AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.183

Bränsleförbrukning m3 3.0

Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Som de står i rubriken är jag lite intresserad av vad andras m3or drar i bensin. Jag tankar 98oktan och den drar ca 1.1 vid mesta del långkörning och runt 1.3 vid mer stadskörning än långkörning. Skriv vad era m3or drar.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Min ligger runt litern nu blandad körning.
När jag hämtade bilen så körde jag den hem på 0.8-0.9 ca 100 mils körning.
Ingen jättesvamp när de gäller bränslet med andra ord =)

Mvh Markus
Min drar ca 1,1 blandad.
Åkte ner till uppsala för ett tag sen då drog den ca 0,87, och då stod jag på rätt bra på vissa sträckor... Jag är riktigt imponerad över hur billigt dom går!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Ja man blir gladeligen imponerad när man ser hur snålt dem går.

Mvh Markus
Bu
65
Bulken
523IM -00
Min drar nog ca 1.5 men då kör jag den ganska hårt man köper väl inte en M3a för att glida runt med .Men vid långkörningar kan man köra på 0.9
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Jag köpte inte en M3 Cab för att köra skiten ur den.
Köpte den för att jag ville ha en snabb glidare, och snabb är den =)

Mvh Markus
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
har inte fått den att dra under 1.5 å då även om ja kör lugnt... förra m3:an ja hade gick mkt billigare, kanske den 6 växlade lådan på den gjorde sitt...?

///MVH Johan
Jag snittar på en 1,2-1,3 lite hårdare blandad körning.
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Enligt färddatorn så ska min 3.0 ha snittat 10.3 /100km.

Dom senaste 300 milen. Men det har nyligen börjat lukta soppa till och från och det läcker från någon soppa slang. Så, jag bestämde mig för att tanka fullt och köra lugnt hela tanken ut för att se om datorn stämde. efter att jag kört tanken ut så sa färddatorn 9.2L/100km.

Och nja, det stämmer ju vekrligen inte ...jag kom endast 48mil på full tank.
Så det är nog dags att kika upp slangarna så man kan komma några mil längre för samma penning =)

Mvh Alex
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Enda gången jag har testat förbrukningen var när jag körde från tyskland på väg hem när jag köpt bilen...

Från helsingborg till göteborg snittade den 1.08 och då låg vi 140-150 hela vägen i jämn fart utan att behöva bromsa för särskilt många bilar. (vid midnatt är det inte så mycket trafik)

Min bil är en Z3M -99 och i såpass höga hastigheter är väl inte cab-taket det bästa vad gäller luftmotstånd så en M3 3.2 som bör ha bättre aerodynamik borde man få ner ytterligare som vissa av er skriver.

Har märkt på mina tidigare Z3'or att man får ner förbrukningen rätt rejält om man håller runt 100 istället pga den dåliga aerodynamiken med cabtaket.

Men den är mycket snålare än Z3 3.0'an jag hade tidigare så jag är grymt nöjd iaf!

/Magnus

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Z3 Magnus-

Förbrukningen på din Z3 beror nog mest på att dem inte fick plats med den 6 växlade lådan då den e 5 växlad.
Tror de kan göra en hel del på bränsleförbrukningen om vi ska tala om 3.2L motorn.
Såg inte förän nu att det handlade om 3.0L

Mvh Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.