AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.238

ska koppla in en bas med dubbla talspolar

re
169
reference
330daT -02
Hej som rubriken lyder, så ska jag koppla in en bashögtalare på ett mono slutsteg som klarar 1-ohms nedlastning (Magnat)

Det är den nya rockford punch P2 med 2ohms talspolar vardera... (2x2ohm)

Jag har en sluten låda på 32 liter med dubbla terminaler ,en för varje talspole
på vadera terminal är det då 2 ohms belastning.

Har jag gjort rätt som har installerat 2 st terminaler och kör talspolarna var för sig?

Jag vill lasta ner slutsteget till 1 ohm. Och slutsteget har 2st + och 2 st -

Kan någon förklara hur jag ska göra för när jag såg i användarbladet så visade beskrivningen att jag skulle koppla i hop talspolarna med varandra

MVH Anders
Om steget har två + och två - så verkar det vara ett stereosteg, då får man först brygga detta till mono.
Talspolarna läggs samman båda + och båda - till en kabel, då har du (teoretiskt) en högtalare på 1 Ohm. Viktigt att veta är att impedansen aldrig är konstant utan kommer att åka både upp och ner vid olika frekvenser, även beroende av lådans typ och egenskaper osv.
Att begära att ett bryggat steg skall klara 1 Ohm (eller lägre) är att begära rätt mycket... Jag hade hellre kört varje spole på varsin kanal (om steget har två kanaler) med monokopplad ingång och fått bättre kontroll och framför allt säkerhet mot haveri.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Många mono steg har dubbla högtalar anslutningar som är paralell kopplade på insidan och orsken till detta är nog att man enklare skall kunna ansluta grova högtalarkablar samt kunna göra en snyggare installation. Så om du har kopplat en talspole till varje högtalar anslutning på ditt steg så blir det samma sak som om du paralell hade kopplat terminalerna på din baslåda dvs du har kopplat rätt och steget går med 1-Ohms belastning.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kanske detta mono steget du har? Länk
re
169
reference
330daT -02
Ja räcker det till basen tror ni?

Mvh Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.