AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.700

Bensinförbrukning E38, hur ligger ni till?

Sida 1 av 3
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hur ligger ni till med förbrukningen på era bilar, och med vilka motorer och modeller m.m.?

Min BMW 740iL -99 4,4 L V8 286 Hk, med verklig tjänstevikt med mig bakom ratten och full tank på 2170 kg, med automalåda och feta 235/60x16 däck når dessa siffror, mätt/kontrollerat med GPS både på hastighet och sträcka.

Lugn landsvägskörning 90 km/h och relativt plan väg = 0,78-0,85.

Som ovan men mer "normal" landsvägskörning i 90 med mer normalt kuperad terräng och med lite variation på fart och omkörningar m.m. = 0,83-0,87

Helt vanlig vardagskörning med lite av varje, typ blandad körning om man vill kalla det så = 0,94-1,05

Sansad stadskörning, eller ska vi kalla det värdig kanske? 1,10-1,20

Fredag 17:00 till firma "gröna skylten" via Svenska spel = 1,60-1,80....

Längre resor i värdigt tempo 70-110 på landsvägar och genom städer och samhällen brukar ge 0,87-0,94

Allt är med farthållaren aktiverad där så är möjligt/lämpligt. Samt klimatanläggningen på.

Personligen är jag överraskad över att denna klumpeduns kan dra så lite om man bara tänker lite på hur man kör. Men det är ju inga problem att få den att sörpla i sig mycket mer om man står på lite och accelererar stup i kvarten.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...
LeifM
Hej.

Jag kan nämna lite bensinförbrukning på mina/våra BMW-bilar och kan konstatera att alla är/har varit väldigt snåla! Allt blandad körning.
Om man jämför med våra vanligaste bilar så drar dom minst lika och för det mesta betydligt mer med mycket tamare motorer!

E34 525 -89, 0.94
E34 535 -90, 1.04
E30 318 -88, 0.82
E30 320 -87, 0.88
E36 323 -96, 0.77
E39 528 -97, 0.92
E46 325 -03, 0.82

Nästa BMW en diesel...
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
E38 V12, "chippad":

ca 11,0 l/100 km i autobahn miljö, dvs ca 160-200 km/h (iof sig medelhastighet med stopp o dyl. bara runt 100 km/h).
Total medel förbrukning med vägtullar och "16 km på 6 timmar"-stopp i Italien med motorn igång hela tiden hamnade på 12,0 l/100km.
Med luftkonditionering och all elektronik + lite till igång i extremvärmen 49 grader på utetemp-mätaren.

Tror att "cippningen" hjälper till här på min bil, men jag tror det finns vanliga nyare Volvo bilar med rad 4:or som ligger på de förbrukningarna utan att ha varken ac eller någon som helst el, och då kanske också bara i "damm-samlar-farten 90 km/h".

Men visst, det är dem som anklagar mig för att vara miljö-bov som kör V12.

....Sanning utan modifikation.

/S
ba
17
bagheera
740ia -95
Mitt "rekord" ligger just nu på 1.28 blandad körning utan ac. Vet inte riktigt om det är lagom eller mycket men jag har inte världens tyngsta högerfot. Dock i rusningstrafiken så har ju soppa förbrukningen en tendens att ligga på en del.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
750i -97 med 18" 235/255 däck 12.9 liter/100 km snitt sedan köpet i Tyskland i juli

BMW CS #5139
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
bmw750ia: 1,1L/mil i farter kring 160-200 låter väldigt märkligt. På de två 750 jag haft har förbrukningen legat kring 1,6 vid 160 och 2,0 vid 200. Förbukningen verkar följa hastigheten ganska exakt mellan 80-200 km/h. Dvs 0,8 vid 80 och 1,4 vid 140 osv...
Vid 90% stadskörning hamnar man på runt 2L/mil, men jag har troligen ganska tung högerfot.

Verkar som att många vill föra fram glädjesiffror av någon anledning.

Finns många trådar om detta för övrigt om man söker..

---
Min bil: Länk
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Johan_S:
Absolut inga glädjesiffror. Varför skulle jag ge nåt sånt? Finns absolut ingen som helst anledning eller vilja att missleda någon.
Tackar för siffrorna dock.
Då kanske jag tjänade en del på min chippning och 1000-mila-resa?
Och då kan jag varmt rekommendera "www.itsfun.nu" och JW racing.

