|
|
|
|---|---|
ephmc |
Har nån en schysst beskrivning på hur man byter laddningsreg. på en Valeo 95A? Patric |
|
Lossa kabeln på batteriet, vet ej om det är nödvändigt men för säkerhets skull. Peta av damasken på kabelanslutningen på generatorn, öppna luckan som täcker anslutningarna och lossa dessa. Den svarta täckkåpan sitter med 3st 10:ans muttrar. Kolen & laddningsrelät sitter med två 8:ans muttrar och en 7:ans skruv. En spegel kan vara bra. Lycka till. |
|
ephmc |
Då vet jag t o m vilka nycklar som behövs...lysande! Tack! Patric |
|
Hej,lyfter tråden.Såg att mekonomen hade 4 olika modeller av laddningsregulator. Man undrar ju vilken som skulle passa på en BMW original generator 90Ah. Och Valio,är det ett eftermarknadsmärke ? Bilen är ju en 523i -99 och numren på nuvarande generator är: 0 123 325 010. 1.432.977.1 Ska mäta på batteriet senare och kolla volten. |
|
|
Om det är originalgenerator som är monterad, är det antingen en Valeo eller Bosch. Det brukar stå tydligt på generatorn om man kikar... Hur fick du fram art.nr., genom att läsa på själva generatorn eller kolla i någon reservdelskatalog etc.? Då det är två helt olika tillverkare måste du ha rätt del - de passar inte mellan varandra. Det kan även skilja sig åt mellan olika stora generatorer, så man måste veta vad det är man skall ha! Frejs bildelar är en seriös källa till reservdelar till t ex. generatorer, de har även bra priser och erbjuder renoveringsjobb etc. De vet vad de pratar om och har bra kundsupport. Kika på deras hemsida! Länk Ja, Valeo är ett fabrikat/varumärke liksom Bosch. Jag bytte regulatorn på min 120A-Boschgenerator i E46:an och då lät jag generatorn sitta kvar i bilen, det gick bra men var lite pilligt. Fick ta loss luftburken för att få plats att jobba. Om Valeogeneratorn är enklare eller svårare att byta på, vågar jag inte uttala mig om men regulatorerna ser lite olika ut... Har kvar min gamla regulator som fungerade bra tills kolen var utslitna, med nya kol för en femtiolapp är den nog fullt funktionsduglig igen - är du intresserad kan du power-posta (PM). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och tack för svar och erbjudande.Ska mäta volten på batteriet senare när frugan kan sitta i bilen och sköta detta medan jag mäter bak och ser hur den laddar. Det verkar vara en BMW original med loggan på och numren kunde jag läsa på generatorn via en spegel och ficklampa,visserligen baklänges men det funkade. Det stod även 05/99 så det verkar vara en original då.Bilen har gått nästan 30k. Det stod 90 med stora siffror så det borde väl vara 90Ah.Ska kolla upp länken mer.Tänkte också att det vore fint att byta laddregulatorn med generatorn kvar i bilen så kan man känna mer på generatorlager till sommaren och bättre väder, man hör inget ovanligt ljud från motorn. Såg att remmarna börjar bli dåliga och då kan man ju känna/höra på generatorn i samband med detta bytet. Med vänlig hälsning Glenn. |
|
|
Fabrikatet står i närheten av art.nr./siffrorna. 90A betyder helt riktigt 90Ampere i kapacitet. Finns även 120 och till vissa bilar även 140A har jag för mig. Mina kol var slut vid ca 35 000 mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gå in här: Länk slå in dom 7 sista siffrorna i chassinr och gå till motor elsystem och sedan generator enskilda delar, kolla med ditt generatornummer , verkar intre stääma riktigt på det du angav men kolla där , där kan du få numret på generatorkolhållare. FAF |
|
| Hej och tack för länken,den sparas i favoriter. | |
|
Tyvärr håller inte BMW:s reservdelskatalog reda på om det är en Bosch eller Valeo....det måste du kika på själv - dvs. läsa vad som står på generatorn. Spontant tycker jag att ditt art.nr. låter som ett Bosch-nr. men det är inte säkert - läs vilket fabrikat du har! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok,ska kolla bättre till veckan.Kruxet är att bilen drar ur ström och frugan sa nu att kupefläkten ibland kan variera i hastighet utan att hon rört fläktreglaget.Jag använder sällan bilen själv så det har jag inte tänkt på men efter jag bytte till nyladdat batteri hörde jag det när jag startade bilen. Har jag fattat det rätt så sitter det en liten fläkt bakom klimatpanelen som känner av kupé temperaturen.Denna verkar gå hela tiden,var ute igår kväll och låste upp bilen (ingen tändning på) och då hördes ett surrande fastän bilen inte använts på ett dygn. Sen är frågan om allt detta kan ha ett samband med fläktmotståndet,fann en mek länk om detta här.Eller felsöka hos BMW för att hitta felet. Måste ju också säga att forumet är en guldgruva med tips. Med vänlig hälsning Glenn. |
|
| Jag bytte på min original Valeo 120A efter 30 k mil på en 520i 2001dec. Lite pilligt men det gick med generatorn kvar i bilen. Köpte laddreg på BMW. | |
|
Hej,har nu kollat lite mer noga och det är en Bosch generator.Mätte över batteripolerna vid 1000 varv med ljus och annat påslaget och värdet blev då ca 12,4 volt. Så det verkar väl bra.Får se om man kan hitta nån mer info om den där fläkten i klimatanläggningens panel,hörde en BMW ägare säga att den startade så fort man öppnade dörren. Hur är det på era e39,or ? |
|
| Du bör nog ha 13,7-14,2V då generatorn laddar, annars är det något som är knas. | |
| Effektsteget till kupéfläkten är nog den elkomponent som har störst felfrekvens på en E39:a Fel på den visar sig genom att fläkten har sitt eget liv och följer inte inställningen samt att fläkten kan snurra utan att tändningen är på o.s.v. | |
|
12,4V = du får bara spänning från batteriet - ingen laddning! 14,4V är optimal laddning och det är också det värdet som laddregulatorerna är anpassade för! Dock är det inte säkert att generatorn klarar det på tomgång, men runt 2000 varv skall den klara av att leverera det. Slå av alla elförbrukare som stolsvärme, elbakruta etc. när du mäter, annars kan de stjäla rätt mycket effekt som ger fel mätvärden. Men som sagt, din generator laddar inte alls! 12,4V från batteriet är ca 70% laddning i detsamma = bör laddas snarast för att inte börja sulfatera och skadas (i värsta fall permanent) pga. låg spänning (under 12,4V = sulfateringen börjar). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vi var ute och testade igen,denna gången med ljus och annat avslaget. Tomgång = 14,12V. Vi höjde rpm till 1500 men värdet var ungefär samma. Mvh Glenn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.