AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.797

M52B28 & överladdning=ras?

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Har läst en del inlägg ang överladdning av M52B28 och alla konstaterar att detta block är skräp bara för att det är aluminium. Många påstår att 0.7bar är max för att det ska hålla. Vad är det som rasar? Lite egna idéer nedan:

Kroknar blocket mot toppen/toppen i sig själv så topp-packningen blåses? Kan detta lösas med O-ringning?

Urdragna toppbultsgängor i blocket? Kan detta lösas med "Helicoil insatsgängor"?

För veka kolvringar i och med speciella ringar för Nicasilbelagda cylinderväggar?

Fyll gärna i nedan om vad som har rasar på era överladdade M52B28-or

Det jag har hört är att det är gängorna till toppbultarna som ger sig.
Men med kompsänkning skall blocket klara av upp till 400hk.

Men det är nog inget jag skulle vilja chansa på.

Tror inte att insatsgängor ger så mycket, då dessa själv sitter gängade i aluminiumtoppen.
Men förvisso med en något större dimension.
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Jag har hört att blocket bara skall palla en vanlig snikkonventering på 0,4bar.
Verkar vara mycke om och med gällande det där blocket.
Finns det ingen här på forumet som har överladdat en sådan motor och kan svara på hur det ligger till?

Kul motor att ha att göra med annars, sålde dock precis min till brorsan
Jag kör ju med kompressor i min 328 med m52b28.
Laddar 0.55 Bar och har då inga som hellst problem med motorn

Men för att öka laddtrycket över 0.55 så måste det kompsänkas annars går det åt hvete.
Det är iaf de instruktioner som jag fått ifrån leverantören av kompressorkittet.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Extremespeedy

har du "bromsbänkat" den ??

om i så fall, hur mycket ger den ?
Nej jag har inte bänkat den än då jag skall göra det i samband med mappning.
Och innan dess skall större spridare in, piggyback/tillägssprut osv installeras.
Så jag har planer på att mappa o bänka till våren.

Men kittet skall enl uppgift ge ca 35-40% mer effekt "bolt on" vilket skulle ge ca 260-270 hk.
Har ju dock själv även bytt lite andra saker på motorn (insug, extractor osv) så jag skulle gissa på ca 280-300hk efter mappning.

Finns andra leverantörer av kompressorkit som lovar 312hk på en 328 med 325 insug. tycker själv det låter lite mycket men vi får se vad som händer när det blir dags för mig att mäta upp det.
Värt att tänka på i sammanhanget är att 328 har gjutjärnsblock (som 325) i USA, så om man tittar på amerikanska lev. så är det inte säkert att uppgifterna stämmer när det gäller hållbarhet osv.
Cylinderväggarna sviktar i alublocket, så cylindertryck blir väl begränsningen kan man säga, dvs. vridmomentet avgör oavsett kompsänkning osv.
co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Lite tråkigt att den har sånna begränsningar, det är ju en trevlig motor annars. Väger ju inte så mycke till skillnad från v8orna
Har inte hört någon som haft problem med svkiktande cylinderväggar.
Tror nog att blocket pallar 400hk med kompsänkning som det sägs.

Men över det så kan det säkert bli på det viset.
Men själv så tycker jag nog att 400hk räcker till ganska bra. :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.