AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.139

Ska man köra dubbat eller odubbat?

Sida 2 av 4
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tveksam till att det bara skulle vara svinhalt 4 gånger per år i Skåne. Lite av problemet vi har här nere är ju att vinterntemperaturen oftar pendlar mellan ett par plusgrader och ett par minusgrader och regnvåta vägbanor blir snabbt riktigt hala när temperaturen skjunker några grader. Har själv dubbat på min den ena bilen och friktion på den andra och vid vinterväder så är det stor skillnad på grepp och framkomlighet men då är det ju också skillnad på dimensioner...205/55-16 dubbat och 235/45-17 odubbat. Rent trygghetsmässigt så skulle man nog ha dubb på båda bilarna men det finns ju flera faktorer som talar för odubbat...möjligheten att köra i Danmark och Tyskland vilket för vår del åtminstonde händer en handfull gånger per vinter samt komforten och vägegenskaper de dagar då vinterväglag ej råder.

___
//Ulf
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Nja fler ggr än så e e nog inte den där riktiga blixthalkan.
Sen e det ju hur många olika faktorer som helst sop spelar in t.ex om man kör mest landsväg eller stad m.m
Menar inte att odubbat är sämre tvärtom, men jag tycker inte att det är ett MÅSTE i skåne då det inte behövs enligt min mening. Sen får ju andra tycka att det är skitsnack eller något annat.
Men att komma och säga att t.ex olyckor nästan enbart beror på att folk kör med odubbade vinterdäck e brist på kunskap.

Mvh Markus
Kan dubbdäcken rädda mig en gång per vinter så räcker det för mig :D
Jag har inte heller valfriheten att ställa bilen om vädret skulle bli för dåligt.

Mvh,
/Wille
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Folk verkar inte riktigt förstå vad jag menar.
Dubbdäck är överlägset när de gäller grepp, inget snack om den saken.
Det jag menar är bara att bara för att folk kör med dubbdäck innebär det inte att man kör säkrare eller bättre.
Oftast är det farten som orsakar en olycka.
Jag kör med dubb nu när jag bor i norrland, körde aldrig med dubb i skåne pga att det var så mycket barmark.
Men om vi vänder på det hela då..
Om man kör med dubb när de e barmark, hur blir er bromsträcka gentemot odubbade då??
Varför körde jag med odubbat i skåne, jo just för att det var barmark 95% av tiden .
Folk väljer precis vad dem känner e tryggast och bäst.
Och jag personligen tycker det är helt onödigt med dubbdäck i skåne t.ex.

Mvh Markus
Jag bor i Skåne och kär med dubbat på alla tre bilarna. Det finns inget "onödigt" när det kommer till något så viktigt som däck.
Och att bromssträckan och väghållningen blir sämre med dubb är rent nonsens. Dubbdäck är betydligt stabilare än nordiska friktionsdäck.

Man ska utrusta bilen för VÄRSTA TÄNKBARA SITUATION!
Markus_M3:
Jo absolut, farten är den stora boven.
Dock avundades jag inte de som hade bakhjulsdrift och friktionsdäck förra året när Stockholm blev lamslaget efter massivt snöfall där vägverket inte hann ut med saltbilar och plogbilar i tid :(

Mvh,
/Wille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dubbat är det enda som gäller för mig, detta trots att jag råkar ut för ishalka enstaka gånger varje vinter. Men det är ju då det behövs. Resonerar man att man kan åka med odubbat för att det aldrig blir någon riktig vinter så kan man lika gärna åka med sommardäck. Friktionsdäck behövs ändå inte så länge det inte är snö. Nä, på med dubbdäcken nu allihopa så slipper jag vara orolig att ni ska braka in i häcken på mig när jag bromsar... :)
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Anders S. -

Med så många inlägg förstår jag att du slutar läsa inläggen på det sett som det är menat.
Om du nu läser mina inlägg ser du ju klart och tydligt vad jag menar..
Men för din skull så skriver jag det igen så du kanske förstår.
DET ÄR OFTAST INTE DÄCKEN UTAN FARTEN SOM GÖR SÅ ATT OLYCKOR HÄNDER.
Jag resonerar som nästan alla yrkeschafförer gör runt om i landet..
Så du kan ju be dem lägga på sommardäck på sina bilar med nu när vintern kommer ?!?!

WilleW -

Absolut inte jag heller.
Menar inte att dubbdäck e sämre än friktion vilket vissa tydligen tror att jag menar.
Kör själv med dubb nu då jag tycker det är det ända som gäller här uppe.
Men står fast vid att det är fritionsdäck är det bättre alternativet nere i skåne.
Sen att dubb greppar bättre när det är is finns det inget argument mot vilket jag inte har försökt argumentera mot heller.
Jag personligen tycker att friktionsdäck är ett givet val nere i skåne.
Dock förstår jag även dem söm kör med dubb.
Har väl inte idiotförklarat någon för att dem kör med dubb??

