|
|
|
|---|---|
|
Hej, har nu hämtat hem min "lilla" sjua och efter ca 100 mil bakom ratten så kan jag bara säga att det är sjukt vad mycket bil för pengarna man får i en 750 e32. Hur mycket kraft som helst som mer än gärna bara pumpar på och aldrig slutar, man blir chockad hela tiden när man tittar på hastighets mätaren, kan detta verkligen stämma:P Men men, nu till det jag undrar över! 1. Bilen vibrerar ganska så mycket mellan 90-100 km/h och kan ha lite små vibrationer i andra farter också men då otroligt lite.. Vad skulle ni kolla först? 2. När jag öppnar handsfacket ibland så plingar det till och står i obc:n att bagageluckan är öppen... Samma sak om jag försöker tända en kartlampa i taket... Innerbelysningen fungerar inte heller när jag öppnar en dörr eller larmar upp bilen. 3. När jag öppnar bagageluckan så lyser lampan där bara ibland. 4.När jag har kört bilen i ca 20 minuter så plingar det till och står stanlicht och kort därefter rucklicht kort följd efter varann och indikerar detta tills jag stänger av bilen. båda lysena fungerar som det ska men varnar ändå.. 5. Sen tycker jag växellådan växlar mycket "hårdare" än vad min fars 740i 1993 med fem spetade lådan gjorde när han hade den. Ska det vara så? 6. Dom elektriska nackstöden fram som ska gå upp och ner fungerar varken på passagerar sidan eller förarsidan vad kan man göra åt det? Några frågor blir det men är det någon som vet så skriv mer än gärna!! Mvh Fabian | |
|
1. Skulle börja med att se över casterstag, hjulinställning och balans på fälgarna. Har du vibrationer vid inbromsningar också? 2-3 Låter som att det kan vara någon skada på någon kabelstam i bilen. Eller så kanske det är det berömda senapsrelät som spökar. 4. Något som har gått sönder i LKM boxen som styr lysena på bilen. Lång svart box som sitter där alla säkringar sitter. Känner du någon med 7'a som har en så be att få prova hans. Kan du löda så börja med att löda om dom lödningar som ser taskiga ut. Många som lyckats få bort felet på det sättet. 5. Dags för byte av olja och sil i lådan. Den ska växla jättemjukt och fint. 6. Har för mig att boxen som styr stolsregleringen sitter under förarstolen, tror att du kan hitta felet där. |
|
|
4. Om du har en justering för ½-ljusets vinkel, så koppla ur kontakten till dessa motorer vid resp. ½ ljus strålkastare, då försvinner detta irriterande plingande. (det har att göra med att LKM modulen för in störningar från motorerna, löses med att löda en diod i serie med en av de 3 kablarna vid resp. just. motor). 6.Om motorn går men nackstödet står still så följ detta mektips: Länk Fixade samma fel på min 540 mha detta tips. /stefan |
|
|
Även jag har problem med vibrationer mellan 90-100 km/h på min E32 och har för avsikt att byta "casterstagen". Problemet är att jag inte vet vilket stag det är som kallas casterstag. På Mekonomens hemsida finns det diverse prylar till framvagnen men inget som betecknas casterstag. Jag misstänker att det är antingen främre nedre länkarm eller bakre nedre länkarm som kallas för casterstag. Någon som kan räta ut frågetecknet åt mig? |
|
|
De är bakre nedre länkarm som är casterstaget. Granathen: Jag såg i ditt galleri att de är den lågmilade 750i -88an med röd inredning du köpt. Lova att ta väl hand om en sådan klenod! BMW CS #5139 |
|
|
Östgöte: Det är nr 7 på bilden som är Casterstaget, brukar kallas övre länkarm eller bakre länkarm. Den går att byta utan att riva hela fjäderbenet. den undre eller främre länkarmen är lite knepigare. När du ska lossa bulten som håller bussningen på Casterstaget så kan det vara svårt att komma åt att hålla imot muttern (nr 11 på bilden). Har för mig att det är storlek 22 på den. Jag köpte en billig blocknyckel och slipade ner kanterna på för att kunna hålla imot. |
|
|
Oj, glömde bilden :). följ länken. Länk Köpte mina länkarmar på motornord med redan ipressade bussningar. |
|
|
Hej igen! Ok,du hittade några mer felaktigheter märker jag...synd att jag inte hann provköra vagnen visserligen..Och också synd att jag inte hittade det där om felen på nackstöden :/ Jaja,det som jag diekt kan iaf skriva om det där med växellådan så byt olja+silen som redan sagts iofs,men det tillägget att byt ALL olja,dvs ett totaloljebyte.. Finns beskrivet på forumet iaf ett par olika sätt hur man gör det på enklast vis.. Senapsreläet är ju också ett "hett tips"(på fellarmen på ljuset).. Kontaktfel i bakluckekontakten är en till.. Vibrationerna KAN som jag skrev till dig vara obalans i kardanaxel,kolla upp stödlager mm....Svårt ändå att tro att det är kardanaxeln som måste bytas,ändå fast jag skrev det som "möjligt fel" till dig i mailet :/ Mvh Janne. |
