AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.143

Ska man köra dubbat eller odubbat?

Sida 1 av 4
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Vad tycker ni om dubbat eller odubbat? Jag har aldrig kört odubbat, men nu så fick jag fina odubbade 225/45/17 däck med nya bilen. Fundera på att köpa 205/55/16 dubbat i stället. Någon med erfarenheter?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har kört odubbat som haft sjukt bra grepp, beror helt på tillverkare och modell.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Och när dom är producerade! ;-)
Finns många som säljer "nya" däck som är nära "bäst före datum" ,och utgågna med, för att uppfylla tillverkarens uppgifter.

MVH Patrik

"Nygift!"
er
79
eric.and
525iA Touring -02
Jag har kört odubbat men eftersom jag bor på landet så väljer jag dubbat numera..

Om man bor i stan så fungerar det nog bäst med odubbat men bor man på landet så skulle jag råda till dubbat

No
160
Nobby
523i -96
Odubbat fungerar bra i dom flesta fall, men som min körskolärare sa "Så länge det finns tillräckligt med dubbade bilar som repar upp vägarna så fungerar odubbat"
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Bor nuför tiden upp i Åre.
Kommer från början själv från skåne, kan ju säga att jag hade skitkul åt alla söderlänningar som kommer i vintras med odubbade vinterdäck :D
Såklart knappt lönt att köra med dubbat om man bor i skåne eller halland osv..
Men för mig finns de bara ett val, Hakka5 dubb =)
Hade dem på min gamla S6:a, vilket sjukt grepp.
Hade lika kul varje gång man skulle ut o köra i vintras.

Mvh Markus
ga
201
gagge66
540iA -99
Har haft en bil med odubbat! (MG ZT-T 190). Funkar bra så länge det inte är halt.... :-). Bor man långt ner i södern så är det säkert ok. Men varför chansa? Ta det säkta före det osäkra...
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
PW:

Om du ska sälja dina vinterdäcki fälg så är jag intresserad, förutsatt att fälgen är snygg. Skicka powerpost i så fall.

//Hampus
Länk
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
PW:

Om du ska sälja dina vinterdäcki fälg så är jag intresserad, förutsatt att fälgen är snygg. Skicka powerpost i så fall.

//Hampus
Länk
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
PW:

//Hampus
Länk
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
sorry.. min webbläsare k*kade ur...

//Hampus
Länk
odubbat funkar bra i de flesta lägen men på ishalka nej, då gäller bara dubbat

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag har kört nu i ett par år med odubbade 225/45 R17 o det gick bra.
Kommer det snö så ligger den inte särkilt länge, vägarna saltas ju o när det blir halt så får man ta det lungt helt enkelt.

BMW - Beroende Med Wilja!
852
Sörpan
325xi -02
Om man ska ha odubbat MÅSTE man ha ABS-bromsar på bilen. Annars tror jag att dubbdäck gör större nytta i södra Sverige med all frosthalka som förekommer där.

Jag har kört yrkesmässigt med odubbat i över tio år utan större problem.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
"Såklart knappt lönt att köra med dubbat om man bor i skåne eller halland".

Och vad händer i Skåne de gånger det fryser på? Jo - eftersom typ 80% i Skåne tänker likadant så smäller alla ihop med varandra med många skadade som resultat. Bor man där det alltid är snö eller is är man beredd på halka. Kör man i Skåne anser jag att det är högst befogat med dubb. Jag bodde där i 6 år och suckade ofta tungt när jag körde förbi seriekrockar vintertid. Jag gissar att mina dubbar räddade mig 3-4 gånger under de åren. Inte från att dö, kanske, men väl från att mosa både min egen och andras bilar. Argumentet att odubbat är OK eftersom det är halt så sällan är skitsnack och inget annat.

Sedan finns det andra allvarliga problem i Skåne som att man t ex inte plogar när det snöar, utan man skickar ut saltbilarna istället!!! Nu får några ursäkta, men Skåne är i min mening vintertrafikens U-land i många avseenden.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Jag har bott i skåne sen jag föddes och det är ca 25 år de innan jag flyttade till norrland.
Jag vet inte vad du upplevde när du bodde där under dina 6 år men alla och då menar jag ALLA jag känner där nere kör med odubbat.
Dem få ggr det blir svinhalt är ca 4 ggr per vinter i snitt (finns statistik på det)
Har pratat ett antal ggr om det här med både min far som jobbar inom räddningstjänsten och min farbror som jobbar som trafikpolis.
Båda är lika eniga.
Antingen är det dåliga vinterdäck, dubbat eller odubbat det spelar ingen roll eller, så har man kört för fort.
Så ditt så kallade skitsnack ang odubbat var ju befogat, eller???
Så du menar att dem ggr du har åkt förbi seriekroxkar och så vidare så har du stannat, frågat och tittat så dem körde med odubbade vinterdäck.
Det om någor är ju rent skitsnack.
Du har ingen aning vilket typ av vinterdäck dem körde med.
Så med andra ord, antingen dåliga vinterdäck, d.v.s slitna eller gamla eller för hög fart i ca 98% av fallen.
Sen att dubbat greppar bättre än odubbat finns där inget argument mot.
Men att säga att man ska köra med dubbat där det är barmark och ingen halka typ 95% av vintertiden e ju lite snett.
Men om du tycker de e skitsnack de e ju upp till dig..
Tänk bara på att kolla upåp lite mer fakta nästa gång ;)

Mvh Markus
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
pbengtss:

Tänk om fler resonerade som du! Du har helt klart tänk till varför man har dubbat!