Att bero på det så har vi i Sverige kanske Europas billigaste bensin?
Betalade över 15:-/litern i Issigau, Tyskland.

/S
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Med icke originalfälgar typ 20" osv. kan rullomkretsen påverkas så färddatorn's beräkningar visar olika.
Förbrukningen på min 750 med 20" stämmer rätt bra med Johan_S värden.
Efter att ha kollat med en extern GPS så visar den att när jag kör 120 på mätaren så visar GPS'en 122.
Av det kan man dra slutsatsen att det blr färre mil per tank än med originalhjulen på 16" = högre förbrukning enligt datorn.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
Visa användare
133
Dressa
850i -91
mina bilar i snitt.
e32 750 1,8 l/m
e32 730(v8) 1,4 l/m
e32 740 1,2 l/m
e34 525 0,85 l/m
e38 750 1,6 l/m
e31 850 1,7 l/m (nyköpt) :)

blandad körning.men som tur är åker jag även en ci*r*eng hdi som ligger på 0,45 blandad,så jag överlever ändå..

DRESSA
Jag får nog lov att hålla med Johan_S här. En del siffror verkar vara helt orimligt låga.

Vid normal körning (vilket för mig är ca 75 % stadskörning utan speciellt tung högerfot) ligger jag på 1,6-1.9 l/milen. Hade för några veckor sen en Stockholmsresa t.o.r. vilket gav 60 mils landsvägskörning med en del 110-körning. Då hamnade jag på 1,04 l/mil vilket jag tyckte var ganska hyfsat.

Siffrorna är uträknade på bensinpumpsliter delat med trippmätarvärde.
Jag har 245/45-19 fram och 275/40-19 bak.

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
1,2-1,3 landsväg 120-130ca.stad 1.5-1.6 20tumshjul.

Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Även jag har erfarenheten att det ofta blir rätt mycket "glädjesiffror" i de flesta bensinförbrukningstrådar.

Och då jag är väl medveten om detta så är jag väldigt noga med att vara noggrann med att kontrollera mina egna uppgifter. Just därför använder jag GPS för att kolla fart och sträcka och jämföra med vad bilen själv säger.

Likaså är det av den anledningen jag i första inlägget rätt ingående specade de olika förhållandena vid de olika förbrukningarna.

Personligen tycker nog även jag att en fet 750 som drar 1,1 l/m i farter på 160-200 låter helt ute i det blå. Det måste finnas en naturlig förklaring till de siffrorna, för de kan omöjligt stämma så som de är beskrivna nu. Antagligen så finns det andra faktorer i det hela som förklarar saken, t ex att det är bara korta stunder i de höga farterna, eller att man fått fel på sträcka och/eller volym när man tankst och räknat. Ja ungefär som jag fick en gång med en gammal Mazda som jag trodde drog 0,58 om man gick efter bilens vägmätare. Men då dessa Mazdor har notoriska glädjemätare få hastigheten, vilket även påverkar vägmätaren, så blev det istället runt 0,65 när jag kontrollerat sträcka och fart med en GPS.

Jag gissar att en E38 är billigare i drift än en gammal E32 därför att den nyare borde ha en effektivare motor och en halare kaross. Och jag har svårt att tänka mig att man kan komma ner till 1,1 l/mil i 160 ens.

Se jag till min egen 740i E38 så går den förvånansvärt billigt om man kör försiktigt och ekonomiskt, samt inte att förglömma, i sansade farter. Går man över 110-120 så stiger förbrukningen rätt ordentligt.

Jag brukar uppleva att momentanmätaren i hastighetsmätaren brukar ligga mellan 0,9-1,1 l/mil med farthållaren på i 120 kmh, men den stiger rätt fort om man ökar över det. Lägger man sig istället på 110 så går det ner till ca 0,9-1,0.

Kanske någon menar att även mina siffror är för fantastiska? Tja, jag inser att det kan se ut så, men, de är noggrant kontrolerade.

När det gäller den lägsta stadsförbrukningen så handlar det ju för det första om en småstad, och att cruisa stilla och värdig genom natten och runt kvarteren. Då kan det gå förvånansvärt billigt faktisk, för den rullar på i 30-50 på nästan tomgång. Men minsta gasning ger stora utslag. Alltså handlar det om en väldigt snäll stadskörning, vilket jag försökte upplysa om i inlägget.