|
|
Tillägg>>>Var känns vibrationerna mest?...I "baken"?,I ratten,i hela bilen? osv.. Mvh Janne. |
|
|
Tackar för alla svar!! Bilen vibrerar inte vid inbromsning och vibrationerna har jag svårt att lokalisera vart dom kommer ifrån, känns mer som hela bilen vibrerar mellan 90-100. Det kan vara däcken då dom är från 2001 och har stått långa perioder men ska be nån balansera och göra en fyrhjuls mätning samt se över casterstagen då! Sedan verkar många av er vara inne på att senaps reläet är kasst, vart köper man ett nytt och vart sitter det? svårt att byta? pris? Har inte kikat på den där svarta långa lådan du talade om men är det svårt att prova ifall en annan fungerar? (bara en kontakt kanske?) har en vän som har en 735i 87 (e32) så kan fråga honom om det. Tyckte det verkade klurigt att ordna nackstöden, det är precis det felet som är beskrivet, motorn går för fullt men inget händer. Vet ni någon som kan ordna det felet i sthlm utan att behöva gå med en sopsäck tusen lappar till bmw..:P? Ja det är den med röd skinnklädsel, ber om ursäkt över att inga bilder har kommit än förutom den dåliga som finns u galleriet tagen med mobilen men fler (med riktig kamera) kommer senast imorgon! Sen tänkte jag bara på kul höra om någon kan ta fram en utrustningslista på bilen eller går man till bmw? vill minnas att det står lite här och var hur man gör men hittade inget när jag sökte. Ang. växellådan så ska ett oljebyte ske så snart som möjligt då! Vilken olja ska man ha i? Tackar igen för hjälpen alla 7-serie vänner;) // Fabbe Ps. Janne T, Det är ganska lätt att missa nån el funktion.. (finns ju några stycken..;) Och om det skulle vara så illa så att det är bak axeln som det är obalans i, går det inte att reparera utan måste man byta den?? och vad kostar en sådan reparation/byte?? Och jag måste säga att hade inte du åkt och kikat på den så vet jag inte om jag hade vågat köpa den osedd så du är min hjälte just nu:D |
|
|
Obalansen kan ju komma från att däcken inte är runda längre eftersom den stått still för länge. /Mats J |
|
|
För att svara på din fråga om LKM modulen så kan jag säga att det är himmla enkelt att byta till en annan och testa. LKM modulen hittar du i den främre strömfördelningsboxen, brukar även kallas säkringsboxen. Om du står framför bilen så är det en svart box på höger sida av bilen närmast torpedväggen. Locket sitter fast med ett knäppfäste. När du avlägsnat locket ser det ut som på den här bilden. Länk. Nr 13 på bilden är LKM, ska du ha bort den så dras den rakt upp. Nåt som kan skilja sig om man byter till en box ifrån en annan årsmodell nyare än 91 är att instrumentet i bilen kan uppföra sig lite olikt mot vad det gjorde förut. Tror det har göra med att OBC fick en uppdatering. Men funkar lysena som dom ska utan felkoder så kan du dömma ut din egen LKM som trasig. AC Schnitzer | Made by winners, made for fun |
|
|
Här är en bra sida om mycket till E32 och E34(främst)...Länkar den,här ser du var "Mustardrelay"(Senapsreläet) och LKM är placerad bland mycket mer:Länk OM det nu skulle vara sååå illa att kardanaxeln är i såpass obalans att den måste bytas ut då blir det ju inte billigt om du ska köpa en sprillans ny,men jag har mycket svårt att tro att hela den är "vind" efter så lite mil osv... Däcken är ju ett bra tips och absolut mera troligt fel på "obalansfixare" i ditt fall iom att den som sagt o alla vet stått långa perioder... Byt däcken istället först om det visar sig svårt att få bilen "obalansfri".. Mvh Janne. |
|
|
Ja...jag har i min låda ZF4HP22 EH på 735:an olja märkt>>>Quaker State ATF Q3 Plus,Dexron III(GM),Mercon(Ford)... Dvs en "vanlig" ATF olja... Nu är din låda inte exakt lika utan lite "kraftigare", den heter ZF4HP24,men du hittar exempel på oljesorter här på forumet om du letar,men jag antar att det ska vara en vanlig ATF olja märkt Dexron III även där...Men kolla upp det för säkerhets skull.. Mvh Janne. |
|
|
Kollade priset bara för skoj skull på komplett kardanaxel till denna bil på BMW>>>6700kr inkl.moms, med alla lager osv bara att skruva dit...Inte sååå dyrt ändå.. Men jag tror ju som sagt inte att det är den som måste "komplettbytas" i ditt fall.. Jaja,bara som en liten extra info. Mvh Janne. |
