|
|
|
|---|---|
|
Någon som har några goda tips till om hur man kan få ut lite fler Hk ur en Z3 M Roadster? Och då tänker jag inte på konvertering till kompressor/turbo. Så att man stannar iaf 6000-7000 kr. | |
| avgassystem kanske... får väl inte ut så mycker mer effekt men ljudet blir desto bättre.. är det 321hk motorn elelr 325hk motorn?? | |
|
Det är 321 hk motorn. Så avgassystem säger du... Men det måste väl finns några andra "tricks". Har läst flera annonser där Z3 M:or har haft 350 - 380 hk... Har dock aldrig frågat vad dem har gjort med sina bilar men har svårt att tänka mig att det är en kompressor i dem som "bara" ger 30-60 hk. |
|
|
För 7000:- får du inte mycket till trim. Lätta bilen och sätt i skalstolar, är nog den billigaste typen av trim. |
|
|
Annat insug, katersättare och mappning ska kunna ge omkring 350 hp i en frisk motor... Att byta kammar ger lite till men tydligen ska original vara ganska bra. Lite mer går att hämta ut genom att snygga till förbränningsrummen och porta toppen... Denna uppfattning har jag fått när jag pratat med L.Köhler... Verkar som att *LotecM3* här på forumet har lite erfarenhet av M3 trim... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Btw, räkna med mellan 5-7000 för mappningen... Insug och katersättare kan kosta mellan 1000-14000 beroende på om du köper eller konstruerar själv... Du kan ju handla kolfiberinsug eller göra själv i alu men då ska du göra rätt med, grejen är ju att öka luftflödet... En del tappar lite på mellanregistret och vinner en del på toppen men jag har sett olika... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Till BlueBeemerBoy. Ha du någon bra hemsida där man kan shoppa loss dessa saker? |
|
|
När jag hade en M Roadster så bytte jag avgassystem efter grenrör med ersättningsrör för kat. finns att köpa från tex. Supersprint dock tror jag din budget är för låg....6-7000 räcker till ena bakre ljuddämparen, komplett avgas ca 17000, sedan sportluftfilter och en mappning gav 315 hk på hjulen vilket kanske motsvara 350-60 hk i motorn Det är alldrig billigt med Sugtrimm räkna ca 1000 kr / hk Så för din budget skulle jag rekomendera ett chip ger kanske 10-15hk |
|
|
Nej, har tyvärr ingen bra länk. Generellt har jag handlat mycket delar från eBay Tyskland till halva och ibland 1/3 av priset här, även inkl frakt. Köhler är duktig men det kostar därefter. Du kan bygga ett eget insug billigt men det måste bli rätt, annars kan man försämra förutsättningarna för att motorn ska kunna suga i sig mer luft. Detta kräver givetvis en mappning och, som jag ser det, helst en katersättare för att komma till sin rätt så där sticker priset lite. Givetvis går det att göra katersättaren själv och köpa sista delen hyfsat. Min topp har fått ventilsätena frästa med radie på ”nedersta” vinkeln. Han som gjort det påstår att det är en effektiv åtgärd men jag har inte provkört än och att plocka itu motorn bara för detta kommer kosta en del även om du gör det själv. Detta är typ mina tankar kring detta, ser fram emot att presentera bänkdata på alla förändringarna nästa ”säsong”… Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| jag har kattersättare att sälja samnt eventuellt ett kolfiber insug och ett autronic sm4.......... att ta bort kattarna ger en hel del mvh johan | |
| Tjena Johan har ju redan köpt ett Kolfiberinsug av dig men vad vill du ha för kattersättaren?? | |
|
Hur mkt skall M3Johan ha før det då? Och hur kusar får man ut där då? RearWheelDrive4Ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.