AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
819

Bmw 316 -80. Koppling = vajer eller hydralisk?

Ve
3
Vecna
Bmw 316 -80
Vilka fel kan det vara på en 316 -80a som gör att kopplingen inte funkar och känns så lätt, typ packning(ar) som har gått sönder, vajern har släppt (om det är en vajer och inte hydralisk) etc.?

En kompis trodde att en 316 -80 borde ha hydralisk koppling men visste inget mer, den funkade bara inte en dag....fattar inte vad som hänt =(

Verkar vara riktigt svårt att komma innanför kopplingen, asså bakom för att titta...det är ju som att riva bort halva karossen och så svårt ska det väl inte vara???

MVH // Tobbe

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Du har hydralisk koppling på din bil.
Huvudcylindern sitter vid pedalen, vet inte hur den demonteras på E21 men på E30 plockas den ner innifrån.
Slavcylindern sitter vid sprängkåpan till kopplingen på vänstersidan. Och den tas då givetvis underifrån.
Vilken cylinder som lagt av vet jag inte, själv chansade jag på min, och det var huvudcylindern i det fallet. Lycka till!
Ve
3
Vecna
Bmw 316 -80
Sprängkåpa...hmm...asså är det platan som pedalerna går in i? Sitter en platta med 4-5 muttrar som iallafall kopplingsarmen går in i och du menar att jag ska in bakom den då eller?

Om det nu är så att den är paj, vad kan en sån kosta att fixa "ungefär" på t.ex en OK verkstad? Tvivlar på att jag fixar detta själv...

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Huvudcylindern sitter (om det är likadant som på E30) på torpedväggen, med en arm in genom den till kopplingspedalen.

Från huvudcylindern går det ett rör ner till slavcylindern som sitter på sprängkåpan, alltså grejen som växellådan är fastskruvad i. Hissa upp bilen så ser du vart den sitter om du vet hur en slavcylinder ser ut.

På min E30 var det huvudcylindern som hade gett upp, men jag skulle iaf chansa på att prova med att byta slavcylndern först - den så så väldigt enkel att byta nämligen.

(Till skillnad från huvudcylindern som sitter bökigt, svinigt och allmänt förbannat trångt till. Har dock lyckats byta huvudcylinder ovanifrån - utan att hissa upp bilen - med bara nödverktyg. Var inte kul. Tänk på att lossa röranslutningen innan du lossar själva cylindern, annars kommer den bara att flexa med.)

MVH
/Jörgen N

--
Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang.
jocker18@home.se
asså, prova att lufta skiten, det fick jag göra....

det finns en nippel på lådan...

WmB SoundZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.