|
|
|
|---|---|
|
Min sambo och jag har precis varit och kollat in en bmw 530 i M sport touring hos din bilhall i örebro. Den är intagen i sverige för nån månad sen och ser attans fin ut, men undrar nu alltså hur man kan kolla upp att milen stämmer, den har rullat lite över 9000 enligt mätaren, är dessutom lite nyfiken på om nån har några erfarenheter av bil firman "Din bilhall i Nerike"? | |
|
Om hur man kan kolla: Länk Länk Länk |
|
|
Enklast för att snabbt få en bild om milen stämmer är att ta regnr eller chassinummer till närmsta BMW-handlare och be att dom gör ett utdrag av service- och garantireperationshistoriken. Då bör du få ett antal miltal och datum som du sedan kan jämföra med den informationen som finns i bilens servicebok. Detta är en bra start och som avslöjar en stor del av de med fingerade mätarställningar. Sen finns det mer att göra vilket finns beskrivet i GM's länkar ovan. Rent allmänt så har importfirmorna i Örebro ett väldigt skamfilat rykte så rätt inställning är nog att utgå från att det är något som inte stämmer med bilen och därifrån hitta tillräckligt med fakta som styrker att bilen är ok. Annars är modellen du hittat en väldigt trevlig bil, har själv en nästan identiskt 01:a. ___ //Ulf |
|
| 9.000 mil är också en klassiker på importbilar ... | |
|
Är den ny så är det väl inget att tveka på? (Förlåt, men särskrivningen i rubriken var lite rolig... ;-) ) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Kul att man kan glädja någon Sörpan...*ler*...Tack för tipsen ska ta regg numret till bmw och se först, vore dock kul att höra om någon gjort affärer med herrarna på "Din bilhall i Nerike" | |
|
Ringde säljarna i dag och ville höra hur vi skulle kunna kolla upp milen på bilen, döm om min förvåning så är bilen såld, fast inte ens den säljaren som vi pratade med och som var den ende som kunde säga nåt om bilen när vi var där hade semester i dag...minst sagt förvånade! Nu vet vi i alla fall vad vi vill ha för bil 530 motorn gick ju som en dröm och m sport paket känns ju som givet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Din bilhall i nerike har bytt namn för inte allt för länge sedan. Hette tidigare din fordonsförmedling i Närke, nu vet inte jag om det är samma herrar, men på fordonsförmedlingen har jag varit och kikat på en vagn åt en kille i findland, vad jag erfor så var den vagnen OK. Denna 530 hade varit intressant att syna i sömmarna däremot. Den ser FÖR fräsch ut i fronten på bilderna för att inte vara åtgärdat. Omlackad, nya lyktor ?? ///MVH Hasso Länk |
| Jo helt rätt Hasso! Den var VÄLDIGT fin i fronten, nästan så de 9600 mil som stod på mätaren kändes mycket. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte helt okänt att omlack av front, huv o nya lyktor och så försvinner 10.000 mil från mätaren samtidigt. Eller så är det bucklig import tex. Nått får magkänslan att reagera negativt när jag såg bilen på bild. Är sedan tex rutan spritt ny eller slitaget inte stämmer med resten av fronten är det nått lurt. ///MVH Hasso Länk |
| Den där bmw:n finns fortfarande ute till försäljning, trotts att vi fick beskedet att den va såld. Har nu hittat en 530 touring -02 hos en privat person som hade all historik och dessutom var svensksåld, det blev affär och man är sedan ett dygn tillbaka en stolt bmw ägare...*ler*. | |
|
Är på gång att handla av "grabbarna grus" på Din bilhall i Nerike. Har någon handlat där? De skall importera en bil åt mig och begär 10.000 i förskott för att ta hem den. Inget orimligt iofs men hur är bilen man får hem. De är ju billiga och har firman nyss bytt namn blir man ju lite fundersam. Vore bra med lite input. :o) |
|
| Om de hävdar att en bil är såld när kunden börjar bli besvärlig och vill kolla milen skulle inte jag se firman som särskilt seriös... | |
|
Kan väl säga så här janroesen! Min erfarenhet är att fina ärliga bilar kostar och dom här "gubbarna" kändes inte helt seriösa även om dom var jätte trevliga när man var där. Så personligen skulle jag tveka väldigt innan jag köpte nåt av dom. |
|
|
OK, tack för input. Bilen jag först tittade på är såld men de har en ny på gång. Hittade den dock själv innan och ca. 45.000 billigare. (ca 20% skillnad) Låter som lite stor marginal, eller? |
