AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.305

California Edition

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
har sett detta i olika sammanhang men vad innebär det? är det en särskild variant under produktionen eller en viss årsmodell, om någon vet eller kan olika modellbeteckningar vore kul och veta
mvh Uffe/bildock
Länk
Visa användare
886
bildock
tackar för inläggen, jag har en följdfråga kunde man köpa dessa som en variant av alla årgångar? fanns dessa att tillgå i handeln i Sverige? numrerade? blev det bara en liten serie som erbjöds kunderna eller numrerades bilarna varefter de tillverkas för hugade spekulanter, för meningen var väl att dessa bilar skulle vara mer exclusiva än de "vanliga" och priset högre?
mvh Uffe/bildock
dem såldes väl mot slutat av z3:ans livslängd och säljs nu på faceliftade z4:or
bmw_jerry:
Det stämmer, Z4-dealen är riktigt bra om man tittar på en ny 2.5si eller 2.0i (tror den endast gäller 2.0i samt 2.5si). Jag har dock inte lyckats hitta något om den på BMW's hemsida utan har sett detta erbjudande hos ÅF.

Mvh,
/Wille
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det som Sony länkade till rörde sig om en American Edition, som INTE får förväxlas med California Edition.

Det som ingick i California Edition (endast tillgängligt till 2.2-litersmodellerna vill jag minnas) var:

- Utvändig chromeline
- BMW Krysseker 42 16"-fälgar
- Fyra olika metalliclackeringar fanns tillgängliga: topazblå, safirsvart, sterlinggrå och titansilver
- Svart läderklädsel Oregon (kan ha varit standard på icke-California Edition iofs)
- Silverfärgade interiörlister

Kan ha varit något mer som ingick...

California Edition fanns 2001-2002 på Z3.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
Visa användare
886
bildock
tackar för inlägget, nu börjar det klarna lite mer det här men nu är jag ännu mer nyfiken för nu nämns även american edition vad innebar det? kunde man köpa en sådan variant och vad ingick då? hur kunde ett köp se ut: blev kunden erbjuden eller var han tvungen att veta vilka varianter som fanns innan köp? det verkar som american edition hade mest lullull och det skulle jag vilja haft, men hur i sjutton skulle man hitta en sådan, hade problem med de få kraven jag hade.
mvh Uffe/bildock
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Jade du Uffe det är inte så mycket extra från den utrustning som många 2,8:or hade som standard eller tillbehör, så uppgradera dig din 2.0 eller köp 2,8 eller 3.0 och gör din speciella "UFFE Edition" som du är helt ensam om.....sportstolar (vanligt i annonserna), utökad skinninredning (bildelsbasen svårt hitta instrumentbrädans beklädnad i skinn), 16" krysseker 42 om man nu gillar dem..., M-sportchassie vanligt, Diffbroms (standard), Chromelineinteriör (vanligt), träpaneler i valnöt...om man nu gillar det finns köpa, färgvalet röda silver vanliga färger (din färg finare). Du har ju gjort din bil nu till det du gillar bäst nu bara lite vinterjobb och upp med stora plånboken och finmekarhandskarna så viips i sommaren 08 så står pärlan där en "UFFE Edition"...då kan American Edition slänga sig i väggen...smile. Sen kanske det blir ett samlarvärde med tiden på Edition modellerna men det tar "ljusår" innan Z3 överhuvudtaget handla i den sitsen alldeles för vanlig bil idag däremot tror jag prisbilden stannat för ovanliga och välskötta bilar. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
886
bildock
Z3 Kent
Jag bugar och tackar så mycket för dina alltid så proffsiga svar, att du kan och vet så mycket, dig skulle jag viljat träffa innan mitt köp blev av, då hade jag varit fullmatad med kunskap om de olika valmöjligheterna.
Det du skriver om att uppgradera skulle vara intressant men hur i tusan finna som du skriver skinnöverklädda panelen man ser den den ju så sällan på bilar i drift, men det är en detalj jag såg i broschyrer och stod väldigt högt på önskelistan men det fick strykas men ett stort tack för ditt utförliga inlägg
mvh Uffe/bildock
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Z3kent: Nu är jag ju lite partisk, men allt det som man fick med extra vid köpet av en American Edition kostade ~50000 kr, så nog är det mycket grejer man fick med som inte var standard. Att mycket av utrustningen går att hitta på icke-AE-bilar är en annan femma.

Tvåfärgat utökat läder (svart/rött) ingick på de röda, enfärgat (beige) på de montrealblå.

Det enda som saknas i utrustningsväg på American Edition-bilarna är färddator och farthållare, annars är de maxutrustade.

/Masten

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Masten! Jo mycket för att få en diskussion så klart. Vet att det är svindyrt köpa sportstolarna och den utökade skinnet nya bara där spräcker du 50000kr orna och träinredningen lika så kostar 16000kr mm mm. Så det måste vara långt mera än 50kkr man fick "gratis" på AE utförandet. Men vill man jobba göra en egen prägel billigt så visst går det, du får betala ca 10000kr för en komplett inredning hos en bildemonterare och då är det M-stolarna som är intressantast då får man inte välja färg kanske får Svart, Röd/svart eller blå/svart, det svåra att finna är just läderklädda insrumentbrädan. Annars verkar det som att det är just fälgar som alla sätter i första hand det som gör att det blir "din" bil och då oftast roligare fälgar en BMW:s original 16". Men visst är finns det "vanliga" Z:or på "blocket" som har riklig utrustning allt och inte kostar de speciellt mycket mera för det inte. Men den dag det blir ett samlarvärde på Z.or även om det kommer dröja som jag tror och sa då kanske de bilar som hade AE utförande som original (och har allt original bevarat) ha ett klart försprång i prisbilden mot vanliga Z3:or ?. Kul höra vad andra tycker i frågan, och sätter högst för att få din bil personlig. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Var American Edition verkliegn montrealblå ? Jag är relativt säker på att de var sammetsblå dvs Velvet Blue?!? Har ju själv spekulerat på en sådan modell. Någon som kan bekräfta ?
Visa användare
886
bildock
sådan här inlägg är väldigt givande, jag vet inte hur andra z ägare ställer sig i frågan, jag tycker det mest handlar om däcksbredd och fälgar och M-modellen förstås men dessa inlägg är för mig högintressant läsning
mvh Uffe/bildock
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
American Style heter visst den variant jag tänker på som också är M-utrustad:
Länk

Men det är inte detsamma som American Edition ?
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Highway Star: Nix, inte samma sak. American Edition fanns bara i Sverige, tror BMW Sverige beställde dem för att få ut lite fler Z3 innan faceliften.

/Masten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.