AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.433

Vad görs på en registereringsbesiktning?

Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Jag har beställt tid för registereringbesiktning. Vad är det jag måste tänka på förutom att ta med alla papper? Hur gå ursprungs kontrollen till?

MVH
Owjan

Owjan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om bilen ska vägas så kan du tänka på att inte ha grejer i bilen som leder till onödig vikt utöver den utrustning som krävs. Annars är det inte mycket du behöver tänka på.

Ursprungskontrollen är i princip bara att man identifierar bilen, jämför med det utländska registreringsbeviset och ser så bilen eller registreringsbeviset inte är anmält som stulet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jeppe: vad krävs/krävs INTE vid vägningen då??

Reservhjul??
Domkraft??
Verktyg??
Fulltankat alla vätskor??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gasar-Magnus: Allt du nämner bortsett från väskorna ingår i tjänstevikten, men det krävs inte att grejerna ligger i bilen vid vägning. Saknas något räknas vågresultatet upp med schablonvikter, man räknar även upp till motsvarande full tank och lägger till 70kg för föraren.

Jag menade mest att det är onödigt att ha en saftig baslåda eller packningen och tio flak öl från tysklandsresan kvar i bilen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Owjan,du har powerpost!
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Bianca, Du har powerpost!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Konstigt att dom envisas med denna individuella vägning när det redan finns vikter på bilmodellen i systemet samt ett gäng olika vikter i det tyska briefet. Resultatet av det hela är ju att privatimportörens bil kommer att väga mer än en likadan svensksåld efersom dennas tjänstevikt utgår från generalagentens typning och den ursprungsbilen har väl varit helt utan utrustning. En diskriminering mot direktimporterade bilar och dessutom onödigt vägningsarbete när uppgifterna redan finns i systemen.

Samtliga av mina importerade bilar har legat en eller två skatteklasser över motsvarande svensksålda. När det gäller bensinare så rör det sig om någon eller några hundralappar mer per år men kör man diesel så gångas ju detta med 3,5. Min 320d kostar 900kr mer per år än en svensksåld.

___
//Ulf
Nej det är väl snarare så att general agenten "ljuger" för ASB/VV vid intypningen alt. ASB/VV begår ett tjänstefel som reggar felaktig vikt som inte baserar sig på en fysiskt vägning medan importbilar är helt riktigt invägda med en krönt våg vars kalibering är fullt spårbar med alla ISO-9000 dokument du kan tänka dig...

Så det är inte diskriminering mot importer utan snarare otillbörligt gynnande av bilimportörerna..

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

G-M: det är väl diskriminering när bara vissa grupper får fuska ;)

___
//Ulf
Märkligt att inte Anders Borg agerar då... tänk att kunna taxera upp ALLA sv sålda bilar en skatteklass...180 miljoner bara där... Staten brukar ju sällan missa chansen att ta in mera skatt och att fuska med skatten är ju ett värre brott än mord i detta land..

Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Nu är bilen registereringsbesiktad. De vägde bilen och själva tyckde att det var konstigt att de har det i sin uppgift. De vägger aldrig svensksålda bilar.
Vad tycker ni, ska vi gemensamt göra något åt saken? Skriva till motormannen eller EU? Jag tycker det är högst orättvist.

Owjan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.