AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.140

Ska man köra dubbat eller odubbat?

Sida 3 av 4
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
bewing77:
Förra vintern körde jag ca 13-1400 mil med dubbade Bridgestone Noranza och det fattas 1 dubb på ett av däcken, samtliga andra är kvar. Och då var däcken körda (minst) en vinter innan jag köpte dem. På SAAB:en har jag kört med en och samma uppsättning dubbdäck i 3 vintrar - totalt ca 2500 mil - och det fattas ca 10 dubbar. Så däcken håller. Om man inte tok-kör, förstås, som jag måste anta att man gjort i de tester du läst.

Toomas:
Håller med till stor del, men "dolda" isfläckar är det svårt att gardera sig mot genom körsätt och i de situationerna är det dubbarna som kan rädda en.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
pbengtss: Hur många av de milen var på barmark?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
1. Det finns ingen anledning till att man skall tappa fler dubb vid asfaltkörning än vid andra väglag! Förutsatt förstås att man undviker rivstarter, tvärbromsningar och liknande!

2. För några år sedan testade Teknikens Värld bromsförmågan på asfalt med fiktionsdäck och dubbdäck! Då var dubbdäcken överlägsna fiktionsdäcken. Hur det är nu vet jag dock inte

Per L
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tänker mest på test som:

Länk

(Förvisso lite gammalt, men det jag hittade nu).

De hävdar att även sk. premiumdäck förlorar många dubbar efter 50 mils körning på torr asfalt och att de som är kvar slits kraftigt. Däck de har testat är exempelvis Goodyear Ultra Grip och Nokian Hakkapeliitta. Inget av däcken de testade hade fler än 89% av sina dubbar kvar efter 50 mil. Alla däcken var inkörda och kördes med bilar med anti-spin och ABS.

Per L, du säger att det inte finns någon anledning att man skulle tappa fler dubbar på torr asfalt. Finns det några studier på det? För mig verkar det synnerligen rimligt att torr, hård asfalt sliter på dubbarna (och på vägbanan, men det är ju mer ett samhällsekonomiskt problem, det är ju inte så att vi betalar för vägarna.. eller hmm, vänta lite nu...)

Visst, om någon kan visa mig ett dubbdäck som går bra i regn och håller lika länge vid barmarkskörning som ett friktionsdäck med bibehållna goda egenskaper vid is och snö så byter jag gärna, dock har jag inte själv hittat något som uppfyller de kriterierna. Ska köpa vinterdäck till min nya bil som dyker upp lagom till "säsongens" början, så om någon har några tips..
Transocean
Då visar jag dig ett sånt dubbdäck. Tre vintrar, 4500 mil med mycket barmark asfalt. Michelin Ivalo 205/65/15 Länk

Länk

Juha
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...jag köpte sprillans nya dubbdäck i våras på min M535:a och när jag plockade av dessa(efter kanske 2-300mil) så fattades en hel del dubbar(Gislaved Nord Frost 5)....Jag körde lugnt "första femtio milen" för att dubben eventuellt skulle kunna sätta sig...men icket :(

Jaja...hur som helst så verkar iaf Gislaved Nord Frostarna vara extra känsliga för "dubbtapp"...eller för all del känsligare vid "inkörningen" än andra däck...möjligen.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ähh, fel blev det naturligtvis...Däcken heter ju Continental Vinter viking 2...INTE Gislaved m.a.o.

Mvh Janne.
Gemini__
Min egna uppfattning är att vid korrekt inkörning ska det mycket till innan dubbarna ryker, men så har jag naturligtvis inte erfarenhet av alla fabrikat.

Mvh:
Thomas
Transocean
Rivstarter och tvärbromsningar tycker inte dubbdäcken om. Jag har aldrig och då menar jag aldrig behövd att "köra in " ett dubbdäck, däremot så kör jag alltid mjukt, sommar som vinter. Jag ger gas men spinner inte med bakhjulen. Jag kan köra 200 km/t med mina Michelin och dubben sitter kvar. Har tidigare haft en del Nokian, inga dubbar som lossnat. Min fru har två stk. gamla Kleber kapnor 4:or på sin saab, dom köpte jag 2001 till min dåvarande 9000. Alla dubb sitter kvar. Till och med de bara ett år gamla Nankang som sitter bak hennes Saab har alla dubbar kvar, det skulle ni inte trott!

Juha
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,kan väl erkänna att mina bakhjul går fler "mil" än framhjulen,men jag tyckte det borde räckt med femtio mils inkörning ;)

Kollade nästan på mätarställningen nästan maniskt för att få dessa 50 i "benen" före "första släpp" ;)

Jaja...sedan så tycker jag att såpass dyra däck SKA hålla för lite spinn på is/snö...

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mina Hakka1 har hängt med sedan v.39 2001. Nu är de för torra och blir utbytta till vintern. Har visserligen inte kollat jättenoga, men jag har inte sett att någon dubb alls har lossnat.

AE
Transocean
Här kommer ytterligare "evidenz": Ett plus för de rostiga fälgarna!

Kleber Kapnor 4 inköpta vid årskift 2001/2002 ca 5000 mil

Länk

Länk

Nankang snow winter med dubb inköpta 2006 med cirka 700 mil

Länk

Länk

Juha
Under vintern så tappade jag 2, 4 resp inga dubb på mina tre bilar.
Fyra stycken på framhjulen(3+1) tappade Jag på Dieselvolvon som har 340Nm som sliter i framdäcken. Två stycken på Focusen (2+0 fram) och ännu så sitter alla dubb kvar på min Transit Connect. Den har iofs rullat avsevärt mindre än de andra två.
Tappar man dubb så har man kört lite väl vårdslöst.
Notera att alla dubb är kvar på alla bakdäck på alla bilar.

Dessutom så bullrar mina däck mindre än många friktionsdäck.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ingen fler som har fått "dubbsläpp" på Continental Contivinterviking 2...anses som ett bra däck vad jag vet..

Mvh Janne.
Många skriver att de kör odubbat i skåne för att det för det mesta är barmark.
Det är väl just det som gör att dubbat känns säkrast.
Det kan vara svårt att se när vägbanan fryser på och det uppstår isfläckar.
Det farliga som också uppstår när det är barmark och vinter i skåne är alla som kör i hastigheter som om det var sommar. Inte konstigt att det blir svåra olyckor och seriekrockar då.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Och dessutom få skåningar med dubb som ruggar upp underlaget till "dubbfri-standard"

AE
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Nu menar ju inte testet jag länkade till att 40% av dubbarna har tappats efter 50 mil, men att 40% av dubbarna var nedslitna se:

Länk

Men jag ser ingen större idé i att argumentera saken, då jag inte vill framstå som rabiat på något sätt. Det är bra att det finns alternativ, även om många här inte tycks hålla med.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
bewing77:
Det var i Skåne, så det kanske blev 10-20 mil på snö, resten på barmark...
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Ja det är bara att konstatera att testarna och ni här på forumet har olika erfarenheter av dubbdäckens förtjänster och hållbarhet (utan att tokköra som sagt) så det är bara att gratulera. Nu undrar man ju bara när däcktillverkarna ska inse att dubbdäck är bättre under alla omständigheter och sluta tillverka andra alternativ.
Bewing77, dubbdäck är säkrare än friktionsdäck under ALLA omständigheter, så länge vi talar om trafiksäkerhet.
När det kommer till debatten om partiklar så vill Jag inte uttala mig då Jag inte har sat mig in i frågan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.