|
|
Det är uppenbart att det råder allmän hysteri gällande importbilar. Det är för mig väldigt intressant hur en bil kan vara för fräsch för 9600 mil. Kan det inte bara vara så att den helt enkelt är riktigt välvårdad. Hur kan säljarna vara oseriösa och jättetrevliga på samma gång? Hade detta varit en Svensksåld bil hade man överhuvudtaget inte diskuterat dessa. Ekvationen att en bil är för fin för att kosta så lite kan jag inte heller hålla med om. |
|
|
Rock: det underliga är ju att många av oss vars kommentarer du reagerar över faktiskt äger direktimporterade bilar. Nyregistrerade användare som går in och försvarar diverse olika importfirmor är inget nytt utan snarare ett återkommande scenario. Jag vet inte om du har någon koppling til dessa företag i din hemtrakt men det är i alla fall den känslan jag får. Jag skulle vilja påstå att acceptansen mot importbilar generellt är mycket stor här på forumet säkert betydligt större här än hos gemene man. Anledningen är ganska enkel...här finns kunskap, intresse och erfarenhet och med detta i bagaget så vet man att importbilar många gånger är ett bättre köp än en svensksåld OM man köper rätt bil. Minst en gång i veckan dyker det upp någon som har köpt eller tänker köpa en bil som visar sig vara manipulerad så det finns många bilar till salu som INTE är rätt bil. Kunskap och erfarenhet är något som en hel del här på forumet har och deras åsikter väger tungt i mina ögon. Sen finns det ju många andra som ger kommentarer och åsikter som är av mindre vikt. Det är ju upp till läsaren att värdera inläggen. Av alla de 100-tals "misstänkta" bilar eller handlare som varit upp till diskussion under de 6-7 år jag varit aktiv på forumet så är det inte många som blivit felbedömda, dvs personer här har skrivit att bilen måste vara skruvad och att den senare visats sig vara ärlig. Däremot så är antalet personer som fått hjälp och råd inför köp (eller efter köp) varit stort. ___ //Ulf |
|
|
Jag kan delvis hålla med ditt resonemang. Jag har själv haft direktimporterade bilar som jag som "tur" är inte haft några större problem med. Det jag försöker framföra i mina inlägg är att vissa förekommande antaganden bygger mest på fördomar och inte på fakta. Jag ställer mig kritisk till en del komentarer där man bygger upp en diskussion med förutfattade meningar i den infekterade frågan, alltså importbilar. Man utgår ifrån en allmänt negativ syn på importbilar och jag är osäker om man har möjlighet till en objektiv uppfattning i ämnet. I princip kan man rätt enkelt förutse utvecklingen i diskussionen. Själv står jag för åsikten att uppfattning av en bil vare sig den är svensksåld eller importerad bör bygga på fakta och inte fördomar. Jag är osäker om din värdering av acceptansen gentemot importen är särskilt verklighetstrogen om man tar hänsyn till de aktuella trådarna. Det jag försöker försvara är inte personer eller bilfirmor utan fenomenet i sig utifrån mitt intresse erfarenhet samt kunskap. Jag har varit aktiv besökare på sidan sedan många år tillbaka och anser att sidan är ledande inom märkesområdet och till stor hjälp för alla BMW ägare samt att sidan håller en hög kvalitet vad gäller innehåll m.m. Därför känner jag att det är viktigt att framföra mitt perspektiv gällande ämnet. |
|
|
Rock: jag tror att fördomarna framförallt är mot mindre importfirmor som annonserar ut bilar till priser som ligger långt under vad som borde vara normalt för en sådan bil. Alltså inte fördomar mot importbilar generellt. Det är få imporhandlare i Sverige som jag själv skulle tänka mig att handla av. Mängden handlare som jag inte ens skulle fundera på att handla av är däremot stor. Sen om du tycker att jag har fördomar så får du göra det. Jag har bara sett ett stort antal handlare som gång på gång visar att dom inte är seriösa. Det jag menade med att gemene man har mindre acceptans är att dom inte har så stor kunskap i ämnet och det dom vet är från någon artikel dom läst om att det fuskas med importbilar eller från någon bekant som blivit lurad. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.