|
|
|
|---|---|
|
På väg hem i kvällningen hade jag först en Audi S3 framför mig i någon mil. Han körde lite smålugnt för att sedan plötsligt accelerera duktigt när vi kom ut på 110-väg. Vad som förvånade mig var att jag hade fullt sjå att hänga med. Visserligen vet jag att min 330 rimligen är tyngre, men ändå. Jag fick verkligen stå på för att hålla jämnt. Några mil längre fram kom jag upp bakom en Carerra som - precis som jag - föredrog att liga 29 km/h över gällande hastighetsbegränsning. Han skickade på bra vid omkörningarna, men jag tycker faktiskt inte jag tappade jättemycket vid kickdown för min del. Vid hastigheter runt 120-130 är det en jäkla stake i den röda raketen. (kanske chiptuningen ger bäst effekt i just det intervallet dessutom) Att han gasade på rejält tyckte jag mig höra på motorljudet bakom honom. Så...att jag knappast hänger på en Carerra är fullt glasklart för mig, men hur kommer det sig att jag inte mer än körde jämnt med en S3:a? | |
|
Tja...var det en ny eller gammal S3:a? Den gamla 1.8T har original 210 eller 225 hk, men 265 hk och 380 Nm med ett steg 1-trim från BSR. Den nya 2.0T har 265 hk original och 308 hk / 395 Nm med steg 1-trim. S3 är alltså ingen slö bil direkt... |
|
|
Den såg ganska ny ut, helt klart. Visste inte att den var så motorstark. När fick S3:an den större motorn då? Den här bilen kunde säkert vara ett par år möjligen. |
|
| Jag blir förvånad att du inte var förnedrad;) | |
|
Själv har jag kört mot en S3 gammla modellen med en 330ci. Vi testade flertalet gånger och utgången är den samma. Start vid 120 km/h. Bmw:n Drar ifrån hyffsat för att nå 180 km/h där s3an kommer ikapp lite.. Vidare mot 200-210 kändes det som de gick lika bra. När man är över 220 mot 250 km finns det inte mkt att hämta i audin... Den försvann sakta sakta. Nu vet jag inte avstånden men det blev duktigt många meter upp till 250km/h Det beror säkert på fyrhjulsdriften. OBS Detta kördes nere i Tyskland inte i Sverige ! BMW FOR LIFE |
|
|
Ja, jag vet som sagt inte säkert vilken modell jag råkade ut för, men den såg sannerligen inte gammal ut hursomhelst. När S3:an gick ner till 120 km/h gjorde jag en omkörning där det var dubbla filer, och han ökade då farten samtidigt. Steppade gasen i botten i den farten då och skickade på rejält eftersom det övergick till enfiligt bara några hundra meter fram, men då hade han nått upp i samma fart och blockerade alltså på så vis vägen för mig. När vi då - som jag skrev tidigare - gasade under liknande förhållanden efter att han började accelerera från 90-vägen kunde jag nätt o jämt haka på och tyckte nog att han sakta skulle dra ifrån om vi fortsatt upp i hastighet. 911:an var då än mer intressant eftersom jag HÖRDE hur den växlade och gasade hårt vid omkörningarna då jag faktiskt inte tappade extremt mycket. Nu var jag ju visserligen beredd på att han skulle dra när vi närmade oss en mer långsamtgående bil framför, men ändå. (det var också i ungefär 110 km/h-intervallet någonstans) |
|
|
När jag läser din erfarenhet ovan här, danieel, känns det som att jag snarare borde ha dragit S3:an ganska tryggt i de intervall vi körde om det varit den svaga varianten alltså. Men iof......den kan ju ha varit chippad, den rackaren. |
|
|
En S3a med 210 hk kommer du om garanterat En s3a 210 hk gör 0-200 på ca 33 sek. En frisk 330 gör 0-200 på ca 25-26 sek. Det är en diff på 7-8 sek till BMW:ns fördel och det borde väl säga allt ? :). Till och med en S3a med 225 kommer man om med en 330. Där Gör s3an 0-200 28-29 sek. Skiljer allså 2-3 sek emellan de. så är man duktig med spaken kommer man om :). Som jag förstår de så har du en automat ? Där kan de bli rätt jämnt med den gammla 210 hästars s3an ? då automaten drar ner effekten ? Låter logiskt för mig i alla fall... BMW FOR LIFE |
|
|
Det är det där som är lurigt att tävla med turbobilar, man vet aldrig hur mycket effekt det är i dem! Kommer aldrig glömma när jag fick pisk av en Fiat Uno Turbo :P Man ska sikta på att vara bra! |
|
| 330-mike: Jag tycker mig minnas att den första generationen S3 kom 1999 och att den senaste kom 2006. Däremellan någon gång - kan det ha varit 2003 (?) - skedde faceliften och motoruppdateringen. | |
|
Nya S3'an blir man totalrökt av i en 231hk 330i. Riktigt rapp jämfört med förra generationens S3'a Lite kuriosa; Golf GTI Edition har samma motor som nya S3'an, dock laddar den inte lika mycket orginal. Kolla t.ex. på BSRAB.SE hur mycket en trimmad S3'a levererar kontra en GTI edition. Båda ska leverera 308Hp / 395Nm. Doldis! Mvh, /Wille |
|
|
På vilket sätt menar du att Steptroniclådan skulle innebära en effektförlust väl uppe i fart? I fart märker jag ingen skillnad i prestanda alls. |
|
|
Vad var det för porsche, 964, 993, 996,997? Om det var någon av dessa och ingen gammal 70-80-talare borde du inte har någon större chans, om det inte var nåt fel på porschen. En fräsch porsche med manuell låda går riktigt bra. /F |
|
|
Det var en 911 Carerra av nyare modell. Hörde bara motorljudet öka i takt med nedväxling och gaspådrag. |
|
| Fjobbe - jag hade inte någon chans mot den bilen. Det förvånade mig dock att jag kunde hänga på så pass bra som jag gjorde. Jag var visserligen förberedd på hans ryck, men det var ju å andra sidan han också : ) | |
|
Om det var en 996:a med tiptronic och 4-hjulsdrift och den lilla motorn på 300 hk så är dom lite långsammare när du är uppe i lite fart (100+) men eftersom man bara får köra i 120km/h så kan det ju inte beror på det:) /F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.