|
|
Huruvida det är casterstagen eller kardanaxeln som vibrerar på min återstår att se men jag är ganska säker på att det inte är kardanen. Dels så känns det ingenting när jag lägger handen på kardantunneln när det vibrerar ganska rejält i bilen för övrigt (armstöden på framsätena far som lärkvingar). Dels känns det som om framänden på bilen rör sig sidled när det vibrerar. Utöver detta så har jag upptäckt att framhjulen rör sig en del i "längsled" när man bromsar. Detta kan enkelt testas om man ber någon titta på hjulen när man bromsar, det syns bäst om man bromsar och svänger samtidigt. Hjulen ska röra sig en del men förmodligen inte så mycket som det gör på min. Till saken hör att jag har inga som helst oljud i hjulupphängningen vare sig fram eller bak, och bilen är stadig som en räv på vägen. Enda sättet problemet uppenbarar sig på är vibrationer. Vibrationerna brukar komma när femman åker i när man kör i ekonomiläge, det vill säga runt 90 knyck. Man kan inte leva som man lär ty då blir livet outhärdligt... |
|
|
Jag tror 1 och 5 hör ihop, och att Du ska lyssna på "InfiniteObscurity". Om jag får orda? /S |
|
|
Jag skulle ju tvivla att dessa vibrationer hör samman med någon form av felaktigheter i framvagnen efter bara 5000mil rullade,men jag har säkert fel,kanske vagnen har varit i något dike vid något tillfälle iofs,men det är ingenting som jag tror iaf.. Borde inte vara något annat än däcken....Jag tycker det är en bra början att balansera däcken först+göra en framvagnsinställning,evtl. byta ut däcken om det inte blir avhjälpt med ovanstående. Jag menar att bussningarna osv inte borde ha tagit stryk av "lite stillestånd".men jag har ju inte själv någon erfarenhet av en så otroligt lite körd E32:a att jag ska säga för bergsäkert.. Vet någon här om det kan bli skador av för lång stilleståndstid på framvagnsdelar? Jaja,hoppas du får ordning på vibrationerna vad det lider utan att gräva för djupt i "pengasäcken". Mvh Janne. |
|
|
Nej, att något i framvagnen skulle bli så dåligt så det skulle börja vibrera på det sättet har jag också svårt att tänka mig, Älskar lågmilare har haft flera stycken. I sommras hade jag en mazda miata som hade gått 300 mil sedan den var ny (en 90:a) men som såldes för att få köpa 750:in, den hade också stått på hjulen men inget slitage av det. Hade förra året en Nissan 200sx 1989 som hade gått 5.900 mil och den hade inte heller några problem med bussningar. Naturligtvis så måste man väl ta hänsyn till att bmw:n väger 2 ton men borde ju också vara mycket mer förstärkt än de andra bilarna.. Men balansering av däck samt fyrhjulsmätning så får vi se då! Svar till "bmw 750ia" skulle växellådan göra så bilen vibrerar menar du? och isf, skulle det sluta med oljebyte i lådan? Mvh Fabbe |
|
|
Nu har min mekaniker tagit sig an fallet och ska utöver olje- och bromsbyte byta casterstagen till att börja med. Hjälper inte detta så blir stödlagret och hardy-skivan nästa åtgärd för att komma tillrätta med vibrationerna. Återkommer i fallet senare när jag fått tillbaka bilen igen. Står i begrepp att skaffa vinterdäck till E32:an. Någon som vet vilka fälgar till andra serier som passar rakt av? Jag misstänker att E34 passar men hur är det med nyare 5- och 7-seriebilars fälgar? Passar även dessa utan spacers eller andra "special-arrangemang"? |
|
|
Nu har jag fått tillbaka bilen och vibrationerna minskade markant efter bytet av casterstag. Det finns lite vibrationer kvar fast vid en högre hastighet, drygt 100 km/h jämfört med 90 km/h som det var tidigare. Nu är det så lite vibrationer att "gemene man" förmodligen inte märker något om man inte upplyser densamme om problemet. Mina casterstag var rejält slitna, bilen har gått 20 000 mil. Det som händer är att bussningarna blir ovala och därför får man ett glapp. Tyvärr går det inte att vrida bussningen så att man kunde vrida bort glappet 90 grader. Detta gamla knep funkade bra på min gamla SAAB 9000 Turbo när det gällde motorfästen. Även om inte vibrationerna försvann helt så var det ändå väl använda pengar eftersom bilen blev ännu stadigare än förut. Det blev inte nybilskänsla men en tydlig förbättring av stabiliteten i framvagnen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.