|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu kört 250 mil på 5 dagar med min 325 Touring. Läst en massa innan om spåriga RFT-däck, eventuellt ventilknatter, dåligt bottendrag, andra småfel. Kan bara säga så här långt, vilken helt otroligt underbar bil!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Njuter av varje sekund bakom ratten, den känns härligt tight pga sportchassit, kan inte låta bli att varva fullt ut bara för att få höra 6:an vid 7.000 varv, spårar ingenting, bara en härligt direkt styrning som kommunicerar vägen direkt till mitt hjärta:-) Blir en Berlin-resa innan vintern kommer. tomkal99 | |
|
Hmm, låter lite vågat att dra den till 7k rpm om den bara gått 250 mil. Det var iofs väldigt länge sen jag köpte en ny bil, men har nog för mig att man brukar rekommendera 300-500 mils lugn inkörning. Kanske detta har ändrat nuförtiden, vad vet jag. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
Gemini__ |
Personligen skulle jag köra in den enl. de föreskrifter som finns. Men iaf grattis till en underbar bil. //Thomas |
| om du kör på det viset din bil kommer att tå en massa olja i framtiden dearför du måste köra lungt dem 500 mil. derför finns många här på autopower som klågar på olja förbrukningen på sina billar för att finns såna som du som inte följa inkörningenreglerna efter boken | |
| Enligt boken skall man hålla sig under 4500 rpm de första 200 milen, därefetr kan man gradvis öka varvtalen. Tror inte det skall vara några problem att dra till rödmarkeringen på en bil som gått 250 mil. | |
| Glömde en sak: grattis till bilen! | |
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
tomkal99: Ser att du skriver "-08" i din beskrivning av bilinnehav på dig. Hur är detta möjligt, dessa började produceras i och med septemberproduktion?? |
|
Grattis till bilen! Kul att du trivs med den. tomkal99 : Min 325:a är producerad 2005-08 och räknas som modellår '06 enligt de papper jag har. Så det kan vara möjligt! |
|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
Bones: Mja, men i ditt fall så är din bil från tiden då E91 introducerades och då brukar det bli lite "märkligheter" med "HEA-bilar" och liknande, alltså de bilar som produceras inför premiären. Köpte/beställde du bilen som helt ny eller är det ett begagnat/demoköp? I "tomkal99":s fall är det ju enklare, har bilen 3.0 liters versionen av 325:an så är det en bil av specifikation 2008, annars inte... |
|
Kul med en massa energi på det jag skrev:-) Måste bara förtydliga mig. Jag varvar den inte ännu till 7k. Väntar till 500 mil innan det blir av. Det är 2.5-litersmotorn så den ska nog betraktas som en 07:a. Men vad gör det?:-) Kommer på mig med att ha massor av ärenden där jag måste ta bilen. Haft en 535 och 540 innan men det här är den härligaste upplevelsen!!! Kör 7-8000 mil per år så den kommer bli ordentligt använd!! tomkal99 |
|
Mr 435 1602-72
tomkal99: Härligt att höra att bilen är så uppskattad. Kan inte annat än hålla med om E90/91/92-bilarnas körupplevelse. Vad det gäller årsmodell specifikation 2007 och 2008 så är det, helt enkelt, så att bilen skall vara producerad från 1/9 och framåt för att vara en 2008, därför bör ingen "08:a" ha hunnit levererats till kund än med tanke på att det tar drygt 4 veckor, från det att bilen är klar i Tyskland, tills bilen står hos handlaren.. |
|
Grattis till bilen. Du behöver inte vara orolig om du någon gång råkar varva över 4000. Jag är själv noga med inkörning av bil och motor och har nu 160 mil på mätaren utan fullgas och kickdown. Byt olja efter ca 200 mil. Då får du bort ev metallspår. //Stefan |
|
|
som någon klokt påpekade i en annan tråd om inkörning: Metallspån fastnar i oljefiltret, så det behöver du inte oroa dig för. Byt olja enligt BMWs rekommendationer istället. /ElakaKatten |
|
|
tomkal99 grattis till en kalas kärra! Spårning verkar inte drabba touring och coupe modellerna, dock så blir fin fina vägenskaper än bättre med "vanliga" sulor. Ventilknackandet drabbar långt ifrån alla men jag lovar att detta inte är någon rolig historia! Många samtal och verkstadsbesök, där det dock bara är att köra på tills det är fixat enligt BMW . "Always a driving machine" Länk |
