AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.360

Ang. Däcktryck i E38

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Tjo.....

När jag köpte min E38 740iL -99 så tyckte jag först att den gick som en dröm. Men after att den första chocken (positiv sådan) lagt sig så började jag tycka att den trots allt verkade gå rätt hårt över broskarvar och liknande. Så efter någon dags grunnande på detta så fick jag för mig att kolla trycket i originaldäcken 235/60x16. Jag fick då svaret på varför den verkade hård, för det var 3,0 bar i däcken runt om....

Så, jag sänkte trycket, inte till det rekommenderade för normal färd, utan till det tryck rekommenderades för ökad komfort om man inte skulle köra över 200 kmh, 1,8 fram och 2,1 bak allt enligt bilens instruktionsbok. Och visst blev det skillnad, och plötsligt så gick den mjukare och tystare, och utan att det kändes för mjukt eller vekt i kurvorna.

Jag körde så ett tag, men fick sen för mig att gå upp till normalt tryck 2,1 fram och 2,4 bak och har nu kört så ett tag. Tyckte inte man förlorade nåt direkt märkbart på komforten. Men ikväll så fick jag ett ryck och sänkte till "komforttrycket" igen, och jädrar, det blir klar skillnad. Den gör mycket tystare med mindre vägljud, mindre skillnad på olika beläggningar, mjukare över sämre asfalt eller skador m.m. Så nu får det bli detta tryck, för jag ser komforten som det primära med denna bil.

Jag är klar över att det lägre trycket drar med sig lite mer i bränsleförbrukning, men det kan jag ta. Dessutom tror jag det blir försummbar skillnad.

Någon mer som testat detta "komforttryck" på sin E38? Vad tycker ni om det?

Dr Tinnitus, åter på AP efter 1 års ofrivillig "exil"...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag hade inte kört med så lågt tryck, däcken kommer slitas i mitten

BMW CS #5139
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
J.L

Det tvivlar jag starkt på att de gör.

Att det kan bli så på breda lågprofilare därför att slitbanans centrum riskerar att slungas utåt av G-krafterna vid högre hastigheter, det vet jag. Men nu pratar vi alltså om ballongdäck i 235/60x16 och i 99% av körtiden i svenska lagliga farter. Då tror jag nästan det är mes risk att de kan slitas mer i ytterkant.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag känner till att detta främst gäller bredare lågprofildäck.

Dock talar jag av egen erfarenhet, gällande både 225/60-15 samt 235/60-16...

BMW CS #5139
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ok, då får jag hålla lite koll på det helt enkelt. Som det är nu så är däcken rätt jämt slitna, med möjligen lite mer mönster i mitten och lite mer slitet på framdäckens ytterkanter

Däcken närmar sig sista versen nu så man kan ju labba lite nu utan att det spelar så stor roll

Jag kör 2,8 bar både fram och bak på min med samma orginal dimensioner som trådskaparen, tycker det känns väldigt slappt och segt annars.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
2,8........

Huga, då känns det ju som att åka med järnringar på hjulen, stenhårt.

Jag har testat med 3,0 som mest i alla fyra, då rullar den givetvis lättare, men fan så mycket struttigare och mer vägljud.

Med 1,8 fram och 2,1 bak så går det mycket tystare och komfortablare, utan att man märker mycket av någon vekhet i däcken om man gör några improviserade älgtest.

För mig är detta en lyxig komfortvagn, inte en sportig ringenkandidat..... :-)

Be
278
Bengt C
523i -96
Detta är intressant. Vanligtvis tycks bilfabrikanterna rekomendera tryck runt 2 bar, t.ex. 2.1/1.9 fram/bak, eller möjligen något mer. Många däckskrängare har fått för sig att trycket ska vara betydligt högre. (Precis som att de skulle begripa detta bättre än biltillverkarna själva...) Man måste ofta instruera dem att dra i korrekt tryck när man byter svålar.

När jag köpte min E32 hade den stått länge och hade 0.7 bar i däcken. Då läste jag instruktionsboken och häpnade över rekomendationen: 2.4/2.9 fram/bak med standarddäck (V-däck -0.2 bar). Man får sänka trycket ner till -0.3 bar, om man kan tänka sig att köra långsamare än 200 km/h!!!

Med tjänstevikt 1720 kg (lättaste 7-serien?) skulle jag gissat kanske 2.2 bar fram, ok. Men är det någon som fattar vitsen med detta enorma tryck bak? Är det något lamt försök att komma tillrätta med sladdbenägenheten, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.