju mer man ökar farten ju brantare blir ökningen av förbrukningen, helt enkelt för att fysiken säger att en fördubbling av hastigheten kräver en fyrdubbling av effekten för att klara den hastigheten.

I t ex. Teknikens Värld har det alltid varit så att bilarna är relativt snåla i farter mellan ca 70-110 kanske upp till 130 ibland, med ganska små ökningar i förbrukningen inom detta område. Men över det så bär det iväg ordentligt mer i ökningarna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
alain
Om man ska köpa en bil med snål bensinförbrykning, man ska absolut inte köpa en 750 som har en V12 motor och tjänstevik på nära 2t. finns många trådar som tyder att dom ligger mellan ca 1,2 och 1,4l milen, sen det berör på hur man kör, det är upp till var och en.
varför har jag en sådan? jo, därför att jag tycker att det är en snygg vagn, finna linger, säker på vägarna, väl utrystad, rätt kraft vid behov, mycket fin konfort, och ovanligt mycket bil för pengarna. där efter får man naturligtvis tag konsekvens för omkostnader, (bensinförbrykning, skatt, försäkring, servis, övriga reparation mer och mer).
man ska vara medvet om det innan man köper en sådan pärla, så tänker jag i alla fall och är mycket nöjd med min idag oavsett bensin förbrykning.
Det jag är missnöjd med är att bensinpris går upp hella tiden.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Alain.

Helt riktigt.

Jag valde bort V12 helt enkelt för att jag ansåg det inte vara värt den extra kostnaden det skulle dra med sig. Jag har råd det handlar inte om det, men jag känner som så, att även om V12 är ett kliv upp rent statusmässigt så är de praktiska faktiska skillnaderna i ren upplevelse minimala om man ska vara ärlig. Det är ingen stor skillnad i rena prestanda mot en 740i och dessutom så ska ju dessa bilar i princip inte busköras utan färdas värdigt tycker jag. Då blir det ändå mindre behov för mer mos under locket än som redan finns på 740i. Man hör ju svårligen motorn över huvud taget på en 740i vid all normal körning, utan endast när man ger full gas i princip. Så även där blir ju de praktiska skillanden mot en V12 minimal.

Så för mig kändes en 740i som den bästa kompromissen som helhet. Men givetvis är ju en V12 gräddan, och bara att veta att man har just en sådan och att man sitter på högsta pinnen på stegen ger ju ett välbefinnande i sig. Men för mig var det mer värt att slippa större risker för mer krången och dyrare service och driftskostnader, så jag satte arslet på pinnen under, och det känns helt ok för mig.

Men det beror ju även på att min 740i har mer utrustning än de flesta V12. Hade den varit som ett flyktingläger i utrustningslistan så hade det ju inte alls känts bra.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
Min manuella E32 730 drar 0.9 L/mil om jag kör som Svensson, alltså hänger med i det "rådande tempot". I mitt fall är det blandad körning med övervägande landsväg.

Alltså precis samma förbrukning som Dr Tinnitus, i trådens början. Om jag varierar körningen enligt det som Dr Tinnitus beskriver, följer mina siffror hans ganska rakt av.

Skillnaden är att min bil är 450 kg(!) lättare, har 100 hp mindre, manuell låda samt en jättegammal tvåventilsmotor. Trodde faktiskt en 740 drog 1-2 dl mer än min, men så verkar inte vara fallet.
735iA E38 med 19" blandat i 4000 mil 1,18. Motorväg 110-120km/h 0,89. Allt enligt färddatorn.
Har en 730i -94 med den manuella 5vxl lådan, kör alltid 98 oktan.

farthållaren på 80 km/h - snittar 0,8 liter/milen

farthållaren på 100 km/h - snittar 0,9 liter/milen

farthållaren på 130 km/h - snittar 1,1 liter/milen
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
När Jag tog ut 750n ur vinterdvalan i Mars, nollade Jag förbrukningsmätare 2.
Nu efter ca 700 mil som mer eller mindre daglig transport och alla typer av körning/vägar så står den på 14,2 L/100km.
Vid resa Jönköping Stockholm tor (motorväg 120kmh i verklig fart med farthållaren) visade tankningen vid återkomsten att det gått åt 10,2 L/100km (förbr. 1 visade 10,4).

/Stefan
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Ni som mäter bränsleförbrukningen utan att räkna in kallstarten kan få förvånansvärt låga förbrukningssiffror.

Gör följande test, mät förbrukning med dator med och utan kallstart och se vad skillnaden blir.

Ni som tvekar att välja 750 på grund av bränsleförbrukningen och väljer 740 istället, kommer att spara kanske 2 liter per 100 km. Det motsvarar 300 liter och ca. 3.600:- per år om ni kör 1500 mil. Ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det förmodligen betydligt viktigare att välja en bil i gott skick, än att välja mellan 740 eller 750. 3.600:- äts snabbt upp av en reservdel till e38.

Mitt tips: hellre en fin 740 än en sunkig 750 men helst en fin 750 med en fantastisk V12!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.