AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.526

Gråga ang. Försämrade avgasvärden

Hej,

Idag var jag ute och finkörde med bilen.. plötsligt började lampan "försämrade avgasvärden" lysa.. Stänger av bilen efter ett tag och kollar lite i motorrummer (vätskor osv.).. Allt ser bra ut och jag kan inte notera något som avviker....förrutom att motorstickan är halvt uppe.. "Någon" måste ha glömt att stoppa ner den helt...

Kan detta orsaka att lampan tänds.. släcks den av sig självt om felet försvinner eller måste man in till BMW?

//V
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan inte tänka mig,att oljestickan kan vara orsaken till detta.lyser den fortfarande?prova annars o reseta batterit en kvart...
lamdasonden kan ju va kaputt.. de första som slår mej

Ska kolla på en stund om den fortfarande lyser.. Reseta batteriet.. är det bara att koppla hur polerna fram i bilen.. eller är det på själva batteriet jag ska kolla lös... båda polerna eller bara en av dom?`

Tack

//v
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
bara -polen...
lampan lyser fortfarande.. så jag ska testa lite senare idag att koppla ur batteriet. Annars så blir det att besöka BMW..
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Har avgasvärdesproblem med min bil. Ska lämna in den på Onsdag.

Nåväl. Det mekanikern sa till mig var "kolla oljelock och mätarstickan". Antar att M54-motorn (tror det är den jag har, eller heter den M52)... arbetar med någon slags "undertryck" eftersom tjuvluft slår på avgasvärdena...
Hmm... men då är det ju mycket möjligt att jag fick detta pga. att min mätarsticka inte var nerstucken (bara till 50%).. ska testa senare idag att koppla ut batteriet för att se om den försvinner..

Tack för svaren!
Nu har jag testat att koppla ur batteriet.. Löste inte problemet.. Jaja. får väl krypa till korset och besöka den lokala bmwåterförsäljaren..
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Om det nu va problemet vilket är troligt med din oljesticka, kommer lampan slockna när några antal körcykler utan diagnostiserat fel upptäckts!

OK, men då kör jag några dagar till då.. för bilen går som en klocka :-)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det verkar vara rätt många som trabbas av detta och det finns inget enkelt svar. Någon här har fått bytt typ allt och inte kommit till rätta med problemet.
Även jag drabbades men i mitt fall var bränslepumpen kass. Sök och du lär finna!
Det slutade lysa idag.. problem solved.. perfekt!

Ska försöka att låta bli med att köra med oljestickan halvt nerstucken i framtiden :-) - Tack för all hjälp!
DE
4
DENNYA
525i E39 sedan 2002 excu.
Jag var på till stockholm idag från Borås vid skara började den lampan försämrade avgasvärde lysa !! kollade på oljestickan den var nerstrucken hittade ingenting så konstig , bilen går jätte fint .
Underar va kan det vara ...det är påskheleg kan ej på tag på nån bra verkstad .....vet inte vad f.. ska jag göra!?

ADAMOK
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vad gjorde du?
Nu lyser samma lampa gult på vår 325.
Det gjorde den för 3 v sedan också + varnade för låg oljenivå.
Fyllde på en lit och båda släcktes.
Nu cirka 100 mil senare så lyser motorlampan och oljenivån är ok.
Bara ????.
Motorn går på alla sex!! Och går normalt.

Byta upp sig? Till vad då?
ma
7
maja73
320I Touring M-sport -04
Hejsan åkte hem från jobbet idag så började lampan "försämrade avgasvärden" att lysa. Har nu varit ute och kollat oljestickan och oljenivån, OK. Innan jag hitta batteriet på bilen, kopplat ur den men lampan lyser än. När jag startar bilen så känns tomgången inte bra!!!
TIPS någon....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.