Med halka bara ett fåtal ggr per år är man är troligen ovan vid att köra på halt väglag samtidigt som risken är stor att man överraskas av att det är halt.
Överraskas man av att det är halt kör man troligen för fort.
Kör man för fort när det är halt ökar risken för att man kör av vägen eller krocker.
Då är det guld värt att ha dubbdäck och därmed kanske kunna stanna innan man brakar in i bilen framför. Om man sedan har nytta av det bara en gång på 5 år så är det definitivt värt att åka på dubbdäck!

"Det är bara att köra försiktigare när det är halt" är ett argument man hör väldigt ofta till varför man klarar sig utan dubbar.
Vilket fantastiskt härligt trafiksäkerhetsargument!
Med ett sådant resonemang skulle det ju inte bli några trafikolyckor alls för det är ju bara att "ta det litet lugnare" straxt innan olycksrisken!

Sedan är det en helt annan femma om man ofta kör i Tyskland på vintern, ofta ligger och kör 120-150 eller fortare, är allergisk mot det ibland något högre vägljudet med dubbdäck etc.
Likaså om man har budgetansvar på vägverket och måste laga dubbslitna asfaltvägar.
Då har kanske man vettiga argument att köra utan dubbar.

Kör gärna dubbfritt men lura åtminstone inte dig själv med att det är lika bra som dubbat ur trafiksäkerhetssynpunkt! Och håll ordentligt avstånd när du ligger bakom mig på vintern. För om det skulle bli plötslig halka och jag bromsar så är risken annars stor att du brakar in i baken på mig!

Per L
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
I AMS vinterdäckstest inför förra säsongen skilde det runt 15 meter mellan bästa dubbdäck och bästa friktionsdäck vid ABS-bromsning på is från 50 km/h, till dubbdäckets fördel.
Vid ABS-inbromsning på våt vägbana, i det testet från 80 km/h, skilde det bara 6 meter mellan bästa friktionsdäck och bästa dubbdäck, här till friktionsdäckets fördel.

Har man bara lite hum om hur hastigheter inverkar på bromssträckans längd inser man att 6 meter från 80 km/h är mycket lättare att leva med än 15 meters skillnad från betydligt lägre ingångshastighet, 50 km/h. Alltså dubbat för mig.

Synd bara att inte alla testmomenten är utförda i samma hastighet, så att resultaten hade vart helt jämförbara mellan momenten. Problemet hade väl vart att bromssträckan hade blivit oöversiktligt lång med friktion från 80 km/h på is. I alla testmomenten är dubbat och friktion testat under samma omständigheter och presenterat i samma tabeller, så man kan lätt se vilka däck som funkar och vilka som är en kompromiss. Testet finns på Länk
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Njaaaa det är snarare förvaringen som bibehåller gummits egenskaper än bäst före datumet, även om det kan vara en vägledning om man inte vet hur de förvarats innan.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Om nu rapporterna om att dubbdäck sliter upp en massa partiklar och skit i luften tycker jag definitivt att det är ett bra argument för att avstå dubbdäck!
Man får ta det försiktigare i vissa lägen men jag har aldrig blivit brutalt överraskad av att det är halt ute. Har iofs inte kört mer än ett par vintrar men än så länge har jag kunnat anpassa hastighet efter väglag utan dubbdäck och eftersom det verkligen är så få gånger under en vinter då det är snorhalt tycker jag att dubb är idioti här i söder! Undantagen skulle väl vara om man bara kör lands/motorväg eller alltid har bråttom.
Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Per L
Så klart att dubbat är bättre när de e halt.
Men det är inte det som är problemet när de väl är halt.
De kvittar om du har en bil 15m bakom dig som många gärna söderöver ligger inkl jag själv innan jag nu har förstått vilka konsekvenser det kan bli när du ligger i 120 på motorvägen när de väl e halt.
Dubbat eller odubbat de spelar ingen roll.
Kan säga att dem som kör med dubbat oftast kör mycker fortare än dem med odubbat just för att dem tror att bilen greppar som med fyra 265 breda sommardäck, därför det händer en del olyckor speciellt i skåne med.
Sen om du läser min text igen "Sen att dubbat greppar bättre än odubbat finns där inget argument mot" så ser du ju att jag inte sägeremot någon vilket som har bäst grepp.
Så jag luarar absolut ingen och speciellt inte mig själv.
Trodde de var en självklarhet att man ska hålla avståndet, sen om man har dubbat eller ej spelar de någon roll??

Mvh Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.