AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
863

Vilken däckdimension kan jag ha?

Visa användare
48
kemppe
320i Touring M-sport II -04
Bytte bil till en bmw 320 för en dryg vecka sen, frugan har knappt kört bilen, men idag körde hon hem från stugan vilket var första gången på landsväg. Hon gillade verkligen inte att bilen var så spårkänslig. Nu är det så att vi hade en V40 innan med 205:or runt om. Nu har vi 225:or fram och 245:or bak, så det är en ganska stor skillnad. Men vilken dimension kan jag gå ner till, jag har m-fälgarna till E46 -04, vet inte vilken tum det är på dom?

Det är lite trist då det sitter sprillans nya däck runt om, de har väl gått 20 mil :/ Men men, borde väl få bra betalt för dom om man skulle byta.
Visa användare
48
kemppe
Jo jag vet visst vilken tum det är, det är 17" ;) Men jag vet inte hur breda fälgarna är. Det enda jag vet är att de är bredare bak än fram.
Hej och grattis till bilen!
Touring med m-sport II är riktigt fint.
Dina fälgar är 7.5 fram och 8.5 bak förutsatt att det är BMW org.
Jag tror däremot inte att du skall behöva gå ned i dimension på däcken. En e46 som rullar på dessa hjul skall inte spåra nämnvärt. Hade själv dessa hjul innan jag bytte till m135.
Kanske du behöver göra en fyrhjulsinställning?

Hoppas du får ordning på det.
/Jens

Visa användare
48
kemppe
Fyrhjulsinställning? Det har jag inte hört talas om innan, vad innebär det och vad kostar det? Vem kan utföra detta?

Jag kan intyga att min fru inte inbillar sig, den är mycket spårkänslig. Man märker speciellt på landsväg i lite högre hastigheter. Det måste vara jättejämn och fin väg för att bilen ska gå rakt fram om man släpper ratten. Minsta lilla spårigheter så sticker bilen åt höger eller vänster direkt. Jag kan leva med att den är lite spårkänslig, för allt annat med bilen väger upp :) Men min fru ser detta som nåt riktigt negativt om man jämför med vår gamla bil, så om jag kan göra något för att minska spårkänsligheten, utan att byta däck, så gör jag gärna det för att göra henne lite lyckligare. Jag tjatade ju ett tag innan hon gick med på att byta bil, så jag känner att jag måste göra nåt om nåt kan göras ;) Jag skulle ju inte heller klaga om bilen blir mindre spårkänslig om man säger så, men min toleransnivå ligger väl lite högre.
Hej igen. Vid en fyrhjulsinställning justeras hjulvinklarna så att däcken står "rätt". Kan det vara några dåliga bussningar i framvagnen som orsakar spårigheten? Jag kan garantera dig att en e46a (iaf de två jag haft) ej skall spåra med den hjulkombination du kör på. Hoppas fler e46-ägare kan intyga detta.Men jag tycker du skall börja med att göra en fyrhjulsmätning(fyrhjulsinställning) hos bmw eller någon duktig däckgubbe. Kostar runt 1000:- och är alltid bra att göra. Då slipper du även snedslitna däck pga felaktiga hjulvinklar.

Lycka till

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.