Mvh Markus
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är just faktumet att det är halt så sällan som gör att jag tycker att dubbdäck är nödvändigt (om det inte framgått). Att trafikkulturen är annorlunda (anpassad hastighet, ökat avstånd etc vid halka ser man inte mycket av på t ex E6, E22, 108:an, rv11, 13 eller 16, vilka jag kört en hel del på) är en annan femma som jag inte tänker gå in på här eftersom tråden handlar om dubbat eller odubbat. Det är som vanligt känsligt att klanka ner på andra regioner, det låter lätt som att "ni suger och vi vet bäst". Det var inte dit jag ville. Min poäng är att desto mer sällan det är halt desto oftare blir man överraskad. Och i en sådan situation har man större chans att klara sig med dubbdäck.

Markus:
Du skriver "Tänk bara på att kolla upåp lite mer fakta nästa gång ;)". Och i nästa inlägg skriver du "Kan säga att dem som kör med dubbat oftast kör mycker fortare än dem med odubbat...". Det låter inte som stenhård fakta i mina öron. Men det hör inte heller hit.
odubbat fungerar oftast, men is och elände så är dubbat bäst. Tvärt emot vissa andra så tycker jag att det är viktigt med dubb SÖDER om gävle. Norr om är det ofta inte saltat utan sandat samt ofta smällkallt (=torrt) och då fungerar friktionsdäcken rätt bra. Söderut är det blött och slaskigt och sedan OM det fryser på så är det ren is.

Jag kör dubb, rekomenderar dubb. Försökte få ordning i detta förra året via vägverket men det var svårt att få bra statistik. Gick igenom en del krockbilder och såg en hel del odubbat, men jag har inte ngn bra data på det.

Dessutom så håller bra dubbdäck mycket bättre nu förtiden, i synnerhet om man kör in dem. Mina Hakka 5 som jag köpte förra året körde jag in i max 90/kmh i 100 mil. sedan var det ju rena sommarsäsongen. Alla dubb sitter kvar.

/Fredrik
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Jag försöker absolut inte klanka ner på någon eller något.
Nu tycker vi alla som vi tycker =)

Mvh Markus
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag förstår inte riktigt det här med överraskningsmomentet. Man märker ju i princip direkt när man börjar köra om det är halt ute och anpassar då hastigheten. Ligger temperaturen och pendlar runt 0 tar man det försiktigt i kurvor där det kan vara halt. Har det varit bra mkt under 0 utan nederbörd ett tag är det väldigt sällan halt någonstans. Broar och liknande ser man såklart också upp med. Har antagligen kört för lite och för få vintrar men jag har inte hamnat i någon situation där jag blir helt tagen på sängen. Nu kör jag iofs mest i malmö - lundområdet där det saltas hur mkt som helst och är så mkt trafik att det aldrig hinner frysa på.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Markus:
Jag menar att det kan vara JAG som låter så - inte du!!!

A Lind:
Tro mig - det hinner visst frysa på kring Malmö-Lund, jag har upplevt svart-is ganska många gånger, speciellt på de lite mindre vägarna. Och att saltbilen varit i farten betyder inte automatiskt att det hamnat saltlösning överallt!
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Jaha.. Hahaha.. Sorry..

Mvh Markus
PW
298
PW
E38 735ia-99

Fundera på att köpa dubbat i alla fall. Men vill ha 225/45/17 då jag har fina M5 fälgar. Någon som har några till salu eller vill byta till dubbfria?
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Kör själv med friktionsdäck här nere i Skåne. Självklart är det säkrare på is eller snö med dubbar, men som så många redan har påpekat så är det inte det väglag som råder här större delen av tiden. Då kommer ett gäng andra faktorer in i bilden:

* Hur beter sig däcken på torrt underlag? - De måste klara 8,5 mil om dagen i motorvägsfart utan några problem

* Hur beter de sig i regn? - Regn är det vanligaste väglaget här nere på vintern.

* Hur håller däcken för runt 200 mil i månaden på mestadels torr eller regnvåt väg? - I vissa tester har även bra dubbdäck blivit av med en avsevärd del av sina dubbar efter bara 100 mil på torr asfalt.

* Är de tillräckligt bra för att jag ska kunna ta mig fram i vinterväglag de få gånger jag behöver göra det under vintern? - Tillräckligt bra gäller, jag kan faktiskt släppa på gasen de gånger det är halt.