|
| Gratulerar till en bra bil, jag har drygt 2.000 mil på mätaren efter 6 månader och inga problem hittills. Fick fylla på en liter olja i förra veckan, men det känns fullt normalt. | |
|
Ja, grattis till en grym bil! Jag har kört 1900 mil på 9 månader med min och är helt nöjd. Lämnade in bilen på verkstad i går och är av med den i en vecka för plåt & lack. Det börjar redan bli jobbigt... Ibland behöver man bli av med det man har för att verkligen uppskatta det!!! Jag ser dessutom fram emot att RFT-däcken tar slut så att jag kan få sätta på vanliga. Tycker att däcken har börjat bullra rätt mycket... /ElakaKatten |
|
|
Grattis! Själv har jag kört 2600 mil på 11 månader och det har varit en fröjd! Förutom RFT-däcken. Dags att byta däck till våren och då blir det "vanliga däck"... Men som sagt, jag tror nog jag tar en E91 nästa gång också, kanske bara en större motor då och lite annat lull-lull. |
|
| Nu har det blivit 380 mil, dragit den till 5,5k, njutit av ljudet, inte för ofta, bara ibland. Känn som den börjat släppa ordentligt i såväl växellåda som motor, tankade 98-oktan på OKQ8 och den gick helt plötsligt ryckigt och ojämnht. Körde slut på skitsoppan och tankade V-power igen och då kom min bil tillbaka;-) Den drar härligt jämnt genom hela registret, lite tunn på låga varv men om jag hade velat haft en bil med drag på låga varv hade jag köpt en diesel(min förra bil var en diesel). Körde av E4:an idag och körde Gränna-vägen och njöt av varenda meter. Ta i trä men allt har fungerat, Gissa om jag njuter av min bil!!!!!!!!!!!!!!!!! | |
|
Jaha, jo.. jag tyckte också att min bil var bra. I 1 år och 2000 mil ungefär.. Efter det har den varit inne på verkstad 6 ggr. Fel på backvarnaren, vilket BMW aldrig lyckades lösa, motorstörningar med tända varningslampor. Vilket BMW inte heller lyckades lösa, men framförallt en sjukt hög oljeförbrukning som drog igång vid ca 2000 körda mil. Just nu drar den 1.12 l/100 mil. Jag fyller alltså på en liter varannan tankning. Det är ju mer en en gammal Alfa Romeo.. Vad mer.. jo just det! Knirrande från plastdelar, ojämn acceleration, hjullager slut, mugghållare som inte går att fälla ut. För att inte tala om hur slö bilen är på låga varv. Nyser man i motorvägsfart riskerar man att köra in i avbärarräcket eller ner i diket. mm, mm. Ok, jag vet att jag låter smått bitter, men jag köpte en ny BMW för att slippa strul och bara kunna köra. Vilket alltså inte funkade. Enda positiva nu är att BMW ringde idag och sa att de byter ut motorn. Tack för det. Synd bara att man har blivit betraktad som en idiot och lögnhals av verkstaden fram till idag. Mercedes kanske...? |
|
|
Hej Stridsflygarn. Allt du råkat ut för är ju inte bara bedrövligt! Är ju på gränsen till kriminellt!! Som du skriver, en viktig komponent i att köpa och köra en BMW är ju att slippa eländen som andra mindre bemedlade bilmärken dras med. Rynkar pannan och det är ju inte första inlägget jag läst om de som råkat mer eller mindre illa ut. Kan bara hoppas att du blivit ok behandlad av din BMW-handlare under tiden. Men det är ju ganska ointressant för det är ju känslan som fått sig en ordentlig knäck som nog känns värst. Mercedes har ju figurerat ganska ordentligt i pressen där man behandlat kunder nonchalant som fått problem med sina bilar. Känns som det kanske är ett attityd-problem som kommer kosta dem kopiöst i framtiden. Önskar dig all lycka till med byte av motor och att du slipper elände och får uppleva körglädje igen!!! |
|
|
46 dagar, 1320 mil. Den går fortfarande som en dröm:-D Inte något som missar eller är fel. Satte på dubb-däcken vid 1.126 mil, Nokian Hakkapelitta 5. I början var det som att köra på ett par smöriga mackor men när jag väl vant mig så är det ok. Får moderera gasen för att DTC-lampan inte ska blinka hysteriskt:-) Blir nog att byta efter två år och inte tre. Får se vad det blir då. Mer pulver har aldrig varit fel men hade en 540 innan och funderar på vad som är viktigt i nästa dimension. Vad säger ni? Vad är viktigast? Kraft? Väghållning? Tystnad? Komfort? tomkal99 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.