Instämmer med Johan_S. Jag bor i Stockholm, inte i innerstaden, men det blir rätt mycket röddljus. Blandad körning här, skulle jag säga att jag snittar ca 1.35-1.4. Dock drog den bara dryga litern tur och retur till Göteborg. Har 235/50 18 dubbfria Nokian vinterdäck.

Fy f-n förresten, va goa dessa vagnar är! :) Har precis börjat använda min, och fy f-n vad jag trivs med den!!

1,3-1,4l/mil blandad körning i stockholmstrakten men en hel del motorvägsturer på 10-20mil
19" 275or :)
rätt bra tycker jag, min förbrukning ligger ungefär där alla era andras ligger om man bortser från en del drömsiffror....
min drar lätt över 2l/m om man åker till/från jobbet mitt i city...
landsväg runt litern, och runt 1.5 lätt stadskörning...
alain
körde semester fram och tillbaka i fiol till Frankrike 560 mil. tillbaka i GBG, hade jag en snitt på 1.2l milen.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Min 740 drog 1,13-1,15 i sitt över den tid jag ägde den. Då är dagliga resor fram och tillbaka över essingeleden inräknade. Vid ett tillfälle då min gode far lånade bilen så fick han den att gå på 0,87 l/mil. Så nog går dem rätt snålt med rätt förare och förhållanden. Värt att nämna kan vara att det var en 6 växlad manuell.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Är det ingen som har en 728ia/i som kan skriva lite om förbrukningen? Tittar nämligen på sånna just nu...

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kollade just på min -97 740 M62 med 18 tum 235/255 däck:

Cons1 var 14.5 och Cons 2 16.2, l/100 km, med enbart V-Power i tanken.

Cons2 nollställer jag aldrig manuellt så den är sedan bilen sist var strömlös medan Cons1 nollställer jag emellanåt får att få ett hum om aktuell förbruking. Detta är tämligen representativa förbrukningssiffror enligt min erfarhenhet.

Körprofil är lokaltrafik i småstad, dvs sällan kökörning och oftast rätt korta körningar, dessutom regelbunden motorvägskörning på ca 6 mil enkel resa till närmaste storstad med lite kökörning där samt mer oregelbundet längre utflykter.

Överskrider aldrig hastighetsgränserna med mer än ca 12% men gasar på hyggligt upp till gränsen.

---
Bilblogg: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag använder mina Cons 1 och 2 på så vis att jag har Cons 1 att visa snittet för hela sista tanken. Jag tankar alltid knökfullt och nollar då Cons 1.

Cons 2 använder jag för att se vad snittet blir mellan två mål.

Jag ligger sällan så högt som dig balmgren på snittet på en hel tank, utan där hamnar jag mestadels på siffror runt 1,04-1,25 och då oftare mot det lägre talet än det högre beroende på vilken tyup av körning som dominerat under aktuell tank.

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
balmgren: Dina siffror låter väldigt rätt med tanke på din "körprofil", helt i stil med mina erfarenheter av sådan körning.

Många övriga verkar ha magiskt bra förbrukning.

Zlurc: Låter fantastiskt, är 6 vxl manuell så mkt snålare än en modern automatlåda månne..?

Alain: Körde du nästan bara motorväg i "svenska" hastigheter i högerfilen? Kökörning i storstäder i europa har annars en förmåga att dra upp och förstöra ett fint snitt på nolltid. Även Autobahn-tempo drar upp rejält.

Dr Tinnitus: Dina siffror låter ganska rimliga ändå. Kanske "lite bättre än normalt" men inget märkvärdigt. Kör man med framförhållning och håller hastighetsgränser så sparar man ju faktiskt en del. Du har ju även V8an och den bör ju vara lite snålare än V12an med tanke på 4-ventilsteknik och generellt modernare motor samt 4 cylindrar färre.

Jag har lyckats köra Umeå-Luleå på 1.28 (lite trafik, 10-20 över hastighetsbegr, inbromsning vid kameror, samt några omkörningar) - det tycker jag är mycket bra!
Är man riktigt fokuserad på förbrukningen och kör exemplariskt kan man nog komma ner på runt 1,4-1,5 någonting i stan vid gynnsamma förhållanden.
Vill man går det att närma sig 1,0 på landsväg, men då är det svårt att hänga med i rytmen, och omkörningar är ajja bajja. Medvind ett plus :)

---
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Har förresten tankat för 9.89kr/litern sista två gångerna - känns kanon =)

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.