Att köra på sommardäck som någon lite fyndigt föreslog är ju bara dumt, jag måste kunna använda bilen även de gånger det är dåligt väglag. Men de allra flesta av mina vinterresor sker i bra väglag eller regn och då är det så klart i dessa väglag däcken behöver prestera bäst; på dåligt väglag behöver de bara vara tillräckligt bra för att jag ska kunna ta mig fram med reducerad fart.

Detta är förövrigt något som man har sett bla i Norge, att då folk har tvingats använda friktionsdäck så har de också kört med hastigheter mer välanpassade till vinterväglaget och därmed har man inte drabbats av fler olyckor.
Transocean
>>Detta är förövrigt något som man har sett bla i Norge, att då folk har tvingats använda friktionsdäck så har de också kört med hastigheter mer välanpassade till vinterväglaget och därmed har man inte drabbats av fler olyckor. <<

Jo precis och eftersom jag bott i norge i över 6 år så kan jag bara konstatera att när halkan inträffar på motorvägen så är det bara jag och de 4 andra med dubbdäck som fortsätter i 100-120 km/t och tycker att det är skönt med vintern, resten av gänget (läs 95% av norska bilister) sladdar omkring i 40-50 km/t. Det var redan en här som föreslog att man mycket väl skulle kunna fortsätta att åka med sommardäck bara man anpassar hastigheten. Men åker du bmw och gärna lika fort sommar som vinter är det dubbdäck som gäller. Har regelrätt blåst i hastigheter uppemot 220 km/t med mina Q- märkta Michelin Ivalo dubbdäck, stabilt, komfortabelt, alla dubb sitter kvar efter tre vintrar (men nu ska dom bytas ut).

Har nästan varit lite svag ibland och tänkt mig att skaffa dubbfritt men sen när jag tänker på den bättre stabiliteten dubbdäckens styvare konstruktion ger, gummi kontra stål på hal is eller livslängd på däcken, ja då vinner dubbdäck alltid. Och sen det som nyss blev sagt om norska bilister när dom åker pulka med sina friktionsdäck....nej det blir dubbat denna vintern också.

Juha
Att det ska vara så svårt att begripa att det aldrig är väglaget, farten eller däck eller något annat som folk gärna vill skylla på, som orsakar olyckor. Det har varit och kommer alltid att vara en orsak till olyckor: Päronet bakom ratten. Bara för att de flesta tidningar felaktigt skriver att olyckor beror på halka, dåligt väder etc, så behöver du inte köpa denna ologiska bortförklaring. Det säger sig självt att olyckor inte kan bero på halkan om flertalet bilar som färdas på vägen vid samma tid ej är inblandade i någon olycka. Hurskulle det kunna hända om halkan var orsaken till olyckorna på nämnda väg? Varför skulle halkan välja vissa bilar och rata andra? Vad gäller dubbdäck eller friktionsdäck är valet solklart. Vill man ha bästa möjliga grepp på vinterväg väljer man dubbdäck. Nöjer man sig med sämre finns ju friktionsdäcket. Förutsatt att man väljer europeiska märkesdäck. Köper man billiga Tjing- Tjong däck, blir valet ointressant eftersom båda sorter är odugliga på vintern, troligen är dina sommardäck bättre./ Urkopplad antisladd.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Transocean; då undrar jag vad det är för friktionsdäck som folk kör på i Norge, för så extremt dåliga är definitivt inte friktionsdäcken vi har här. Det är en viss skillnad på is ja, men jag har aldrig varit med om situationer där man med dubbdäck kan köra 110+ men inte klarar ens 50 med friktionsdäck.

När jag skrev att folk körde något långsammare med friktionsdäck så menade jag det i _positiv_ bemärkelse. Att köra i 120 km/ (eller 220) i riktigt vinterväglag är ansvarslöst och idiotiskt oavsett vilka däck man har. Att folk med dubbdäck har en sådan övertro till sina däck att de anser att de kan köra på samma sätt som på sommaren utan risk är knappast något som stärker dubbdäckens berättigande. Bara för att man har en BMW, dubbdäck eller ej, så betyder inte det att man kan åsidosätta mekanikens lagar och det betyder definitivt _inte_ att man ska vara ett pucko och köra lika fort i vinterväglag.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
"...så är det bara jag och de 4 andra med dubbdäck som fortsätter i 100-120 km/t och tycker att det är skönt med vintern, resten av gänget (läs 95% av norska bilister) sladdar omkring i 40-50 km/t."

Skulle säga att det är precis så här med trots att många har dubbdäck. Precis som många har övertro på sina däck har ännu fler undertro. Men jag antar att det är bättre sålänge man inte kör och är vettskrämd såfort det är lite halt vilket jag märkt är rätt vanligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.