|
|
|
|---|---|
kamelkungen |
Hej, Är väldigt sugen på att köpa min första 7:a. Dom är ju riktigt snygga ! Tänkte börja lite lugnt med en 6:a, senare kanske en v8:a. Den ända som inte gillar mina planer är min flickvän som tycker ett 7-serie är en gangsterbil. Men det verkar som att det är en riktig kvalitetsbil, inte mycket som går sönder. Har haft en saab 9-3 så jag är riktigt trött på bilar som pajar hela tiden. Nu tänkte jag fråga om det är någon som har några tips om ev. svagheter på 7-serie. Hur håller tex. automatlådan ? Andra grejer som kan vara dyrt att fixa ? Verkar som att ac:n håller ca 10-12år på bmw. Tacksam för alla tips ! Vad tycker ni om er 7:a ? |
|
Hej! Underbara bilar, det lär nog de flesta här skriva under på då detta är ett entusiastforum. Är det bara en välskött och väl underhållen 7:a du får tag på så är det normalt inga problem förutom det som finns att läsa i begagnatguiden. Här hittar du den för E38: Länk och E32: Länk ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## /Lasse |
|
kamelkungen |
Tack joblock ! Läste just begagnat guiden. Den nivåregleringen verkar vara något som man inte skall ha... Synd att det inte finns så månda till försäljning just nu. Ska nog ändå titta på något objekt i veckan. |
kamelkungen |
En fråga: Hur "vanligt" är det med automatlådekrångel på 728 ? |
|
Tjenare kamelkungen! Jag köpte min 728 2000 för ett ½ år sedan. Jag tycker att det är en fantastisk bil. Jättehög kvalitet på allt. Min har gått drygt 10 tusen mil. Invändigt i nyskick med all extrautrustning. Tyst innuti när man kör. Har uppgraderat tii stora navin. Har kört 2 400 mils resor i Europa. En underbar semesterbil. Man njuter när man glider fram. Drar 1 liter i snitt och 0,8 på Svensk motorväg. Tänker behålla bilen för allt annat är sämre för dessa pengar. Slå till och bli glad för en fantastisk bil utan speciella problem. Lars... |
|
Gemini__ |
Instämmer, dessa vagnar känns mycket gedigna. Se bara till att hitta ett ex. med bra dokumentation och korrekt ifylld servicebok så har du kommit en bra bit på väg, lycka till. //Thomas |
Gemini__ |
Tilläggas bör att vid tidningen Automobils test av begagnade E38:or (deras lyxbilstema nr. 10 -06) föll deras val på just 728:an "konnässörens val". =) |
kamelkungen |
Låter bra, har åkte endel E39 samt att jag haft E36 & E28. Nu senast en 9-3 aero, en riktigt "icke kvalitetsbil" kan man säga... Fick åka E38 första gången i sommras när min saab brakade på motorvägen bara för att jag för en gångs skull använde turbon. Finns E38 med 16:9 navi ? |
kamelkungen |
Hej Enligt automotorsport är kamkedja vanlgit på 6:an ( trodde det var på v8:an ! ? ) Någon som fått byta kamkedja på 6:an, isåfall efter hur många mil ? |
|
Kamkedjan är nog inga problem. sök inlägg på forumet,Kolla efter en välservad bil så är nog motorn minsta problemet. Däremot så kan abs modulen gå sönder, dyr historia på drygt 8 tkr med programering och reservdel. annars är det vanliga små sakerna som behöver bytas förr eller senare typ, abs sensor,kamaxelgivare,lite slitage delar i framvagnen styrleder mm.Tycker att 728 an är skön att köra,Ett bra långfädslok utan att man får sittsår eller ryggskott efter typ 25 mil,Fördelen är väl som sagt bränslekostnaden mot en 740,dom drar nog nån dl mer. Har själv aldrig provat en 740,men sneglar på dom till nästa gång det är dax att byta,Tycker det saknas lite under huven ibland på min 728-00. lycka till med billetandet// Olve |
|
kamelkungen |
En 728 är nog precis vad jag behöver. Hur mycket skillnad är det i komfort mot E39 ? Ska titta på en 728 -99 idag på lunchen. |
|
Min sambo gnällde riktigt rejält på min 740 innan vi köpte den... "passar inte oss...." dyr, stor, dåliga säten.... men oj vilken kovändning, nu är det helt plötsligt hennes bil (hon har inte ens körkort)... var världens liv nu när den var på verkstaden senast att hon saknade den! |
|
kamelkungen |
hehe...kul att hon gjorde en helvändning. Undrar om min flickvän gör en sån också om/när jag köper en. Tittade på en igår, 99:a för 89'kr. Felen som jag såg var: rost på 3 dörrar+huv+ baklucka. Döspel på ca 1.5cm i styrningen ( vanligt fel ? ). Annars verkade allt vara ok förutom att den var väldigt smutsig i motorn, troligtvis aldrig tvättad. Den bilen var lite för dåligt skick för mig. Dyrt att lacka om hela bilen. |
| Varför inte ringa på den 740 som är ganska nyligen inlagd på powerbörsen (årsmodell 2000). Klart prutbar och verkar fin. Värd en titt kanske? | |
|
Han ville ha en 6:a till att börja med. Mvh Markus |
|
| Aha, klokt! | |
Gemini__ |
Kamelkungen: Tyvärr är rost på just de ställen du nämner ingen ovanlighet, även det berömda "fågelbadet" är känsligt (vid tanklocket). Trots att min vagn endast rullat 12500 mil och ej har rullat i saltslask de senaste vintrarna har jag lackat om bakluckan (har även varit omlackad på garanti en gång), åtgärdat rost vid fågelbadet, samtliga dörrar hade tecken på rost under/bakom list i nederkant eller vid kit-skarvar. Vidare finns det två dräneringshål med pluggar i under plåten mellan baklucka och stötfångare. Försök komma åt och kika där och laga ev. rost i tid. Har lämnat in till lackerare som åtgärdade allt detta. Ingen nyansskillnad så en hellackering är absolut inte nödvändigt. Avslutade med en komplett rostskyddsbehandling (Mercasol). |
Cenny |
Givetvis måste jag instämma i att E-38 är en underbar bil och som många säger, mer bil får man inte för de pengarna. Personligen anser jag att 728 har för lite motor med tanke på hur stor bilen är och vad den väger, men det är ju min åsikt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.