|
|
|
|---|---|
|
Har kört 520d -06 ett år, fick min 120d -07 under semestern och sedan dess är det frugan som kört 5-serien. I veckan skulle hon på tjänsteresa och för att det skulle gå smidigt med dagishämtningar etc så bytte vi bil under två dagar - VILKEN CHOCK! 520:n kändes som en gammal Volvo, oprecis och svajig styrning, slappt chassi och allmänt slö. Vi snackar ändå om en bil som gick låss på 470.000 med läder, pro-logic och extra allt. När hon kom hem igår så var hennes spontana reaktion den samma (fast tvärt om då), tyckte att vi kunde sälja 520:n och köpa en 1-serie till. Och, man skall tillskriva en viss skillnad för M-sportchassit på 1:an, men den är grym på vägen, ingen förhöjd ljudnivå, ingen spårkänslighet eller annat som jag upplevde på mina e46 och e39 med M-sportchassi. Jag är djupt imponerad vad BMW har åstadkommit med 1:an (åtminstone 120d 177), värd varenda krona säger jag. | |
|
Det är intressanta iaktagelser! Jag går i samma banor och funderar på att byta ut 745:an till en 123d 5d. Vi kommer visserligen att ha kvar 520d:n som min fru kör! En stor bil behöver vi ha för att få med hela familjen med full packning. Jag upplever 520d:n som mycket klen under 1500 v/m, i kombination med en huggande koppling så blir den inte så harmonisk i stadstrafik. Upplever du din 120d på samma sätt? |
|
|
Jag håller verkligen med dig. Många säger att 1-serien är för dyr i sin klass (golfklass), men jag säger som du, den är för bra för sin klass, det enda som matchar resten av klassen är yttermåtten. Med M-sportdealen som jag och jag misstänker att även du har tagit, måste jag säga att den är väldigt prisvärd :) Förarmiljön är i verklig toppklass! Mvh, /Wille |
|
|
Nice,det låter ju bara bra. Nu längtar ju man inte mindre direkt,men om 2 veckor så är förhoppningsvis väntan över. |
|
| En toppchef på BMW sa i en intervju att 1-serien var bilen som skulle locka nya köpare(kunder till BMW. | |
|
Håller med om att 120d M är väldigt bra. Bytte från E39 M5-00 och ångrar inte en sekund. Chassit i 1:an är mycket roligare än M5:an (som var mer komfortinriktad). För några år sedan hade jag inte ens funderat på en BMW 1-serie men efter att ha provkört så var valet lätt. |
|
| Bara att hålla med. För egen del så är jag lite förvånad över att jag mer och mer har kommit att gilla designen. Först (när den kom) så tyckte jag att den var oändligt ful. Efter ett tag: sisådär. Och nu är den bara helt underbar. Det har varit en del gnäll kring detaljfinishen, men jag håller inte med. Jag är mycket nöjd. | |
|
steaman: På pappret är motorn i 520d 163 en av de bästa, rejält snål och ända 0-100 på under 9 sekunder. I praktiken är den rätt svårkörd, inte nog med att den är stendöd under 1500 varv, hela skiten vibrerar så att plomberna lossnar om man hamnar under 1500 varv vilket tvingar en till att växla ner även om man inte tänker accelerera nämvärt. Hade det inte varit för att den faktiskt är rätt snål både på papperet (rejält lägre skatt än t ex Volvo V70D), och i praktiken (0.65 l/m i snitt på 4000 mil, mest småkörning/stadskörning/170+ på motorväg). 300 mils familjesemesterkörning (lite lugnare tempo då) gav 0.53 l/m. Motorn i 120d 177 är en helt annan varelse. Den både låter och går som en bensinmotor, när det gäller 4-cyl diesel vågar jag säga att denna motor är state of the art nu. |
|
Njuren |
Hej! Kör D på jobbet och gillar det. Vad är fördelen med Diesel rent ekonomiskt? Skatter miljörabatt osv...Hur långt bör man köra per år minst för att det inte ska bli dyrare att äga än bensinaren? Mvh all in! |
Njuren |
Kör privat 140mil/månaden Mvh all in! |
|
Det låter bra! Synd att vår 520d inte fick den nya motorn, den producerades 3 veckor för tidigt! |
|
|
Njuren: Bensin: (140 mil * 0.85 l/m * 11.5 kr * 12 mån) + 2000 kr (skatt) = 18.422 kr / år Diesel: (140 mil * 0.65 l/m * 10.5 kr * 12 mån) + 4000 kr (skatt) = 15.466 kr / år Sen finns det ju värdeminskning och andra indirekta kostnader som man borde ta hänsyn till, men det blir man ju bara påmind om när man säljer skrället...Men känslan att tanka bilen fullt och sedan sätta sig i bilen med en färddator som visar att den är 120 mil till tanken är tom är... |
|
| Det är inte direkt chockerande det du säger, på den BMW-återförsäljaren där jag jobbar är det mest efterfrågan på just 1-serien. Det är en lagom bil med helt underbara köregenskaper! | |
|
1:an rockar! Fantastisk många har åkt på pumpen oooordentligt... : ) ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Med bara lite andra motorval än dig Soundborder blir upplevelsen helt annorlunda. Jag upplever att båda bilarna är lika trevliga fast på olika sätt. Om jag skall köra långt så väljer jag 5-serien alla gånger. Sedan att en 525d drar ganska mycket mer än 520d får man ta. Skillnaden finns där även om siffrorna på pappret säger att det är nästan lika många hästar och bara 15% mer vrid. Min protesterar bara om jag skall accelerera ut ur en tätort med sexan i, och då är det ju inte bilen som gör fel eller? Oo=00=oO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.